• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • Dessie

Hoppar in i tråden och ställer frågan - Hur blir man äggdonator?
    Är det nån gräns på ålder?
    Måste man vara helt frisk? Ja, självklart måste man vara frisk men jag har astma, allergi & högt blodtryck.
    Tacksam för svar

• Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-03 17:53:51 följande:
    det där med att det tar så lång tid, är det för att de ska kunna utesluta sjukdomar etc? Är det annat än blodprover de tar?Esska: vet du varför du slipper sprayen, är det för att du kan synka din mens mot mottagaren på det sättet? Tänker mig att jag som saknar egen mens (iom att jag har PCO) så kanske man kan slippa nedregleringen :)HannaS86: tack för svar, lät vettigare. Jag vill som sagt inte ha några pengar för att man donerar, men vill inte att det ska kosta mig en massa heller.Det där med att berätta för andra är svårt, tycker också att folk verkar tycka att man är lite knäpp, fast när jag berättade det för en av mina närmsta vänner i går så tror jag att hon tyckte det var lite bra, men då har hon haft svårt själv för att bli gravid så hon kanske förstod lite av tanken bakom
    Ja, det känns lite som folk är så oinsatta oftast, och att det är därför som de inte vet hur de ska ställa sig till det, eller vad de ska säga om det.
    Jag tycker det känns lite som man sitter och säger "hör vad duktig jag är då", när
    det inte alls är det man säger eller menar. Det handlar ju v e r k l i g e n inte om det, men det verkar vara det andra hör. Eller så inbillar jag mig det, eftersom folk blir lite obekväma och tysta.
    Samtidigt känner jag ju massor med känslor nu när allt är i rullning, man tänker på det en hel del. Kan inte låta bli.

Att det tar lång tid handlar väl bara om sjukdomar, om jag förstått det rätt. Vilket egentligen är lite märkligt, eftersom en blodgivare bara väntar 3 mån från första testet till donation... {#lang_emotions_undecided}

Esska: Visst skulle du också donera på Huddinge, eller minns jag fel?
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-03 18:01:32 följande:
    Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat
    Min man var tveksam till det först. Han tyckte att det kändes märkligt, det klassiska att "mina barn skulle finnas på andra håll". Han tyckte att det var våran grej, eller hur jag nu ska förklara det.
    Sen pratade vi en del om det, jag förklarade hur jag såg det; att det för mig bara handlar om gener och möjligheter. Ens barn är det om man är förälder åt det, och dessutom ska ju jag inte ens bära eller föda barnet.
    Och i grund och botten delar vi ju alla samma gener, så det ser jag inte som något som är "mitt". Så det enda jag gör är att ge folk en möjlighet. Och det tyckte han också var bra. Han har nog dessutom tänkt tanken att själv kanske bli donator nu, vilket skulle vara helt ok med mig så klart, men jag tror att han behöver lite mer tid att fundera först.
  • HannaS86

Alvisens mamma skrev 2009-09-02 20:07:28 följande:

Är det någon som donerat ägg utomlands?Eller donerat ägg mot ersättning, dvs mer än de 4000kr man får i Sverige?Har en kompis som påstår att det går att få upp till 40.000kr för en äggdonation i USA nämligen. Kan det stämma?Eller donerar ni här inne på FL i sverige, mot den lagstadgade ersättningen?Bara nyfiken på hur hur det funkar....
    Jag läste på en sida som hette något i stil med elitedonors att de erbjuder 100 000 svenska kronor för "rätt donator" men där var det ju krav i stil med utseende, dokumenterad intelligens, talang, gärna jobbat som fotomodell, bra på sport osvosv. Men jag tror att man kan få rätt bra betalt för det i USA.
  • Pricken76

Hej!
    Måste bara säga att ni är hjältar.
    Det är så otroligt underbart att det finns godhjärtade människor som vill ge något så fint till någon annan.
    Tack vare "min" donator är jag nu i vecka 32. Är så tacksam och glad över att jag också fick möjligheten att vara gravid.
    Ni är guld värda.
    Tror knappt att ni kan förstå vad ni ger till någon annan, för det går inte att beskriva i ord vilken glädje man känner när man fått ett ägg som sedan fäster och man är gravid.

Tusen miljoner kramar till er underbara donatorer. // blivande mamma nov-09

• HannaS86
    Vitros skrev 2009-09-03 18:01:32 följande:
    För Otriviellen så åkte jag in till SophiaHemmet och fick den där, men kände att jag likaväl hade kunnat gjort det själv.Det är en mer "riktig" spruta som man har till den (alltså inte pennan) men vid det laget är man ganska van vid att sticka sig själv ;)Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat
    Det var lite kul när jag skulle ta min ovitrelle för första gången :) läste bipacksedeln noga i förväg för att ha koll på läget. Blev lite orolig när det stod att en "utbildad" måste ge mig den så jag ringde och frågade om jag inte skulle få någon tid för att de skulle ge mig den (var ju massa info om lutningen på nålen när man stack sig o sånt) men barnmorskan sa att "det är bara att göra som vanligt! Tjoff, rätt in!" :)

Min dåvarande pojkvän sa att han inte hade någon åsikt om donationen. Min mamma fick reda på det av misstag när jag åkte till akuten på det sjukhuset hon jobbar med magont och läkaren inte fattade sjuksköterskans anteckningar om äggdonation. Hon var rätt negativ men jag förstår inte varför, hon trodde det kunde påverka min fertilitet så jag fick förklara för henne att det inte gör det.

Linda Al skrev 2009-09-03 17:54:25 följande:
    .Men jag sa faktiskt, på det första samtalet jag var på, att jag tyckte att de borde informera lite större om äggdonation, så fler får upp ögonen. Men hon som jag pratade med påstod att de alldeles nyligen hade gjort en stor kampanj. Då skämdes jag lite, och kände mig lite dum som kritiserade, men nu i efterhand tycker jag ändå att det nog kanske inte var en så bra kampanj ändå eftersom varken jag, eller många andra hade sett den första gången).
    Jag krisiserade också deras "kampanjer" första gången jag var där och då sa de att de också haft en nyligen men det hade inte jag märkt något av, jag hittade informationen när jag lämnade blod och det var en broschyr där.

Esska: Ska bli så kul att följa er som donerar nu i höst/vinter!
    Dessie skrev 2009-09-03 18:04:57 följande:
    Hoppar in i tråden och ställer frågan - Hur blir man äggdonator?Är det nån gräns på ålder?Måste man vara helt frisk? Ja, självklart måste man vara frisk men jag har astma, allergi & högt blodtryck.Tacksam för svar
    Man får kontakta det reprosjukhus som ligger närmast där man bor, var bor du någonstans? Jag har för mig att maxålder är 36 och de vill att man ska vara över 20. Jag vet inte hur mycket de väger in astma, allergi o högt blodtryck men du kan ju alltid kontakta sjukhuset och fråga :)
  • Dessie
    HannaS86 skrev 2009-09-03 19:09:43 följande:
    Man får kontakta det reprosjukhus som ligger närmast där man bor, var bor du någonstans? Jag har för mig att maxålder är 36 och de vill att man ska vara över 20. Jag vet inte hur mycket de väger in astma, allergi o högt blodtryck men du kan ju alltid kontakta sjukhuset och fråga :)
    Jag bor i Enköping så det är Ackis i Uppsala som gäller isf.
    Men det sket sig på åldern - jag fyller 39 om 2 veckor.
  • Mjölk
    Pricken76 skrev 2009-09-03 18:58:29 följande:
    Hej!Måste bara säga att ni är hjältar.Det är så otroligt underbart att det finns godhjärtade människor som vill ge något så fint till någon annan.Tack vare "min" donator är jag nu i vecka 32. Är så tacksam och glad över att jag också fick möjligheten att vara gravid.Ni är guld värda.Tror knappt att ni kan förstå vad ni ger till någon annan, för det går inte att beskriva i ord vilken glädje man känner när man fått ett ägg som sedan fäster och man är gravid.Tusen miljoner kramar till er underbara donatorer. // blivande mamma nov-09
    Tack tack! Och grattis!

Ska troligen donera vecka 39. Jag har dock fått börja med p-piller den här gången. Förra gångerna tog jag nässpray, det var bättre! Nu har jag haft mens i över TRE veckor!!! Inte kul!!! Ska ta mitt sista piller den 5:e september o sen vönta på mensen. Men jag har ju fortfarande mens, inte skoj. Jaja, måste kolla med sjukhuset imorgon så allt blir rätt. Gör ju det här för en god sak så lite kan jag ju stå ut med.
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-03 19:53:44 följande:
    Tack tack! Och grattis! Ska troligen donera vecka 39. Jag har dock fått börja med p-piller den här gången. Förra gångerna tog jag nässpray, det var bättre! Nu har jag haft mens i över TRE veckor!!! Inte kul!!! Ska ta mitt sista piller den 5:e september o sen vönta på mensen. Men jag har ju fortfarande mens, inte skoj. Jaja, måste kolla med sjukhuset imorgon så allt blir rätt. Gör ju det här för en god sak så lite kan jag ju stå ut med.
    Men OJ, kan man ha mens så länge med p-piller? Fy sjutton! {#lang_emotions_surprised}

Jag äter också p-piller, men för mig förkortades mensen snarare. Tack och lov, för det.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10