vittra skrev 2009-07-27 23:55:26 följande:
Så tolkar jag det inte, men faktum är ju att det ofta ÄR så. Och vanligt är det ju hur du än ser det, att barn börjar redan när de är 1 år. Ibland till och med tidigare.
Vissa har INGET VAL! VI MÅSTE! för att barnet ska bli försörjt så MÅSTE VI lämna våra barn på dagis för att kunna gå till jobbet och tjäna pengar, vare sig vi vill eller inte!!!!!!
jag är ensamstående mamma till en två åring som nu till augusti skall börja på dagis...
Jag har ALDRIG haft en barnvakt, inte haft en enda sovmorgon på två år.. och det har varit tufft men valde ändå att inte ha mitt barn på dagis tidigt då jag haft möjlighet att gå hemma en länge tid med stadig ekonomi utan att behöva jobba...
MEN NU måste jag tillbaka till arbetslivet om vi ska kunna fortsätta leva på ett normalt sätt vad gäller ekonomin... Så första pga av det MÅSTE barnet på dagis.
Men jag tycker också att det är förbannat skönt att barnet skall börja på dagis, för att om jag ska kunna fortsätta vara den bra mamman som jag är, så behöver jag komma tillbaka till mina egna rutiner där jag vaknar på morgonen åkter iväg till mitt jobb, träffar människor, tjänar egna pengar (utan att behöva bli försörjd av en man ;) ).. där man får träffa andra vuxna människor utöver bvc personal, och föräldrar på öppna förskola....
det ska också bli skönt att komma ifrån mitt barn så man får sakna barnet extra mkt och längta efter att få komma hem och mysa och laga mat tillsammans och bara njuta av tiden man har tillsammans.
jag ser också fram emot att mitt barn ska leka med andra barn och lära sig samspel, leka och få ta del av våran värld och få utforska världen utan mamma. Lära sig att de finns andra vuxna runt omkring som kan trösta och finns där för mig om jag behöver hjälp eller är ledsen. Lära sig att lita på andra människor ..