• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • En Tjej
    DrKejs skrev 2009-08-07 15:54:27 följande:
    En Tjej skrev 2009-08-07 11:47:17 följande:
    Jag skulle vilja säga att kvinnor i Sverige inte har mer frihet eftersom staten vill att alla ska jobba heltid och att barnen ska gå på dagis. Frihet har man när man inte har några starka styrmedel åt endera hålet utan när man utan negativa sociala eller ekonomiska konsekvenser kan välja hur man vill göra själv.
    det var int vad jag mena, jag mena att svenska kvinnor har mndre press på sig från t.ex släkt o bekanta att va perfekta o inte klaga
  • plastpojken

red rose 06 skrev 2009-08-06 08:42:32 följande:

för att dom e lata! inte alla men dom flesta, tänker mycket på sig själva, vi ska tjäna pengar vi ska resa ha fin bil renovera hus, bla bla bla. o sist barnet!han kan vara på dagis sen 1 år! vissa längtar verkligen tills barnet fyller 1 år o dom kan lämna bort!det e fan tragiskt!säger det igen , vissa borde inte ens skaffa barn!svenska mammor klagar mycket o är lata, läste n gång en artikel där det stod - kan jag resa ensam med mina 2 barn? en va 2 o en va 4 månader?många svar, - neeh det hade jag aldirg klarat av o bla bla blasnälla det är 2 barn! DINA barn!hahaha lata jävlar.ha ni sett utländksa mammor, dom åker o stor handlar med typ 4 barn!inga problem där inte.
    Håller iaf inte med om det du skriver. Det du tar upp handlar istället om att svensken som du pratar om ifrågasatt om det vore rimligt att kunna ha tillräcklig uppsikt och ordning på sina barn vid en resa... det handlar om omtanke och välvilja för att barnen inte ska råka ut för något. Så det handlar verkligen inte om lathet.

Visst, utländska mammor åker och storhandlar med 4 barn... men inte fan klarar de ens av att ha uppsikt över ett enda av dem. Ungarna springer runt och gör både de ena och de andra och morsan är någon helt annanstans. Skulle man påpeka något verkar föräldrarna inte ens kännas vid sina ungar.

Kan säga att senast jag var på affären i en invandrartät stad så var det inte långt ifrån att ett av alla dessa invandrarbarn fick en hård potatis kastad i huvudet av mig...hon sprang runt med sin lilla vagn körde på både det ena och det andra... rev i allt och alla... morsan gick långt före och sket fullständigt i vad som hände. Jag gastade åt morsan som inte brydde sig... kan säga att en av de potatisar jag då höll på att plocka var väldigt nära att "slinta" ur handen!! Dock borde jag väl ha slängt den på morsan istället men men...nu förblev det bara en tanke och en höjd hand.

utländska mammor klarar ju inte ens av att jobba... (med undantag från vissa). Där kan vi snacka lathet isf. Eller iof... det är nog inte lathet... snarare inkompetens.
  • FamBroberg
    plastpojken skrev 2009-08-10 23:22:44 följande:
     Dock borde jag väl ha slängt den på morsan istället men men...nu förblev det bara en tanke och en höjd hand.utländska mammor klarar ju inte ens av att jobba... (med undantag från vissa). Där kan vi snacka lathet isf. Eller iof... det är nog inte lathet... snarare inkompetens.

Långt långt därinne kan jag hålla med, men tyvärr tror jag inte det är så lätt, som En Tjej skrev, dom FÅR ju inte. Det är i mina ögon helt sjukt, dessa kvinnor får inte arbeta och tjäna sina egna pengar. *skakar på huvudet*

RED ROSE 06:

Skämtar du eller? Du skriver att vi är lata, sen skriver du att vi jobbar, tjänar pengar, renoverar, reser och arbetar när våra barn är 1 år. Är det lathet för dig? I sådan fall borde du slå upp det ordet. Mycket kan det kallas, men lathet är inte ett av det.

Tycker du verkar extremt rasistisk för övrigt

.Barn är enastående varelser och det är vi som skall försöka efterlikna dem och inte tvärtom.
  • plastpojken

red rose 06 skrev 2009-08-07 09:15:38 följande:

oj! va ni blev arga.... jag skriver bara vad jag tycker! o alla utländsk pappor är inte lata! som ngn skrev om coop...min man gör mycke hemma :) jag själv har valt att vara hemma :) det bästa valet i mitt liv!jag sa ett ex!att man ser utlänska mammor, oftas! mer snygga. . tar hand om sig, har ett fin städat hem, många barn, som dom tar med! överallt.. brukar lämna till barnvaktgästvänliga , familj o vänner är alltid välkommna, svärmor ehöver inte ringa in 3 veckor innan för att boka en tid hon kan hälsa på ! ahaha det e vanligt bland svenskar ;)sen brukar utlänska kvinnor inte klaga lika mycket som jag ser här på forumet att många gör.så det va det :)
    det handlar väl inte om att vi blir arga....det är precis som du skriver... vi skriver bara vad vi tycker...så varför tycker du att vi blir arga men du har bara en åsikt...varför kan inte det vi skriver också klassas som en ren åsikt?!
  • plastpojken
    FamBroberg skrev 2009-08-10 23:28:48 följande:
    Långt långt därinne kan jag hålla med, men tyvärr tror jag inte det är så lätt, som En Tjej skrev, dom FÅR ju inte. Det är i mina ögon helt sjukt, dessa kvinnor får inte arbeta och tjäna sina egna pengar. *skakar på huvudet* RED ROSE 06:
    Skämtar du eller? Du skriver att vi är lata, sen skriver du att vi jobbar, tjänar pengar, renoverar, reser och arbetar när våra barn är 1 år. Är det lathet för dig? I sådan fall borde du slå upp det ordet. Mycket kan det kallas, men lathet är inte ett av det.
    Tycker du verkar extremt rasistisk för övrigt
    nej lätt är det säkerligen inte...
  • FamBroberg
    plastpojken skrev 2009-08-11 00:48:12 följande:
    nej lätt är det säkerligen inte...
    Nej, så även fast vi svenska mammor är så lata, självupptagna, korkade och gud vet vad, så är jag ändå väldigt glad över att jag är svensk, så jag har den frihet att göra vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och med VEM jag vill! :D
    .Barn är enastående varelser och det är vi som skall försöka efterlikna dem och inte tvärtom.
  • plastpojken
    FamBroberg skrev 2009-08-11 00:51:10 följande:
    Nej, så även fast vi svenska mammor är så lata, självupptagna, korkade och gud vet vad, så är jag ändå väldigt glad över att jag är svensk, så jag har den frihet att göra vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och med VEM jag vill! :D
    absolut... och jag är glad att jag har en sådan självständig person som sambo... jag vill inte ha det så att jag ska vara "överhuvudet" och hon ska göra det som jag inte tycker passar mig... fy för det...

Svensk kultur... det är något jag slår ett slag för!
  • FannyGioia

Oj, vilken konstig fråga. Jag är betydligt mer fundersam över varför svenska pappor inte tycks ha tid eller lust att vara hemma med sina barn.

• plastpojken
    FannyGioia skrev 2009-08-11 11:16:21 följande:
    Oj, vilken konstig fråga. Jag är betydligt mer fundersam över varför svenska pappor inte tycks ha tid eller lust att vara hemma med sina barn.
    det är inget som är generellt... jag var FL 7månader med min son när han var liten... för mig är det självklart att få en bra relation med honom... att även utöver att familjen umgås alla tillsammans så ska han och jag även få tid att göra saker bara vi två...all sådan tid är så sjukt värdefull...
  • FannyGioia
    plastpojken skrev 2009-08-11 23:27:48 följande:
    det är inget som är generellt... jag var FL 7månader med min son när han var liten... för mig är det självklart att få en bra relation med honom... att även utöver att familjen umgås alla tillsammans så ska han och jag även få tid att göra saker bara vi två...all sådan tid är så sjukt värdefull...
    Ja, jag håller med. Den är sjukt värdefull. Ändå är det kvinnan som tar ut 80% av föräldraledigheten. Mycket konstigt och tragiskt.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?