• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • Tawaret

Svenska kvinnor är hemma ganska mycket med sina barn. Den stora frågan är kanske varför de svenska männen inte är det nästan alls?

• Hemmaföräldern
    quilla skrev 2009-07-27 23:11:45 följande:
    Jag vet inte vad din master innebär, det kanske är inom pedagogik eller didaktik och i så fall så vet du ju att förskolan knappast är skadligt för barnet.
    Vem har sagt att förskolan inte är skadlig för barnet. Hmmmm något av problematiken med stora barngrupper och lite personal måste du väl ändå känna till.

www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_331278.svd (Förskolebarn saknar skydd)

www.hemmaforaldrar.se/BOs_arsrapport_2007.htm (Den psykiska ohälsan ökar hos små barn. BO:s årsrapport)

www.politikerbloggen.se/2009/03/09/14158/ (Frågorna kring förskolan är känsliga med de måste ställas)

www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm (Dagis kan skada ditt barn)

Några andra rubriker som skrämmer mig i alla fall:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=457637 (Dagisbarn hittad livlös)

www.tv4.se/Artikel_614243 (Dömda pedofiler arbetar på dagis och i skolan)

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_891405.svd (Sexuella övergreppen mellan dagisbarn ökar)
  • grön banan
    quilla skrev 2009-07-27 23:27:07 följande:
    Ja men om en är hemma, så behöver det ju nödvändigtvis inte vara så att den som inte är det älskar jobbet mer än sitt barn?
    Sa jag inte heller.
  • grön banan

Trådstarten är helt enkelt trångsynt.

• ejenny
    Mylla skrev 2009-07-27 23:20:47 följande:
    Om alla vore hemma sparade samhället miljarder på barnomsorgen som kunde läggas ner. Sen sparade samhället miljarder på de arbetslösa som tog över jobben och inte längre behövde försörjas medan de går hemma utan nytta. Frågan är bara vem som försörjer de föräldrar som gör nytta medan de tar hand om sina barn?? Hoppas det är pappor också.
    Öhh är du sarkastisk eller seriös?
  • Ariella

grön banan skrev 2009-07-27 23:19:34 följande:

Du skrev att du jobbar för att du gillar det. Gillar man sitt barn mer är man ju hemma med det.
    Jag tycker inte att det är så svart eller vitt. Att ha ett jobb som jag trivs med är en faktor som gör att jag mår bra och trivs med mig själv. Om jag mår bra och trivs med mig själv så är jag en bättre mamma. Självklart är det bara en del i det som gör mig glad och lycklig. Men, som jag skrev, under tiden som jag är på jobbet så vet jag att min dotter har det hur bra som helst. Och min övertygelse är att i vårt fall så mår vi bättre såhär än om jag skulle vara hemma med henne.
  • quilla

okej, kanske misstolkade detta inlägg lite...

Du skrev att du jobbar för att du gillar det. Gillar man sitt barn mer är man ju hemma med det.
  • grön banan
    Ariella skrev 2009-07-27 23:30:46 följande:
    Jag tycker inte att det är så svart eller vitt. Att ha ett jobb som jag trivs med är en faktor som gör att jag mår bra och trivs med mig själv. Om jag mår bra och trivs med mig själv så är jag en bättre mamma. Självklart är det bara en del i det som gör mig glad och lycklig. Men, som jag skrev, under tiden som jag är på jobbet så vet jag att min dotter har det hur bra som helst. Och min övertygelse är att i vårt fall så mår vi bättre såhär än om jag skulle vara hemma med henne.
    Men det är nåt galet om man hellre vill jobba än ta hand om sitt barn. Halvtid max kan jag köpa.
  • MYCHILD2007

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:11:02 följande:

Det var väl väntad.... jag pratar om att nästan alla barn i Sverige är i dagis senaste i 2 års åldern. Spelar väl ingen roll vem tar ansvaret... i Sverige tar ingen ansvaret, varken mamma eller pappa. Annars hadde väl inte så många barn hamnat på dagis så tidigt. Det verkar som det är viktigare att bråka om jämnställhet än att ta ansvaret för barnen.
    Fast nu kommer du med massa fördommar bara...

Vadå tar inget ansvar för då hade inte så många barn hamnat på dagis. BARNET MÅSTE VÄLL FÖRHELVETE HA TAK ÖVER HUVUDET OCH MAT I MAGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄR INTE DET ETT ANSVAR ATT SE TILL ATT BARNET HAR DET GENOM ATT GÅ OCH JOBBA OCH PGA AV DET BEHÖVA LÄMNA SITT BARN PÅ DAGIS??

bara för att du inte är självständig och måste leva på din man är väll inte det våra problem?
    Sluta kasta skit och påpeka att inte vi svenska mamor tar ansvar bara för att vi inte har män som serverar allt på ett silverfat.... eller du kanske föreslår att vi alla ska gå på socialbidrag???

Och hur är de med singlamammor?
    ska vi böja arslet och låta oss bli knullade så vi får mat till barnen så vi slipper gå till jobbet och slipper ha våra barn på dagis, för att DU ska tycka att vi tar ansvar då eller?

det här var de värsta jag läst , blev riktigt, riktigt förbannad!!!! uttryck dig bättre nästa gång!!!
  • grön banan
    MYCHILD2007 skrev 2009-07-27 23:33:36 följande:
    PMS Princess skrev 2009-07-27 22:11:02 följande:
    Fast nu kommer du med massa fördommar bara... Vadå tar inget ansvar för då hade inte så många barn hamnat på dagis. BARNET MÅSTE VÄLL FÖRHELVETE HA TAK ÖVER HUVUDET OCH MAT I MAGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄR INTE DET ETT ANSVAR ATT SE TILL ATT BARNET HAR DET GENOM ATT GÅ OCH JOBBA OCH PGA AV DET BEHÖVA LÄMNA SITT BARN PÅ DAGIS??bara för att du inte är självständig och måste leva på din man är väll inte det våra problem?Sluta kasta skit och påpeka att inte vi svenska mamor tar ansvar bara för att vi inte har män som serverar allt på ett silverfat.... eller du kanske föreslår att vi alla ska gå på socialbidrag???Och hur är de med singlamammor?ska vi böja arslet och låta oss bli knullade så vi får mat till barnen så vi slipper gå till jobbet och slipper ha våra barn på dagis, för att DU ska tycka att vi tar ansvar då eller?det här var de värsta jag läst , blev riktigt, riktigt förbannad!!!! uttryck dig bättre nästa gång!!!
    Vet inte om man får skriva riktigt så argt som du gör, men fräckt att du vågar.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?