• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • DrKejs

Zack o Bella skrev 2009-08-03 09:26:31 följande:

Tjaa varför inte?! Om det är en sådan person som tilltalar mig på det planet..
    Oj då, att inleda en kontakt genom att det första man gör ta upp ett filosofiskt spörsmål, det måste inträffa väldigt ofta...

Det råkar inte vara så att man initialt utbyter några trevligheter eller något skämt innan man börjar diskutera filosofi? Ungefär som frågan du får när en mamma/pappa träffar dig med den skillnaden att man när man har barn har en naturlig ingång till att börja samtala?
  • Me o Mike

Kan säga så här att jag har MÅÅÅNGA gånger pratat med päron i parken och ALDRIG. Nä inte en enda gång har det samtalet lett vidare till något intressant.
    Men det har det gjort på tex krogen.

DrKejs skrev 2009-08-03 09:31:50 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-03 09:26:31 följande:
    Oj då, att inleda en kontakt genom att det första man gör ta upp ett filosofiskt spörsmål, det måste inträffa väldigt ofta... Det råkar inte vara så att man initialt utbyter några trevligheter eller något skämt innan man börjar diskutera filosofi? Ungefär som frågan du får när en mamma/pappa träffar dig med den skillnaden att man när man har barn har en naturlig ingång till att börja samtala?
  • DrKejs

Zack o Bella skrev 2009-08-03 09:44:51 följande:

Kan säga så här att jag har MÅÅÅNGA gånger pratat med päron i parken och ALDRIG. Nä inte en enda gång har det samtalet lett vidare till något intressant. Men det har det gjort på tex krogen.
    Tja, man kanske får den upplevelse man förväntar sig.
  • Me o Mike

Ja kanske!

DrKejs skrev 2009-08-03 09:49:35 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-08-03 09:44:51 följande:
    Tja, man kanske får den upplevelse man förväntar sig.
  • korfu08

Det är nog olika, men själv är jag inte intresserad av att vara hemmafru och leva på min man och är det fel att vi kvinnor har ett eget liv och vill jobba och inte vara beronde av vår man ?? Tror man mår bättre om man har ett självständigt liv även om man är förälder och om det händer den andre nåt så är det nog bra att ha ett liv i arbetslivet, ser det som vi kommit rätt långt med jämlikheten, men de som vill vara hemma får gärna vara det för mig, men i frågasätt inte oss som vill jobba då, då undrar jag varför ni vill vara hemma och leva på era män då ??? Sen är det bra om männen är hemma med barnet också, det är ju deras barn med, eller ????

• korfu08

Tycker det är skönt att båda kan dela på föräldrarledigheten och sen tycker jag att dagis är rätt bra, vår dotter har lärt sig jättemycket där, men du får gärna vara hemma om du vill.

• asfaltsblomman

och jag förstår mig inte på kvinnor som inte vill dela med sig av föräldraledigheten till pappan.

• Igelkotten
    korfu08 skrev 2009-08-03 09:58:56 följande:
    Det är nog olika, men själv är jag inte intresserad av att vara hemmafru och leva på min man och är det fel att vi kvinnor har ett eget liv och vill jobba och inte vara beronde av vår man ?? Tror man mår bättre om man har ett självständigt liv även om man är förälder och om det händer den andre nåt så är det nog bra att ha ett liv i arbetslivet, ser det som vi kommit rätt långt med jämlikheten, men de som vill vara hemma får gärna vara det för mig, men i frågasätt inte oss som vill jobba då, då undrar jag varför ni vill vara hemma och leva på era män då ??? Sen är det bra om männen är hemma med barnet också, det är ju deras barn med, eller ????
    Om tex pappan jobbar 8-17 så kan ju mamman jobba kvällar och /eller helger om man vill vara självständig utan att lämna på dagis.

Det skulle vi kunna göra då vi båda jobbar skift.
    Men vi har vår dotter på dagis för att vi tycker att hon har ett bra dagis och för
    att inte isolera henne från de andra barnen (som där vi bor ALLA går på dagis)

En stor fördel som jag ser det är att på dagis FINNS det ingen TV.
    Även om jag inte låter dottern titta på tv hela dagen så finns den där och hon frågar efter sina filmer. När vi går ut och leker i parken frågar hon var de andra barnen är och jag svarar att de är på dagis och då vill hon också det....
  • Me o Mike

Fast fy så hemskt att båda jobbar skift!

Igelkotten skrev 2009-08-03 10:22:04 följande:
    Om tex pappan jobbar 8-17 så kan ju mamman jobba kvällar och /eller helger om man vill vara självständig utan att lämna på dagis.Det skulle vi kunna göra då vi båda jobbar skift.Men vi har vår dotter på dagis för att vi tycker att hon har ett bra dagis och föratt inte isolera henne från de andra barnen (som där vi bor ALLA går på dagis)En stor fördel som jag ser det är att på dagis FINNS det ingen TV.Även om jag inte låter dottern titta på tv hela dagen så finns den där och hon frågar efter sina filmer. När vi går ut och leker i parken frågar hon var de andra barnen är och jag svarar att de är på dagis och då vill hon också det....
  • korfu08

Mitt jobb är ´lite svårt att jobba helger på, så det funkar inte för alla, om man inte skolar om sig, förstår inte varför alla kan få gröa som de vill utan att folk skall ifrågasätta, lev ditt liv och skit i andra.

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?