• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • vittra
    älskarlivet81 skrev 2009-07-28 00:00:02 följande:
    FAst varför ska allt vara svart och vitt? Så som förälder får man aldrig vara utan sina barn en enda stund?
    Undrar var någonstans jag påstått det?
  • quilla
    grön banan skrev 2009-07-28 00:00:26 följande:
    Säger sig väl självt.
    nej det gör det inte, det säger inte sig självt.  Du får gärna förklara för mig.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-28 00:01:30 följande:
    Varför är mamman bättre än pappan?Tryck på "visa endast" så kan du se de saker jag skrivit..grön banan skrev 2009-07-28 00:00:51 följande:
    Har svarat.
  • vittra
    quilla skrev 2009-07-28 00:01:20 följande:
    men är det någon som har sagt att de tycker att livet som förälder är "så jäkla tråkigt och hemskt"?
    Ja, kika i tråden bara så ser du ju.
  • älskarlivet81

Svara igen då så är du bussig..

grön banan skrev 2009-07-28 00:02:27 följande:

Har svarat.
  • vittra

Me and my life skrev 2009-07-28 00:01:01 följande:

enligt svensklag får inte barn under 1 år börja på dagis! det har dom varit jätte noga med där jag bor.. nu blir min dotter snart 1 år och vi har redan dagisplats till henne.. de är inte det att jag inte vill ha henne hemma utan att jag är ensamstående och det är bara jag som har vårdnaden om henne.. så jag kämpar på förfullt.. för när hon börjar på dagis så kan ja antingen plugga, gå som lärling eller hitta ett bra jobb för att kunna försörja oss så som jag vill..
    Jag vet att det är så, jag vet också att vissa trots detta får börja tidigare.
  • Danitra
    vittra skrev 2009-07-28 00:02:38 följande:
    Ja, kika i tråden bara så ser du ju.
    Jag tycker det är tråkigt att vara hemmaförälder "på HELTID" inte att det är tråkigt att vara förälder.
    Nu när barnet är lite äldre så kan jag till och med uppskatta längre perioder där jag bara är ledig med barnet.
  • vittra
    TessaS skrev 2009-07-28 00:01:03 följande:
    Nja, mitt liv består av så mycket mer än att vara mamma... precis som det är mer än att bara vara fru. Varför kan man inte vara lite av allt och njuta av det?
    Ja det vore väl helt perfekt?
  • MYCHILD2007
    vittra skrev 2009-07-27 23:55:26 följande:
    Så tolkar jag det inte, men faktum är ju att det ofta ÄR så. Och vanligt är det ju hur du än ser det, att barn börjar redan när de är 1 år. Ibland till och med tidigare.
    Vissa har INGET VAL! VI MÅSTE! för att barnet ska bli försörjt så MÅSTE VI lämna våra barn på dagis för att kunna gå till jobbet och tjäna pengar, vare sig vi vill eller inte!!!!!!

jag är ensamstående mamma till en två åring som nu till augusti skall börja på dagis...
    Jag har ALDRIG haft en barnvakt, inte haft en enda sovmorgon på två år.. och det har varit tufft men valde ändå att inte ha mitt barn på dagis tidigt då jag haft möjlighet att gå hemma en länge tid med stadig ekonomi utan att behöva jobba...

MEN NU måste jag tillbaka till arbetslivet om vi ska kunna fortsätta leva på ett normalt sätt vad gäller ekonomin... Så första pga av det MÅSTE barnet på dagis.

Men jag tycker också att det är förbannat skönt att barnet skall börja på dagis, för att om jag ska kunna fortsätta vara den bra mamman som jag är, så behöver jag komma tillbaka till mina egna rutiner där jag vaknar på morgonen åkter iväg till mitt jobb, träffar människor, tjänar egna pengar (utan att behöva bli försörjd av en man ;) ).. där man får träffa andra vuxna människor utöver bvc personal, och föräldrar på öppna förskola....

det ska också bli skönt att komma ifrån mitt barn så man får sakna barnet extra mkt och längta efter att få komma hem och mysa och laga mat tillsammans och bara njuta av tiden man har tillsammans.

jag ser också fram emot att mitt barn ska leka med andra barn och lära sig samspel, leka och få ta del av våran värld och få utforska världen utan mamma. Lära sig att de finns andra vuxna runt omkring som kan trösta och finns där för mig om jag behöver hjälp eller är ledsen. Lära sig att lita på andra människor ..
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?