• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • vätejon

Svenska kvinnor börjar kanske jobba tidigt därför att de tycker att pappor också är viktiga figurer i barnens liv?

• Busbellan

Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig att vara hemma på heltid lääänge med mina barn om den möjligheten fanns.
    Men varför undrar du bara ang. mammor? Barnen har väl pappor som också kan vara hemma?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lena

Dels för vi delar på föräldraledigheten i Sverige och dels pga ekonomin. Hade det varit ekonomiskt möjligt hade vi gärna varit hemma längre med vår dotter.

• Tant Green

Det känns som du pratar om två olika saker... att mamman börjar jobba "tidigt" (vad menar du med tidigt?) är ju inte samma sak som att barnet börjar på dagis, ofta är ju pappan hemma sen.

• Lina 1987

Jag funderade också på de tidigare personer har skrivit.
    Kan inte din man lära ditt barn lika mycket om livet som du? Om så, varför inte ge honom en chans att vara hemma?

• grön banan

Jag hade gärna varit hemma mycket längre, men hade inte råd. Om de flesta barn är på dagis har hemmabarn inte mycket kompisar. Undrar också varför du bara frågar om mammor.

• grön banan

Dagis lär minst lika bra om livet som mamman.

• THR1972

Svarar så som flera gjort tidigare...här delar vi på föräldrarledigheten och sedan (tyvärr) handlar det en hel del om ekonomin.
    Hade jag fått bestämma hade jag varit hemma på heltid till dess mina barn börjat skolan men tyvärr är verkligheten den att det inte skulle funka....

• grön banan

Barn lär även otroligt mycket på förskolan.

• PMS Princess

Det var väl väntad.... jag pratar om att nästan alla barn i Sverige är i dagis senaste i 2 års åldern. Spelar väl ingen roll vem tar ansvaret... i Sverige tar ingen ansvaret, varken mamma eller pappa. Annars hadde väl inte så många barn hamnat på dagis så tidigt. Det verkar som det är viktigare att bråka om jämnställhet än att ta ansvaret för barnen.

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?