• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-16 16:45:07 följande:
    Vad bra!!! Tack!
    Haha, och det var verkligen på håret.

Har någon blivit påverkad i humöret av sprutorna man tar innan donationen förresten? Hur är ni annars i humöret?
    Själv är jag väldigt känslig för hormonsvallningarna man kan få som tjej då och då i månaden, och är lite nervös för hur jag kan påverkas sen.

Känner att jag har dålig koll på exakt vad som kommer att hända framöver, det var ju trots allt ett halvår sedan man fick det förklarat för sig. Jaja, jag får väl bättre koll den 10:ende.
  • Mjölk
    Quan Yin skrev 2009-08-18 19:38:53 följande:
    Hur kommer det sig att kvinnor inte får veta om det blivit något av de donerade äggen medans män får veta om det blivit något av deras donerade spermier?www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker.../
    Va? Klart man får veta!
  • Mjölk
    Linda Al skrev 2009-08-16 17:18:28 följande:
    Haha, och det var verkligen på håret. Har någon blivit påverkad i humöret av sprutorna man tar innan donationen förresten? Hur är ni annars i humöret?Själv är jag väldigt känslig för hormonsvallningarna man kan få som tjej då och då i månaden, och är lite nervös för hur jag kan påverkas sen.Känner att jag har dålig koll på exakt vad som kommer att hända framöver, det var ju trots allt ett halvår sedan man fick det förklarat för sig. Jaja, jag får väl bättre koll den 10:ende.
    Jag har inte blivit påverkad faktiskt. Och då pratar du med en kvinna som får kraftfulla ägglossningar, PMS o mens.

Är det prel plock den 10:e september eller?
    Jag har prelplock i vecka 39.
  • Quan Yin

Läste det här:
    Barnets rättigheter
    I Sverige har de barn som kommer till genom äggdonation rätt att få uppgifter om donatorn. Många föräldrar väljer att berätta på ett enkelt sätt på barnets nivå redan när barnet är litet.

När barnet blir äldre får det själv bestämma om han eller hon vill söka upp donatorn. Donatorn är införstådd med detta, men har själv ingen möjlighet att ta reda på om något barn har blivit till med hjälp av hennes ägg.

Finns på den här länken: www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Aggdonation/ Som jag fann i tråd nr 9.

• diamantina

Hej, jag har donerat på USÖ i våras och man får veta om man givit upphov till graviditeter och barn om man kontaktar dem och frågar.
    Sist jag hörde från dem så hade "min" mottagarkvinnan blivit gravid. Vågar knappt hoppas att det går hela vägen, men kanske ska fråga igen hur det går, men vill inte tjata.
    Det är ju så roligt att veta att man hjälpt till med en sådan sak.

• Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-18 19:46:40 följande:
    Jag har inte blivit påverkad faktiskt. Och då pratar du med en kvinna som får kraftfulla ägglossningar, PMS o mens.Är det prel plock den 10:e september eller?Jag har prelplock i vecka 39.
    Ok! Det låter hoppfullt.

Nej, den 10:e ska jag på sista blodprovet och samtal. Själva donationen sker förhoppningsvis i mitten på oktober.
  • Cherie

Om biverkningar: jag har inte haft i princip några känningar alls av sprutorna, kanske blev jag lite mer gråtmild men inte så det störde

När det gäller donatorns rätt att veta så HAR man rätt att få veta om dina donerade ägg har resulterat i en graviditet, men inte hur det sedan går, om det ev skulle bli missfall, eller om det blir en pojke eller flicka etc. Spermadonatorer har samma rättigheter, iaf när man donerar i den offentliga vården.
    Sedan kan barnet, när det uppnår mogen ålder, via kliniken där donationen utförts få reda på namn, hårfärg, ögonfärg etc på donatorn och själv välja om han eller hon vill söka upp dig.

• Linda Al
    Cherie skrev 2009-08-20 10:39:59 följande:
    Om biverkningar: jag har inte haft i princip några känningar alls av sprutorna, kanske blev jag lite mer gråtmild men inte så det störde.
    Skönt att höra. Det är det enda jag faktiskt oroat mig lite över (det går ju ut över andra, svårt att låtsas som ingenting då ).
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10