• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • En Tjej

red rose 06 skrev 2009-08-07 09:15:38 följande:

oj! va ni blev arga.... jag skriver bara vad jag tycker! o alla utländsk pappor är inte lata! som ngn skrev om coop...min man gör mycke hemma :) jag själv har valt att vara hemma :) det bästa valet i mitt liv!jag sa ett ex!att man ser utlänska mammor, oftas! mer snygga. . tar hand om sig, har ett fin städat hem, många barn, som dom tar med! överallt.. brukar lämna till barnvaktgästvänliga , familj o vänner är alltid välkommna, svärmor ehöver inte ringa in 3 veckor innan för att boka en tid hon kan hälsa på ! ahaha det e vanligt bland svenskar ;)sen brukar utlänska kvinnor inte klaga lika mycket som jag ser här på forumet att många gör.så det va det :)
    fan va taskig du är mot svenskar!! jag är sjlv utlänsk, med många barn, hemmafru...o vad du nu skriver beror på kultur för man MÅSTE göra så, inte för man VILL eller är mer DUKTIG, utan för annars frå man skitsnacken efter sig. Svenska kvinnor har tur som slipper ha det så faktisk! De har mer frihet o göra vad de vill utan få skit kastad på sig! That's it!
  • DrKejs

En Tjej skrev 2009-08-07 11:47:17 följande:

red rose 06 skrev 2009-08-07 09:15:38 följande: fan va taskig du är mot svenskar!! jag är sjlv utlänsk, med många barn, hemmafru...o vad du nu skriver beror på kultur för man MÅSTE göra så, inte för man VILL eller är mer DUKTIG, utan för annars frå man skitsnacken efter sig. Svenska kvinnor har tur som slipper ha det så faktisk! De har mer frihet o göra vad de vill utan få skit kastad på sig! That's it!
    Jag skulle vilja säga att kvinnor i Sverige inte har mer frihet eftersom staten vill att alla ska jobba heltid och att barnen ska gå på dagis. Frihet har man när man inte har några starka styrmedel åt endera hålet utan när man utan negativa sociala eller ekonomiska konsekvenser kan välja hur man vill göra själv.
  • moasmamma07
    DrKejs skrev 2009-08-07 15:54:27 följande:
    Jag skulle vilja säga att kvinnor i Sverige inte har mer frihet eftersom staten vill att alla ska jobba heltid och att barnen ska gå på dagis. Frihet har man när man inte har några starka styrmedel åt endera hålet utan när man utan negativa sociala eller ekonomiska konsekvenser kan välja hur man vill göra själv.
    det är inte frihet, det är himlen och vi bor på jorden:)
  • Anouschka
    DrKejs skrev 2009-08-07 15:54:27 följande:
    Och jag bor i Schweiz där staten vill att mammor ska ge upp sina egna liv och bara leva för man och barn i samma ögonblick som de väljer att bilda familj

Här är problemet att det saknas infrastruktur - dagis - för att stödja kvinnor som faktiskt VILL kombinera arbete med familj. Dessutom är mentaliteten sadan att kvinnor som väljer att jobba ses som känslokalla mammor som inte borde ha skaffat barn i första taget utan istället fortsatt med sin karriär och lämna barnafödandet at de mammor som faktiskt VILL ha barn (läs: inte har krav pa egen försörjning eller intellektuell utveckling) och kan ta hand om dem själva... Att pappor skulle ha del i uppfostrandet av barnen har man missat här, finns inga pappor som är/kan vara pappalediga eftersom de maste försörja familjen.

Jag har precis haft ett par jättejobbiga diskussioner med ett par väninnor som inte förstar hur jag kan lämna bort min dotter "sa mycket som jag gör" - Siri gar pa dagis tva dagar i veckan och är en dag hos farmor och farfar... inte direkt mycket i jämförelse med de flesta barnen i Sverige kanske, men här är det MYYYYYCKET.
  • Liselottang

Tycker du har fel TS.

Om du nu värnar så mycket om ditt barn så det inte ens ska få gå på dagis kanske du borde tänka likadant i andra ämnen.

Som t ex amningsfrågan (som du skrev om i en annan tråd ((OT)), enl experter är amning det bästa för barnet men ändå vill du inte amma?

Så här skrev du i ts: "Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?"

Tycker inte det är rätt att du ska komma här som någon "Super Woman" och säga vad som är bäst för ALLAS barn när du uppenbarligen inte lever upp till det själv.

• DrKejs
    Anouschka skrev 2009-08-07 17:50:03 följande:
    Och jag bor i Schweiz där staten vill att mammor ska ge upp sina egna liv och bara leva för man och barn i samma ögonblick som de väljer att bilda familj Här är problemet att det saknas infrastruktur - dagis - för att stödja kvinnor som faktiskt VILL kombinera arbete med familj. Dessutom är mentaliteten sadan att kvinnor som väljer att jobba ses som känslokalla mammor som inte borde ha skaffat barn i första taget utan istället fortsatt med sin karriär och lämna barnafödandet at de mammor som faktiskt VILL ha barn (läs: inte har krav pa egen försörjning eller intellektuell utveckling) och kan ta hand om dem själva... Att pappor skulle ha del i uppfostrandet av barnen har man missat här, finns inga pappor som är/kan vara pappalediga eftersom de maste försörja familjen. Jag har precis haft ett par jättejobbiga diskussioner med ett par väninnor som inte förstar hur jag kan lämna bort min dotter "sa mycket som jag gör" - Siri gar pa dagis tva dagar i veckan och är en dag hos farmor och farfar... inte direkt mycket i jämförelse med de flesta barnen i Sverige kanske, men här är det MYYYYYCKET.
    Schweiz är ett land där kantonerna har stort självbestämmande och där det ser olika ut beroende på var du bor. Dagis finns, dock inte alls i samma utsträckning som i DDR/Sverige, dagmammor finns i mycket högre utsträckning än i Sverige.

Visst kostar det att lämna barnen på dagis/dagmamma men lönerna är betydligt högre och skatterna betydligt lägre.

Visst anser många i Schweiz (och stora delar av världen) att det är konstigt att lämna bort barnen när de är så små, precis som många i Sverige anser att det är konstigt att man inte vill ha sina 1,5-åringar på ett stressigt och stökigt dagis med 15 småbarn per grupp med 2,75 vuxna. Reflektera över vad som är bäst för barnen och om deras normer är bättre eller sämre än våra för barnen.
  • PetraD

oj! va ni blev arga.... jag skriver bara vad jag tycker! o alla utländsk pappor är inte lata! som ngn skrev om coop...min man gör mycke hemma :) jag själv har valt att vara hemma :) det bästa valet i mitt liv!jag sa ett ex!att man ser utlänska mammor, oftas! mer snygga. . tar hand om sig, har ett fin städat hem, många barn, som dom tar med! överallt.. brukar lämna till barnvaktgästvänliga , familj o vänner är alltid välkommna, svärmor ehöver inte ringa in 3 veckor innan för att boka en tid hon kan hälsa på ! ahaha det e vanligt bland svenskar ;)sen brukar utlänska kvinnor inte klaga lika mycket som jag ser här på forumet att många gör.så det va det :)
    håller faktiskt med (är svensk, fast visserligen gift med utländsk )
  • Apmor2

lata kvinnor/mammor/människor finns världen över, folk som klagar finns världen över.. i Sverige njuter vi av rättigheter som "vi" kämpat för länge och som man kämpar för och drömmer om i många länder, bla rättigheten att få försörja oss på ett bra sätt medans vi får hjälp att ta hand om våra barn, det är inte bara i Sverige kvinnor behöver arbeta för att kunna hjälpa till med försörjningen av våra familjer, men det är få ställen där man får så mkt möjligheter för att det ska gå, det handlar inte om lathet, det krävs ganska mkt för att lämna sina barn så små och åka iväg o arbeta.. Och klaga får man faktiskt göra..
  • Midka
    Natosh skrev 2009-08-06 21:32:08 följande:
    ...... Cirkelsysslor kallar jag dem. .......
    Jag gillade detta! En mycket bra liknelse! En god vän till mig jämförde de dagliga sysslorna med att andas. Det tar inte slut förrän du dör och under tiden du lever måste de utföras.
  • Midka
    moasmamma07 skrev 2009-08-07 16:19:28 följande:
    det är inte frihet, det är himlen och vi bor på jorden:)
    He he he....
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?