• Cherie

Tråden för oss äggdonatorer 10

Om biverkningar: jag har inte haft i princip några känningar alls av sprutorna, kanske blev jag lite mer gråtmild men inte så det störde

När det gäller donatorns rätt att veta så HAR man rätt att få veta om dina donerade ägg har resulterat i en graviditet, men inte hur det sedan går, om det ev skulle bli missfall, eller om det blir en pojke eller flicka etc. Spermadonatorer har samma rättigheter, iaf när man donerar i den offentliga vården.
    Sedan kan barnet, när det uppnår mogen ålder, via kliniken där donationen utförts få reda på namn, hårfärg, ögonfärg etc på donatorn och själv välja om han eller hon vill söka upp dig.

• Cherie

@icecube: det kostar dig ev resor till sjukhuset och så förlorad inkomst när du är på undersökningar och i samband med plockningen (1 dag). För det får du en klumpsumma på 3000-4000 kr skattefritt beroende på var du donerar.

@smallie: jag vet inte om det finns en nedre åldersgräns, men du får vara max 36 år och ska helst ha fött egna barn. Titta på tex www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Aggdonator/

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10