• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • Aprilin

Fast jag tycker ändå att det finns alternativ. Det finns ganska många "kyrkliga" dagis i min närhet och de tar bara blöjfria barn som är tre år. I och för sig kanske det inte kryllar av 2-3 åringar på öppna förskolan, men några brukar ju vara där eftersom inte alla föräldrar jobbar heltid. Slutligen är min erfarenhet att det kan vara rätt roligt och uppskattat av barnet att börja på dagis vid 3-4 år för då exploderade i varje fall min dotter i ett hejdlöst socialt intresse som fortfarande får mig att häpna. Vet inte om ni håller med, kanske är det jag som är tvångsmässigt positiv i dag?

• Igelkotten
    Aprilin skrev 2009-08-17 11:30:00 följande:
    Fast jag tycker ändå att det finns alternativ. Det finns ganska många "kyrkliga" dagis i min närhet och de tar bara blöjfria barn som är tre år. I och för sig kanske det inte kryllar av 2-3 åringar på öppna förskolan, men några brukar ju vara där eftersom inte alla föräldrar jobbar heltid. Slutligen är min erfarenhet att det kan vara rätt roligt och uppskattat av barnet att börja på dagis vid 3-4 år för då exploderade i varje fall min dotter i ett hejdlöst socialt intresse som fortfarande får mig att häpna. Vet inte om ni håller med, kanske är det jag som är tvångsmässigt positiv i dag?
    För det första är alla barn individer och min dotter var plågsamt social redan från start, det var omöjligt att ha henne hemma, hon flirtade med alla på bussen och ville umgås med alla hon mötte och såg. Nu när hon är 3-4 år har hon däremot blivit mammig och vill mest vara med mig nu.

OT: För det andra är jag näst intill fobisk när det gäller "kyrkliga" aktiviteter.
    Jag har lite fobi mot andliga ledare på det stor hela. Tycker att man ska ha ett privat förhållande till gud eller andlighet. "Ledare" luktar sekt och hjärntvätt för mig.
  • Stiiiiina

Finns nog många mammor som inte kan vara hemma så länge med sina barn för att dom helt enkelt inte har råd..
    Min dotter började på dagis när hon va 1,4 För att jag hade fått sommar jobb som jag skulle få fortsätta jobba med efter sommaren, klart man tar chansen när man är arbetslös.
    Nu är jag arbetslös igen och då går min dotter på dagis 15tim i veckan.
    Jag tror att hon mår bra av att få vara på dagis.. träffa andra barn och inte bara vara med mamma hela dagarna..
    Men kan man och vill man så är det väll inget fel med att vara hemma med barnen.
    Själv så tycker jag att det är självklart att hon ska få vara där!!
    Hon mår bra av det och jag får lite tid att fixa och dona här hemma och nu tänkte jag ta itu med körkortet, hade varit jätte svårt om hon va hemma..

• Aprilin
    Igelkotten skrev 2009-08-17 12:38:18 följande:
    För det första är alla barn individer och min dotter var plågsamt social redan från start, det var omöjligt att ha henne hemma, hon flirtade med alla på bussen och ville umgås med alla hon mötte och såg. Nu när hon är 3-4 år har hon däremot blivit mammig och vill mest vara med mig nu. OT: För det andra är jag näst intill fobisk när det gäller "kyrkliga" aktiviteter. Jag har lite fobi mot andliga ledare på det stor hela. Tycker att man ska ha ett privat förhållande till gud eller andlighet. "Ledare" luktar sekt och hjärntvätt för mig.
    Tycker inte alls att barnen skall in på så kallade "kyrkliga" dagis om det inte ligger för en personligen. Jag försöker bara peka på att jag kan i bland uppleva en annan syn på att vara hemma länge än den du gav exempel på där folk säger att "du blir tokig" eller "hur skall ni klara er ekonomiskt" eller att barnen blir isolerade om man inte sätter dem på dagis. Jag menar alltså att i och med att de "kyrkliga" dagisen finns borde det i alla fall vara några till som är hemma ett tag!

Sedan är det väl min personliga uppfattning om att man från tre eller fyra års åldern kan vara mogen, ha nytta eller glädje av dagis. Vill inte du ha din dotter alls på dagis?

Sedan angående TS frågeställning uppfattar jag att det som om de flesta som börjar jobba heltid efter ett år, både mamma och pappa, gör det på grund av ekonomiska skäl eller för att de uppfattar att deras arbete kräver det av dem. Man kan ju inte bara leva på luft, tyvärr.
  • Igelkotten
    Stiiiiina skrev 2009-08-17 12:43:55 följande:
    Finns nog många mammor som inte kan vara hemma så länge med sina barn för att dom helt enkelt inte har råd..Min dotter började på dagis när hon va 1,4 För att jag hade fått sommar jobb som jag skulle få fortsätta jobba med efter sommaren, klart man tar chansen när man är arbetslös.Nu är jag arbetslös igen och då går min dotter på dagis 15tim i veckan.Jag tror att hon mår bra av att få vara på dagis.. träffa andra barn och inte bara vara med mamma hela dagarna..Men kan man och vill man så är det väll inget fel med att vara hemma med barnen.Själv så tycker jag att det är självklart att hon ska få vara där!!Hon mår bra av det och jag får lite tid att fixa och dona här hemma och nu tänkte jag ta itu med körkortet, hade varit jätte svårt om hon va hemma..
    Men det är det jag menar! Vi i Sverige har lärt oss att det är ok att lämna på dagis att barnen rent av mår sämre av att vara hemma. Vi får inte dåligt samvete om barnen är på dagis äns om vi KAN ha dem hemma, som om man är arbetslös tex.

I andra kulturer är det familjen som tar hand om barnen. Vill man plugga till sitt körkort så tar pappan eller farmor barnen eller så leker de hemma hos kusinerna...

Vi har inte så stora eller så nära familjer i Sverige i allmänhet. Det är inte i vår kultur att ligga andra till last (vänner och familj) det är helt ok att ligga samhället till last.

Jag säger bara att vi faktiskt är annorlunda, inte att det är fel, utan helt enkelt att visst finns det kulturskillnader helt klart!
  • guldplutt

pst - man KAN inte ha barnen hemma om man är arbetslös, för då får man ingen a-kassa...

• Igelkotten
    guldplutt skrev 2009-08-17 13:11:51 följande:
    pst - man KAN inte ha barnen hemma om man är arbetslös, för då får man ingen a-kassa...
    Kanske inte om man är singel men offtast har man ju en partner som arbetar?
    Vi tex jobbar i shift och skulle kunna ha dottern hemma ganska offta men vi är så trötta att vi måste vila/sova medan hon är på dagis för att orka med!

Alla säger att det är självklart att vi ska ha henne på dagis så vi kan sova någon gång också! Men det skulle gå om vi envisades med att ha henne hemma....
    Det känns inte som det är något att sträva efter i här i Sverige däremot.
  • guldplutt
    Igelkotten skrev 2009-08-17 14:42:17 följande:
    Kanske inte om man är singel men offtast har man ju en partner som arbetar?Vi tex jobbar i shift och skulle kunna ha dottern hemma ganska offta men vi är så trötta att vi måste vila/sova medan hon är på dagis för att orka med!Alla säger att det är självklart att vi ska ha henne på dagis så vi kan sova någon gång också! Men det skulle gå om vi envisades med att ha henne hemma....Det känns inte som det är något att sträva efter i här i Sverige däremot.
    ja, men om man är anmäld som arbetssökande så måste man ha barnomsorg för att anses vara tillgänglig på arbetsmarknaden. så om man inte har sina barn på dagis får man ingen arbetslöshetsersättning. iofs OT, men ändå...
  • DrKejs
    guldplutt skrev 2009-08-17 15:23:23 följande:
    ja, men om man är anmäld som arbetssökande så måste man ha barnomsorg för att anses vara tillgänglig på arbetsmarknaden. så om man inte har sina barn på dagis får man ingen arbetslöshetsersättning. iofs OT, men ändå...
    Helt rätt, allt för att tvinga föräldrarna att sätta barnen på dagis även om de hellre vill vara hemma med barnen.
  • guldplutt
    DrKejs skrev 2009-08-17 15:31:05 följande:
    Helt rätt, allt för att tvinga föräldrarna att sätta barnen på dagis även om de hellre vill vara hemma med barnen.
    kanske det, fast samtidigt kan det ju lätt utnyttjas annars. om man vet att man kan få a-kassa i 360 dagar eller vad det nu är så kan man ju tycka att det är gött att bara gå hemma med sina barn och utnyttja det. Med dagens köer till barnomsorg etc så kan man ju ha svårt att acceptera jobb med kort tillträdesdatum om man inte redan har dagisplats ordnad!
  • Igelkotten
    guldplutt skrev 2009-08-17 15:43:30 följande:
    kanske det, fast samtidigt kan det ju lätt utnyttjas annars. om man vet att man kan få a-kassa i 360 dagar eller vad det nu är så kan man ju tycka att det är gött att bara gå hemma med sina barn och utnyttja det. Med dagens köer till barnomsorg etc så kan man ju ha svårt att acceptera jobb med kort tillträdesdatum om man inte redan har dagisplats ordnad!
    Mmmmm.... Det är kul nästan jämt!

Jo, så är det ju. Man måste ha dagisplatsen i förväg annars kan man inte anses vara till arbetsmarknadens förfogande (om man inte har en plan B, tex en svärmor eller barnflicka)
  • DrKejs
    guldplutt skrev 2009-08-17 15:43:30 följande:
    Det är vare sig samhällsekonomiskt eller individuellt motiverat. Det kostar det offentliga både en dagisplats på ca 150000 per år samtidigt som a-kassa betalas ut. Dubbla offentliga utgifter enbart för att tvinga in alla barn på dagis.

Om någon är arbetslös kanske denna person anser att det vore bra att kunna vara hemma med sina barn ett tag till, men detta hindras av staten som anser att det är bättre att det offentliga betalar dubbelt samt att så många barn som möjligt tvingas in på dagis.
  • Igelkotten
    DrKejs skrev 2009-08-17 16:44:27 följande:
    Det är vare sig samhällsekonomiskt eller individuellt motiverat. Det kostar det offentliga både en dagisplats på ca 150000 per år samtidigt som a-kassa betalas ut. Dubbla offentliga utgifter enbart för att tvinga in alla barn på dagis.Om någon är arbetslös kanske denna person anser att det vore bra att kunna vara hemma med sina barn ett tag till, men detta hindras av staten som anser att det är bättre att det offentliga betalar dubbelt samt att så många barn som möjligt tvingas in på dagis.
    Ja, det bästa vore ju om man kunde reservera en plats IFALL man får jobb.
    Men det är ju svårt rent praktiskt...

Jag vill inte betala A-kassa till hemmafruar (som inte vill ha jobb)
    Den kostnaden får familjen lösa genom att bo eller leva billigare!
  • husletare

Många unga föräldrar är så insyltade i "systemet" som finns i det här landet kring dagis och alla andra regler för a-kassa mm mm att de inte förstår att det är något som är politiskt bestämt. I andra länder är det inte likadant och det var inte heller det i Sverige tidigare. Detta har inte främst med kvinnors frigörelse att göra utan har drivits på av andra krafter från vänstern, samhället skall ha ansvaret och individen är inte god nog att ta hand om sina barn etc etc. Resultatet är nog både bra och dåligt. Bra i den mening att barn som växer upp i jobbiga familjeförhållanden kan andas ut på dagis och dåligt för att det blir det tuffa beteendet som gäller och jag står för att jag inte tycker att det är ett trevligt samhälle att leva i när alla ungar skriker över varandra som de gör i mitt bostadsområde för att hävda sig och där inte tid finns för eftertanke ... Om fler hade tänkt till lite i det här landet så hade det sett annorlunda ut sedan länge. Man kan ju inte bara ta in allt och tro på att det är enda sanningen. Om många föräldrar tex. på familjeliv tycker att det är viktigt att barn också skall och får vara snälla, osociala, trivas att umgås med farmor och farfar, inte trycka ned andra osv. så kan vi ändra samhället ditåt. Lycka till alla föräldrar! Kom ihåg att det är NI som har rätten till era barns uppfostran. INTE dagis.

• solida

Fast jag tycker att pratet om a-kassa och förskola är lite skevt i det här sammanhanget. A-kassa ska man ju ha om man SÖKER jobb, och om man söker jobb ska man ju VILJA jobba. Alltså inte planera att vara hemma längre. Vill man vara hemma får man finansiera det på något annat sätt än med hjälp av a-kassan.

Sen stämmer det inte att man måste ha förskoleplats för att få a-kassa. Man måste ha barnomsorgen ordnad, ifall att man skulle få jobb. Det kan betyda att man har en mormor/farfar etc som ställer upp om det skulle bli aktuellt, att ens partner kan vara hemma om man själv skulle få jobb etc.
    Tycker inte att det är ett orimligt krav, eftersom a-kassan som sagt är till för de som faktiskt aktivt söker ett jobb.

• Igelkotten

Tyvär så är den generation som nu blir föräldrar den av rättigheter utan skylldigheter.

Många tycker sig ha rätt till ditten och datten men ingen känner skyldighet för något!

Att åka buss är en rättighet, klart det måste finnas bussar i stockholm stad
    men att betala för dem mja, det är ju inte kul!!!

Klart man ska har rätt att vara hemma om man är sjuk! Även om man bara är bakfull. Men att betala skatt det är väl ingen som vill?!? Jobba svart och ta ut a-kassa är väl helt ok?

Vabba när man är för lat att gå till jobbet är väl vedertaget?!?

Nästa generation som växer upp med dessa föräldrar har ännufler rättigheter (x-box spel och mobiltelefoner) och ännu färre skuldigheter (dömma diskmaskinen eller duka)

Bara för att man har barn behöver man väl inte vara med dem?!?
    Lämna dem på dagis/skola på morgonen och låt TV/spelen ta hand om dem på kvällen. Om man har en TV i barnets rum behöver man inte ses alls!

Vet allt för många som lever så!!! Men det är både i Sverige, frankrike och england så jag vet inte om det är så mycket bättre utomlands.

Lite OT kanske men svar på frågan "varför vill inte svenskar ta han om sina barn"

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?