• vittra

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Idag är det ju för kvinnor oerhört viktigt att kunna vara oberoende, de allra flesta kan inte för ett ögonblick tänka sig att gå hemma utan pengar eftersom de då är beroende av sin man istället. Ändå bidrar ju kvinnan med sin del, men den räknas ju inte.....

Det är en sak att inte har råd, men jag håller med TS på så sätt att många kvinnor uppenbart väljer att hellre arbeta för sin egen skull och samtidigt då försumma barnet. För pappor är det fortfarande naturligt att ganska snabbt återgå till sitt arbete om de ens är föräldralediga alls, plötsligt uppstår alltså situationen där ingen tar ansvar över barnen.

• vittra

Om man resonerar som så att man hellre dumpar av ungen på dagis för att det är såååå tråkigt att umgås med sitt egna barn, ja då anser jag faktiskt ärligt att man inte varit redo för familj. Tycker man det är tråkigt kan man kompromissa och pappan kan vara hemma ett tag, barn har två föräldrar, det är upp till dem att också ta det ansvar som följer!

• vittra
    Danitrass skrev 2009-07-27 23:53:03 följande:
    Min man är hemma istället ja.

TS verkar tyvärr inte se den möjligheten utan likställer "mamma tillbaka till jobbet"= tidig dagisstart.
    Så tolkar jag det inte, men faktum är ju att det ofta ÄR så. Och vanligt är det ju hur du än ser det, att barn börjar redan när de är 1 år. Ibland till och med tidigare.
  • vittra
    TessaS skrev 2009-07-27 23:56:09 följande:
    hur länge ska man vilja vara hemma för att vara redo för barn i dina ögon?
    Givetvis ska man vilja vara med sitt eget barn, under hela livet
    Tycker man livet som förälder är så jäkla tråkigt och hemskt så varför skaffar man då barn?
  • vittra
    älskarlivet81 skrev 2009-07-28 00:00:02 följande:
    FAst varför ska allt vara svart och vitt? Så som förälder får man aldrig vara utan sina barn en enda stund?
    Undrar var någonstans jag påstått det?
  • vittra
    quilla skrev 2009-07-28 00:01:20 följande:
    men är det någon som har sagt att de tycker att livet som förälder är "så jäkla tråkigt och hemskt"?
    Ja, kika i tråden bara så ser du ju.
  • vittra

Me and my life skrev 2009-07-28 00:01:01 följande:

enligt svensklag får inte barn under 1 år börja på dagis! det har dom varit jätte noga med där jag bor.. nu blir min dotter snart 1 år och vi har redan dagisplats till henne.. de är inte det att jag inte vill ha henne hemma utan att jag är ensamstående och det är bara jag som har vårdnaden om henne.. så jag kämpar på förfullt.. för när hon börjar på dagis så kan ja antingen plugga, gå som lärling eller hitta ett bra jobb för att kunna försörja oss så som jag vill..
    Jag vet att det är så, jag vet också att vissa trots detta får börja tidigare.
  • vittra
    TessaS skrev 2009-07-28 00:01:03 följande:
    Nja, mitt liv består av så mycket mer än att vara mamma... precis som det är mer än att bara vara fru. Varför kan man inte vara lite av allt och njuta av det?
    Ja det vore väl helt perfekt?
  • vittra
    Danitrass skrev 2009-07-28 00:03:47 följande:
    Jag tycker det är tråkigt att vara hemmaförälder "på HELTID" inte att det är tråkigt att vara förälder.
    Ställer mig fortfarande frågande till varför man känner att det är tråkigt att vara "hemma" på heltid, med andra ord, att vara med sitt barn om dagarna? Barnet behöver dig ju, det är ditt ansvar och det är du som skaffat barn. Dagarna blir vad man gör dem till och har man tråkigt får man väl hitta på något roligt då? Förstår öht inte problemet, särskilt inte när lösningen istället i många fall blir på bekostnad av barnet.
  • vittra
    MYCHILD2007 skrev 2009-07-28 00:04:30 följande:
    Vissa har INGET VAL! VI MÅSTE! för att barnet ska bli försörjt så MÅSTE VI lämna våra barn på dagis för att kunna gå till jobbet och tjäna pengar, vare sig vi vill eller inte!!!!!! jag är ensamstående mamma till en två åring som nu till augusti skall börja på dagis... Jag har ALDRIG haft en barnvakt, inte haft en enda sovmorgon på två år.. och det har varit tufft men valde ändå att inte ha mitt barn på dagis tidigt då jag haft möjlighet att gå hemma en länge tid med stadig ekonomi utan att behöva jobba... MEN NU måste jag tillbaka till arbetslivet om vi ska kunna fortsätta leva på ett normalt sätt vad gäller ekonomin... Så första pga av det MÅSTE barnet på dagis. Men jag tycker också att det är förbannat skönt att barnet skall börja på dagis, för att om jag ska kunna fortsätta vara den bra mamman som jag är, så behöver jag komma tillbaka till mina egna rutiner där jag vaknar på morgonen åkter iväg till mitt jobb, träffar människor, tjänar egna pengar (utan att behöva bli försörjd av en man ;) ).. där man får träffa andra vuxna människor utöver bvc personal, och föräldrar på öppna förskola.... det ska också bli skönt att komma ifrån mitt barn så man får sakna barnet extra mkt och längta efter att få komma hem och mysa och laga mat tillsammans och bara njuta av tiden man har tillsammans. jag ser också fram emot att mitt barn ska leka med andra barn och lära sig samspel, leka och få ta del av våran värld och få utforska världen utan mamma. Lära sig att de finns andra vuxna runt omkring som kan trösta och finns där för mig om jag behöver hjälp eller är ledsen. Lära sig att lita på andra människor ..
    Du pratar om något helt annat nu...
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?