• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:33:31 följande:
    Nej, förmodligen inte. Anar att de är precis så de tänker också. Men i mitt fall ledde det till att jag hade färre äggblåsor nu, än för 2 dagar sen. Det känns trist. Och lite konstigt. :-/ Jaha, Gonal-f är samma grej som Puregon (den som stimulerar produktionen), fast den andra varianten då. Då har vi inte samma alltså. Spännande. Orgalutran är till att stoppa äggen från att släppa, och Ovitrelle är den sista sprutan du tar innan donationen för att äggen ska släppa. De har jag också.
    Vad är det för skillnad? Är den ena kortare eller längre eller hur var det...
    Tack för förklaringen iaf!
    Konstigt att det blev färre... men de kanske kickade ut några sämre ägg för att göra plats för några färre superägg!
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 18:39:45 följande:
    Vad är det för skillnad? Är den ena kortare eller längre eller hur var det...Tack för förklaringen iaf! Konstigt att det blev färre... men de kanske kickade ut några sämre ägg för att göra plats för några färre superägg!
    haha, jäklar vilken optimist du är, och bra pepptalk har du också!

Det var några som slutade växa, och därmed föll utanför "godkänd-storleksramen", om jag fattade det rätt. Så det blev väl egentligen inte färre äggblåsor, utan bara färre som har rätt storlek (eller hinner få till donationen, snarare).

Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad mellan gonal och puregon, jag är för mkt rookie för att ha sån koll.  Jag vet bara att de har samma effekt.
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:48:58 följande:
    haha, jäklar vilken optimist du är, och bra pepptalk har du också! Det var några som slutade växa, och därmed föll utanför "godkänd-storleksramen", om jag fattade det rätt. Så det blev väl egentligen inte färre äggblåsor, utan bara färre som har rätt storlek (eller hinner få till donationen, snarare). Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad mellan gonal och puregon, jag är för mkt rookie för att ha sån koll.  Jag vet bara att de har samma effekt.
    Jag får ta och fråga sen när jag kommer dit! Är ju nyfiken på allt. Kommer inte kunna hålla mig för att följa upp det sen och se hur det gått...
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 19:01:03 följande:
    Jag får ta och fråga sen när jag kommer dit! Är ju nyfiken på allt. Kommer inte kunna hålla mig för att följa upp det sen och se hur det gått...
    Ja, du får hemskt gärna skriva här vad de svarade. Jag är också den nyfikna typen
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 19:44:25 följande:
    Ja, du får hemskt gärna skriva här vad de svarade. Jag är också den nyfikna typen
    Du med!!
  • heid

Var på första läkarkollen idag, fick tummen upp för att bli donator! Ska lämna blodprover när nästa mens drar igång, men läkaren trodde ändå inte att själva processen kommer starta förrän nästa år... Jag är ju så otålig, vill dra igång det nu! :)

• Linda Al
    heid skrev 2009-10-06 19:23:23 följande:
    Var på första läkarkollen idag, fick tummen upp för att bli donator! Ska lämna blodprover när nästa mens drar igång, men läkaren trodde ändå inte att själva processen kommer starta förrän nästa år... Jag är ju så otålig, vill dra igång det nu! :)
    Vad kul!
    Förstår att du är otålig, been there . Jag tyckte att väntetiden gick hyfsat fort ändå (men det har varit mkt tänkande på äggdonationer det här året för min del förstås ).
  • Linsis

Hej, hej! Har funderat ett tag på att donera ägg. Men trodde att jag inte fick eftersom jag själv har IVF-barn. Men så läste jag på Akademiskas hemsida om en kvinna som donerat och själv varit ofrivilligt barnlös. Så jag tog tag i det och nu ska jag in och lämna blodprov imorgon. Spännande, men lite läskigt. Jag minns mitt äggplock med fasa. Fy! Tänk att jag funderar på att göra det igen... Men samtidigt så finns minnena där, så enormt starka fortfarande, av hopplösheten när det inte blir något barn.

Så nu får vi se om jag får bli donator eller inte!

• 1814
    Linsis skrev 2009-10-07 08:45:19 följande:
    Hej, hej! Har funderat ett tag på att donera ägg. Men trodde att jag inte fick eftersom jag själv har IVF-barn. Men så läste jag på Akademiskas hemsida om en kvinna som donerat och själv varit ofrivilligt barnlös. Så jag tog tag i det och nu ska jag in och lämna blodprov imorgon. Spännande, men lite läskigt. Jag minns mitt äggplock med fasa. Fy! Tänk att jag funderar på att göra det igen... Men samtidigt så finns minnena där, så enormt starka fortfarande, av hopplösheten när det inte blir något barn. Så nu får vi se om jag får bli donator eller inte!
    Vad kul, måste kännas extra speciellt för dig. Hoppas allt går vägen!
  • Linda Al

Jahapp, äntligen dags! ÄP på fredag, wohoo. Det känns faktiskt jäkligt skönt att det snart är över, om jag ska vara helt ärlig. Det är lite slitigt, trots allt.

Tyvärr är det ännu osäkert om det kan räcka till två mottagarpar, vilket gör mig väldigt ledsen. Känns skit, rent ut sagt, att inte kunna leverera bättre än så.
    Men som jag förstod det så var det svårt att sätta rätt dos på mig, iom att jag hade så många äggblåsor. De ville inte riskera att jag skulle bli överstimulerad, och satte lägre dos än normalt, vilket i sin tur gjorde att det trögade sig. Om jag förstått det rätt. Jag har alltså väldigt många äggblåsor, men inte alls lika många mogna.

Men men. På fredag blir det iaf.

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10