Igelkotten skrev 2009-08-13 10:00:24 följande:
Jo, lite tvingar de ju en redan du har 2 månader du inte får ge bort.Dessutom har socialdemokraterna (eller var det vänstern) talat om att fästa 6 månader till varje förälder, med andra ord ta bort valfriheten helt.Visst man kan vilja och önska en massa men jag tvivlar på att vi blir ett jämnstäldrare (finns det ordet) samhälle om man tar bort alla mäniskors fria val.Hur är det i hem där pappan tar ut hela föräldraledigheten ska vi stoppa dem med eller ska vi köra könsdiskriminering istället?Många killar här där jag bor jobbar borta 1 månad och är hemma och lediga en måndad, jag känner faktiskt ingen med 9-17 jobb.
Nä, men de allra flesta i samhället jobbar nog trotsallt relativt "vanliga" tider, eller iaf vanliga veckor/månader. Att du inte känner ngn sådan beror ju troligen på att ni umgås i kretsar där folk jobbar med liknande saker. Återigen - vill man uppnå en viss fråga måste man utforma regler etc efter hur den stora massan ser ut, inte efter alla specialfall.
Jag tycker det är bra med de två månader som finns idag, och att man på så sätt indikerar en riktning som man tycker är viktig i samhället. Det är ju bara att se på fakta hur uttaget av föräldradagar ser ut - det ÄR till stor del mammorna som tar ut i princip all ledighet. De fall du hänvisar till där pappr tar ut hela ledigheten är nog lätträknade, tyvärr. Jag tycker också att jämställdhetsbonusen är ett bra påfund (även om det inte blir några stora slantar av den), eftersom den tillför ngt till de som delar i högre grad, men inte tar bort ngt från de som inte har möjlighet att göra det samma.
Att märka 6 månader var har man mig veterligen inte talat om seriöst på länge - det tror jag vore svårt att få igenom, och det inser nog även de politiska partierna. Det senaste förslaget man talat mest om var att lägga till ytterligare en månad till ledigheten som skulle öronmärkas åt pappan, och en månad ytterligare åt mamman att ta innan förlossningen. Det borde ju inte gärna ngn kunna klaga på, eftersom det ur alla aspekter blir enbart en förbättring, och inte ngn försämring för någon. Men nog tusan fanns det upprörda röster kring detta också, från folk som bara vill ha och ha för sig själva utan att se till viktiga frågor i samhället samtidigt. Helt oavsett så har vi ju fortfarande världens bästa föräldraförsäkring!