• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • Mjölk
    Linda Al skrev 2009-09-03 20:06:13 följande:
    Men OJ, kan man ha mens så länge med p-piller? Fy sjutton! Jag äter också p-piller, men för mig förkortades mensen snarare. Tack och lov, för det.
    Jag har ju inte tagit p-piller på jättelänge så det var som att börja om igen och då kan det ta tid innan kroppen ställer in sig. Som tur är ska jag ju bara äta p-piller tills på lördag!
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-03 20:25:57 följande:
    Jag har ju inte tagit p-piller på jättelänge så det var som att börja om igen och då kan det ta tid innan kroppen ställer in sig. Som tur är ska jag ju bara äta p-piller tills på lördag!
    Ok, vilken osis för dig Jag har i princip inte ätit p-piller förr (gillar egentligen inte tanken på att äta medicin som stör i kroppens egna funktioner). Så jag hade tur.

Men vad skönt för dig att det snart är över!

Vet du om det brukar ta lång tid innan mensen kommer efter att man avslutat med p-piller?
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • maravilla med 2 barn

Apropå vad folk säger när man berättar att man ska donera ägg så sa en kompis till mig:
    -Men är ju dina DNA som du ger bort??!!!
    -Ja, sa jag men du vet att de ska ju blandas med pappans dna och sen gör ju miljön under uppväxten också en hel del så det behöver ju inte vara sååå illa :D

• Bette

Ni som donerar ägg, läs på lite om epigenetik, det är mycket intressant. Det visar sig att den som bär på embryot/fostret/barnet tar fram de gener de vill ta fram helt otroligt. Väntar själv en liten kille via donation, dock valde vi utomlands, inga köer och naturligtvis anononyma donationer. Samt att donatorn där får bättre betalt vilket jag tycker att de ska ha.

Bette

• HannaS86

maravilla med 2 barn skrev 2009-09-04 08:20:59 följande:

Apropå vad folk säger när man berättar att man ska donera ägg så sa en kompis till mig:-Men är ju dina DNA som du ger bort??!!! -Ja, sa jag men du vet att de ska ju blandas med pappans dna och sen gör ju miljön under uppväxten också en hel del så det behöver ju inte vara sååå illa :D
    haha ja det är lite kul att höra vad folk säger. En del undrar hur man kan ge bort sina egna "barn". Det är ju inga barn jag ger bort, bara en bunt gener. Som jag inte skulle haft den minsta nytta av annars, det finns ju ägg i överflöd och vad för nöje hade jag haft av de ca 60 st jag gett bort? Nej finns det någon som vill ha så ställer jag gärna upp och bjuder på mig själv :)
  • Mjölk
    Linda Al skrev 2009-09-03 21:30:17 följande:
    Ok, vilken osis för dig Jag har i princip inte ätit p-piller förr (gillar egentligen inte tanken på att äta medicin som stör i kroppens egna funktioner). Så jag hade tur.Men vad skönt för dig att det snart är över! Vet du om det brukar ta lång tid innan mensen kommer efter att man avslutat med p-piller?
    Jag tog ju p-piller från att jag var 15 tills jag skulle skaffa barn, dvs tills jag var 30. Slutade med p-piller o fick en "pillermens" sen blev jag gravid. Sen har jag haft spiral för jag ville heller inte ta p-piller mer. Men så skulle jag det tydligen inför donationen (sprayade ju de andra två gångerna). Mensen ska ju komma bara nån dag efter att man tagit sista pillret, men grejen är ju att jag fortfarande har mens så hur ska jag veta när den "riktiga" pillermensen startar? Mysko det här.
  • Pricken76

HannaS86: Jag gick på Karolinska i Huddinge.

• Rödhåriga tjejen
    Pricken76 skrev 2009-09-03 18:58:29 följande:
    Hej!Måste bara säga att ni är hjältar.Det är så otroligt underbart att det finns godhjärtade människor som vill ge något så fint till någon annan.Tack vare "min" donator är jag nu i vecka 32. Är så tacksam och glad över att jag också fick möjligheten att vara gravid.Ni är guld värda.Tror knappt att ni kan förstå vad ni ger till någon annan, för det går inte att beskriva i ord vilken glädje man känner när man fått ett ägg som sedan fäster och man är gravid.Tusen miljoner kramar till er underbara donatorer. // blivande mamma nov-09
    Hej! Jag ville bara stämma in i Pricken76´s tack till er fantastiska tjejer!! Tack för att ni står ut med alla hormoner, kontroller, människors otänksamma uttalanden mm för att ge oss som inte har egna fungerande ägg chansen att trots detta få bli mamma. Ni är helt underbara!
    //En tjej som hoppas bli mamma via äggdonation
  • Mjölk
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-04 20:30:51 följande:
    Hej! Jag ville bara stämma in i Pricken76´s tack till er fantastiska tjejer!! Tack för att ni står ut med alla hormoner, kontroller, människors otänksamma uttalanden mm för att ge oss som inte har egna fungerande ägg chansen att trots detta få bli mamma. Ni är helt underbara!//En tjej som hoppas bli mamma via äggdonation
    Tack så mycket! Det värmer att få höra! Håller tummarna för er!
  • Vitros

Pricken76: grattis till graviditet! Då är det snart dags för din lilla kotte att komma ut mao :)

Måste säga att det är kul att höra kommentarer som din och Rödluvan71's, ja alltså inte att vi gör något "bra", men att ni finns och behöver en ÄD - det är ju själva poängen :)

Jag känner som sagt själv igen längtan men hade turen att få två underbara små - så jag hoppas snart det blir er tur!!

Rödluvan71: lät som ni hade en kämpig historia, hoppas det kan gå vägen för er nu! Hur lång är kön till ÄD i Sverige (Stockholm)? Är den helt separat ifrån IVF-kön?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10