• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • gluffgluff

TS: Om du byter ut ordet "mamma" till "pappa" i ditt inlägg, så kanske du själv ser att det låter lite lustigt.

Skämt åsido:
    - Att börja jobba "tidigt" behöver inte betyda att man lämnar till "främmande människor".
    - Jag har en MSc och en massa erfarenhet i mitt yrke som jag tycker att det är kul att använda - i mitt yrke. Jag är en bra förälder, men det beror inte på min civilingenjörsutbildning, att jag har rest mycket, eller andra "kunskaper".
    - Bra förskolor är bra för barnen. Som Sverige ser ut nu, där nästan inga barn från två års ålder är hemma skulle det vara väldigt jobbigt att ge barnen relationer med andra barn som de träffar regelbundet. Och jag märker hur mycket det ger min son med hans kompisar i förskolan. Jag anade inte innan hur viktigt det kunde vara.

Därmed inte sagt att det är bra för barnen med långa dagar, eller att småbarnsföräldrar bör tävla i att göra karriär och jobba övertid. Vi har gått ner i tid båda två, tex. Barn behöver ju sina föräldrar, och de här åren går ju så fort. Man vill ju hinna med att vara med barnen också, vare sig man är mamma eller pappa.

• Me o Mike

Ja precis. Klart jag älskar att träffa nytt folk. Jag är väldigt social av mig. Men just det där krystade i en park.

FamBroberg skrev 2009-08-03 13:42:37 följande:
    Håller med, och det gör säkert Zack&Bella också, men det vi inte tycker om är att "tvingas" prata med folk, bara för att vi är föräldrar. Jag älskar att träffa nya människor, som jag trivs med, kommer överens med och har kul med ihop. Oftast så ekar det tomt av dem runt lekparken, iaf i mina ögon.
  • Matillin
    Zack o Bella skrev 2009-08-03 12:11:59 följande:
    Fast är det så många som vill jobba när dom är nyförlösta?! Det tvivlar jag starkt på.
    Jag känner då ingen, och jag känner många mammor?
    Fast man kanske syftar på dom som jag skolar in sina barn mellan 1-2 år?
  • MissTess
    Igelkotten skrev 2009-08-03 10:22:04 följande:
    Om tex pappan jobbar 8-17 så kan ju mamman jobba kvällar och /eller helger om man vill vara självständig utan att lämna på dagis.
    Vart tog familje livet vägen om man hela tiden jobbar så ;)
    Jag förstår inte denna hysterin om vem/vad och hur man ska eller inte ska lämna på dagis. det är ju upp till varje människa :)
  • MissTess
    Angelicat skrev 2009-08-03 12:07:42 följande:
    Håller med om att de flesta svenska kvinnor har brottom till jobbet efter precis förlöst ett barn och då ska man ju tänka om man värkligen var redo att skaffa barn eller om man skulle jobbat mer innan?!?!.visst kan man fråga sig det .men att man vill ha sitt barn lite på dagis någon dag i veckan inte för man ska jobba utan för att barnet ska få lov att leka med andra och lära sig umgås med människor strax innan skolan för de börjar ju endå skolan förr eller senare!så dagis kan vara behövligt på många vis..eller om mamman är ensamstående och behöver lite hjälp så är de aldrig fel man ska inte trampa de som ligger..Jag håller med dig till en viss del att som förelder vill man vara hemma med sitt barn och se den växa , de har jag gjort med mina..men att ha dom på dagis tre tim kanske tre dagar i veckan kan vara helsosamt för dom..
    Förstår inte detta med just svenska kvinnor..
    när tycker du man har bråttom tillbaka till jobbet?
    hur gammla är barnen när kvinnorna är för snabba tillbaka till jobbet??
  • Palacios

To: PMS Princess: Ok i am man and i am not from here but Emil and Sandra is my family. They are from here and my opinion is just that you are leasy and you are use to leave with your husbands money. But not all the wimen have that chance, is not about love for the babe or to be the best swedish mother. Is about to work like one team in the relation for make one better life for your family. But i am sorry that is only what we poor people do, is not your case!!

• Viktorsmamma

man måste ha råd att vara hemma med barnet då.. vi behöver min inkomst när föräldra dagarna är slut.. tyvärr annars är de mysigt att vara hemma med sonen!

Viktor 26/10-08
  • Schnauser
    Helena Gordon skrev 2009-08-03 16:55:54 följande:
    Vart är TS?
    Det undrar jag också. Fem inlägg innan, sedan försvann TS. Sista inlägget var nr 66.
    Jag behöver SEMESTER! *utarbetad*
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?