• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:22:11 följande:
    Fast jag hade kunnat vara hemma, men vill inte, för jag behöver stimulans från mitt jobb.. Dessutom vill även min man vara pappaledig...Jag älskar barnen fast jag jobbar, ser mig itne som en dålig mamma för det..grön banan skrev 2009-07-27 23:21:01 följande:
    Är pappan hemma istället efter ca 6 mån är det en annan sak.
  • quilla

eller så kanske man har en partner som också vill vara hemma eller så kanske man tycker att förskolan är bra för barnet?

grön banan skrev 2009-07-27 23:21:01 följande:
    Jo, men jobbar man fast man KAN va hemma, gillar man ju sitt jobb mer.
  • älskarlivet81

Fast vem lämnar bort sitt barn på förskola när det är så litet..?
    Varför kan inte pappan vara hemma innan barnet är 6 månader?

grön banan skrev 2009-07-27 23:22:55 följande:

• quilla

varför efter ca 6 mån och inte tidigare?

grön banan skrev 2009-07-27 23:22:55 följande:
  • grön banan
    quilla skrev 2009-07-27 23:23:05 följande:
    eller så kanske man har en partner som också vill vara hemma eller så kanske man tycker att förskolan är bra för barnet?
    Heltids förskola är inte bättre än att va hemma, om en förälder kan va hemma.
  • Harmoni

Här har ni en familj som har valt bort dagis till våra barn födda 02,04,06 och 07. Jag har varit hemma sen 02 föddes. Eller valt bort dagis är nog fel ord jag fick ett kvällsjobb som gör att det funkar för oss ekonomiskt att vara hemma. Jobbar 15 tim i veckan. Vi är på öppnaförskolor och gör en massa utflykter om dagarna. Barnen och vi trivs. De har många komisar och är väldigt sociala . Mina två första barn gick på dagis , men hade jag haft den möjligheten att kunnat fått varit hemma med dom så hade jag gärna varit det. Men det gick inte då. Jag är glad över att fått denna möjligheten att få vara hemma med barnen.Jag har mött många mammor som gärna hade velat vara hemma med sina barn men som inte kunnat pgr av ekonomi och så har jag träffat många mammor som inte velat vara hemma. För att de trivs så bra med sina jobb och vill utvecklas vidare där. Och som inte trivs med att vara hemma. Varje familj gör det som känns bäst för dom, antingen dagis eller vara hemma. Inget av det är dåligt tycker jag. Alla gör det som känns bäst som passar just sin familj. kramar från oss!

• quilla

Ja men om en är hemma, så behöver det ju nödvändigtvis inte vara så att den som inte är det älskar jobbet mer än sitt barn?

grön banan skrev 2009-07-27 23:24:32 följande:
    Heltids förskola är inte bättre än att va hemma, om en förälder kan va hemma.
  • parvati
    Mylla skrev 2009-07-27 23:20:47 följande:
    Om alla vore hemma sparade samhället miljarder på barnomsorgen som kunde läggas ner. Sen sparade samhället miljarder på de arbetslösa som tog över jobben och inte längre behövde försörjas medan de går hemma utan nytta. Frågan är bara vem som försörjer de föräldrar som gör nytta medan de tar hand om sina barn?? Hoppas det är pappor också.
    Det tror jag inte skulle fungera ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Mýcket färre skatteintäkter. Vad säger du om vårdnadsbidraget det är ju vad regeringen tycker sig ha råd med.
    Förälrar och barn måste ha tid tillsammans men här på FL är allting svart\vitt. Hemmafru eller också är du en skitdålig mamma.
  • beEMbe

det svenska samhället är uppbyggt på att vi ska jobba. Och vi mammor vill vara hemma med barnen när de är små, iallafall de flesta. Och vi är oxå det.

Jag tycker du är väldigt fördomsfull Ts , på dagis finns det barn med föräldrar från hela världen, är dom åxå dåliga. i vissa länder finns inte ens föräldraledigheten.

..........love my kids..........
  • grön banan
    quilla skrev 2009-07-27 23:27:07 följande:
    Ja men om en är hemma, så behöver det ju nödvändigtvis inte vara så att den som inte är det älskar jobbet mer än sitt barn?
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?