Vitros skrev 2009-09-03 18:01:32 följande:
För Otriviellen så åkte jag in till SophiaHemmet och fick den där, men kände att jag likaväl hade kunnat gjort det själv.Det är en mer "riktig" spruta som man har till den (alltså inte pennan) men vid det laget är man ganska van vid att sticka sig själv ;)Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat
Det var lite kul när jag skulle ta min ovitrelle för första gången :) läste bipacksedeln noga i förväg för att ha koll på läget. Blev lite orolig när det stod att en "utbildad" måste ge mig den så jag ringde och frågade om jag inte skulle få någon tid för att de skulle ge mig den (var ju massa info om lutningen på nålen när man stack sig o sånt) men barnmorskan sa att "det är bara att göra som vanligt! Tjoff, rätt in!" :)
Min dåvarande pojkvän sa att han inte hade någon åsikt om donationen. Min mamma fick reda på det av misstag när jag åkte till akuten på det sjukhuset hon jobbar med magont och läkaren inte fattade sjuksköterskans anteckningar om äggdonation. Hon var rätt negativ men jag förstår inte varför, hon trodde det kunde påverka min fertilitet så jag fick förklara för henne att det inte gör det.
Linda Al skrev 2009-09-03 17:54:25 följande:
.Men jag sa faktiskt, på det första samtalet jag var på, att jag tyckte att de borde informera lite större om äggdonation, så fler får upp ögonen. Men hon som jag pratade med påstod att de alldeles nyligen hade gjort en stor kampanj. Då skämdes jag lite, och kände mig lite dum som kritiserade, men nu i efterhand tycker jag ändå att det nog kanske inte var en så bra kampanj ändå eftersom varken jag, eller många andra hade sett den första gången).
Jag krisiserade också deras "kampanjer" första gången jag var där och då sa de att de också haft en nyligen men det hade inte jag märkt något av, jag hittade informationen när jag lämnade blod och det var en broschyr där.
Esska: Ska bli så kul att följa er som donerar nu i höst/vinter!
Dessie skrev 2009-09-03 18:04:57 följande:
Hoppar in i tråden och ställer frågan - Hur blir man äggdonator?Är det nån gräns på ålder?Måste man vara helt frisk? Ja, självklart måste man vara frisk men jag har astma, allergi & högt blodtryck.Tacksam för svar
Man får kontakta det reprosjukhus som ligger närmast där man bor, var bor du någonstans? Jag har för mig att maxålder är 36 och de vill att man ska vara över 20. Jag vet inte hur mycket de väger in astma, allergi o högt blodtryck men du kan ju alltid kontakta sjukhuset och fråga :)