Tråden för oss äggdonatorer 10
Vad bra!!! Tack!
Hur kommer det sig att kvinnor inte får veta om det blivit något av de donerade äggen medans män får veta om det blivit något av deras donerade spermier?
www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Spermadonator/
Läste det här:
Barnets rättigheter
I Sverige har de barn som kommer till genom äggdonation rätt att få uppgifter om donatorn. Många föräldrar väljer att berätta på ett enkelt sätt på barnets nivå redan när barnet är litet.
När barnet blir äldre får det själv bestämma om han eller hon vill söka upp donatorn. Donatorn är införstådd med detta, men har själv ingen möjlighet att ta reda på om något barn har blivit till med hjälp av hennes ägg.
Finns på den här länken: www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Aggdonation/ Som jag fann i tråd nr 9.
Hej, jag har donerat på USÖ i våras och man får veta om man givit upphov till graviditeter och barn om man kontaktar dem och frågar.
Sist jag hörde från dem så hade "min" mottagarkvinnan blivit gravid. Vågar knappt hoppas att det går hela vägen, men kanske ska fråga igen hur det går, men vill inte tjata.
Det är ju så roligt att veta att man hjälpt till med en sådan sak.
Om biverkningar: jag har inte haft i princip några känningar alls av sprutorna, kanske blev jag lite mer gråtmild men inte så det störde
När det gäller donatorns rätt att veta så HAR man rätt att få veta om dina donerade ägg har resulterat i en graviditet, men inte hur det sedan går, om det ev skulle bli missfall, eller om det blir en pojke eller flicka etc. Spermadonatorer har samma rättigheter, iaf när man donerar i den offentliga vården.
Sedan kan barnet, när det uppnår mogen ålder, via kliniken där donationen utförts få reda på namn, hårfärg, ögonfärg etc på donatorn och själv välja om han eller hon vill söka upp dig.