• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • Igelkotten
    plastpojken skrev 2009-08-13 20:24:34 följande:
    du tänker på havandeskapspenning.
    Ah, tack! Då förstår jag!
  • husletare

Den sorgliga sanningen till varför inte så många svenska tjejer är hemma längre med sina barn är att det sedan 70-talet har propagerats politiskt från sossarna och vänstern i allmänhet att det är bra för barn med dagis och att samhället skall uppfostra barnen. När sedan de som gått på dagis själva får barn så vet dem inget annat sätt att göra på.
    Samhället har utformats så att det är ekonomiskt bestraffat om man väljer att vara hemma med barnen efter att de fyllt 1 1/2 år då föräldrapenningen brukar ta slut. Detta och att många mammor känner sig pressade att lämna tid till pappan och att gå tillbaka till jobbet gör att få mammor är hemma längre tid. Det gör att det är tråkigare för de mammor som skulle kunna tänka sig att vara hemma längre. De har inga andra mammor att träffa som har barn i förskoleåldern - för de är på dagis..... Ibland kan jag vara lite avundsjuk på min mamma och hennes väninnor som ordnade med egna träffar långt upp i förskoleåldern och tog barnen till skogen ihop i Mulleträffar och hade symöte osv. Nu jobbar alla mammor och har dåligt samvete i stället.
    Det som är bra är att även pappor tar mer ansvar nu, det är bra tycker jag för det är tufft att ta hand om barn. Men det som är riktigt dåligt är att de flesta föräldrar nu inte skulle våga att ha sina barn hemma för att de då inte skulle bli tillräckligt tuffa som barn på dagis blir...
    Att barn är snälla är inte något positivt år 2009 i landet Sverige, du skall inte var för snäll mot någon. Föräldrar skryter i stället med hur företagssamma och sociala sina barn är. Inte alltid att den egenskapen vinner i längden över ödmjukhet. Och vilket samhälle får vi...??

Skulle själv vilja vara hemma längre men känner ovanstående press, kommer därför att vara hemma 1 dag i veckan åtminstone.

• plastpojken
    Igelkotten skrev 2009-08-14 15:20:15 följande:
    Ah, tack! Då förstår jag!
    vassego'
  • Raira

jag är hemma med den minsta ska vara det till 2011 . Tösen blir 3 år då hon ska få börja dagis . De andra går 6års och dagis . dagis började de när de var 2,3 endast för att leka med andra och inte bara med varandra .

• citte

Hej JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR FEL ATT VARA HEMMA MED SINA BARN.............Alla tycker olika i detta och det är väl bra med det. Tänk om alla skulle tycka samma........Det är inget fel på att gå hemma med barnen. Men jag tror heller inte att det är bra att barn går hemma för länge heller för barn och vuxen så är det viktigt att komma ut och träffa andra människor. Som person så tycker jag att så länge som man kan gå hemma så ska man passa på, men tyvärr så finns de dem familjer som inte kan och de kan ju bero på mycket annat, så grunden till varför inte alla tycker samma kan bero på mycket...............

• citte

Och vadå svenska kvinnor inte vill vara hemma med sina barn vem har fått för sig detta?????????????? Nä det var en konstig fråga....... Jag känner många som går hemma länge. Så du som undrar den frågan?? man undrar ju varför du just pekar ut oss kvinnor, tycker det är FEL FEL FEL

• SomeOone

Okej!! Öhmn... tror knappast det har med nationaliteten att göra och vilket land man kommer ifrån. Kan säga at det är väldiig många svenskar som jag känner som väljer att vara hemma länge med sina barn, Tycker inte att jag ens ska behöva skriva svenskar eftersomde absolut inte har med vart man kommer ifrån!

Ts. Vad får dig att tro det!!?

• parvati
    husletare skrev 2009-08-14 15:37:27 följande:
    Den sorgliga sanningen till varför inte så många svenska tjejer är hemma längre med sina barn är att det sedan 70-talet har propagerats politiskt från sossarna och vänstern i allmänhet att det är bra för barn med dagis och att samhället skall uppfostra barnen. När sedan de som gått på dagis själva får barn så vet dem inget annat sätt att göra på. Samhället har utformats så att det är ekonomiskt bestraffat om man väljer att vara hemma med barnen efter att de fyllt 1 1/2 år då föräldrapenningen brukar ta slut. Detta och att många mammor känner sig pressade att lämna tid till pappan och att gå tillbaka till jobbet gör att få mammor är hemma längre tid. Det gör att det är tråkigare för de mammor som skulle kunna tänka sig att vara hemma längre. De har inga andra mammor att träffa som har barn i förskoleåldern - för de är på dagis..... Ibland kan jag vara lite avundsjuk på min mamma och hennes väninnor som ordnade med egna träffar långt upp i förskoleåldern och tog barnen till skogen ihop i Mulleträffar och hade symöte osv. Nu jobbar alla mammor och har dåligt samvete i stället.Det som är bra är att även pappor tar mer ansvar nu, det är bra tycker jag för det är tufft att ta hand om barn. Men det som är riktigt dåligt är att de flesta föräldrar nu inte skulle våga att ha sina barn hemma för att de då inte skulle bli tillräckligt tuffa som barn på dagis blir...Att barn är snälla är inte något positivt år 2009 i landet Sverige, du skall inte var för snäll mot någon. Föräldrar skryter i stället med hur företagssamma och sociala sina barn är. Inte alltid att den egenskapen vinner i längden över ödmjukhet. Och vilket samhälle får vi...??Skulle själv vilja vara hemma längre men känner ovanstående press, kommer därför att vara hemma 1 dag i veckan åtminstone.
    Hört talas om kvinnorörelsen? Hela samhället har förändrats och utvecklats om du tror att kvinnors ökade yrkesarbetande bara är vänsterpropaganda sä har du fel.
  • Igelkotten
    husletare skrev 2009-08-14 15:37:27 följande:
    Den sorgliga sanningen till varför inte så många svenska tjejer är hemma längre med sina barn är att det sedan 70-talet har propagerats politiskt från sossarna och vänstern i allmänhet att det är bra för barn med dagis och att samhället skall uppfostra barnen. När sedan de som gått på dagis själva får barn så vet dem inget annat sätt att göra på. Samhället har utformats så att det är ekonomiskt bestraffat om man väljer att vara hemma med barnen efter att de fyllt 1 1/2 år då föräldrapenningen brukar ta slut. Detta och att många mammor känner sig pressade att lämna tid till pappan och att gå tillbaka till jobbet gör att få mammor är hemma längre tid. Det gör att det är tråkigare för de mammor som skulle kunna tänka sig att vara hemma längre. De har inga andra mammor att träffa som har barn i förskoleåldern - för de är på dagis..... Ibland kan jag vara lite avundsjuk på min mamma och hennes väninnor som ordnade med egna träffar långt upp i förskoleåldern och tog barnen till skogen ihop i Mulleträffar och hade symöte osv. Nu jobbar alla mammor och har dåligt samvete i stället.Det som är bra är att även pappor tar mer ansvar nu, det är bra tycker jag för det är tufft att ta hand om barn. Men det som är riktigt dåligt är att de flesta föräldrar nu inte skulle våga att ha sina barn hemma för att de då inte skulle bli tillräckligt tuffa som barn på dagis blir...Att barn är snälla är inte något positivt år 2009 i landet Sverige, du skall inte var för snäll mot någon. Föräldrar skryter i stället med hur företagssamma och sociala sina barn är. Inte alltid att den egenskapen vinner i längden över ödmjukhet. Och vilket samhälle får vi...??Skulle själv vilja vara hemma längre men känner ovanstående press, kommer därför att vara hemma 1 dag i veckan åtminstone.
    parvati skrev 2009-08-16 20:56:20 följande:
    Hört talas om kvinnorörelsen? Hela samhället har förändrats och utvecklats om du tror att kvinnors ökade yrkesarbetande bara är vänsterpropaganda sä har du fel.
    Jag tycker faktiskt att det lät rätt vettigt!!! En av de mest genomtängta och serigösa inläggen i den här tråden!!!!!

Jag skulle gärna vara hemma med mina barn men alla jag känner säger att "du skulle bli knäpp" eller "hur ska ni klara det ekonomiskt" eller "stackars barnen"

Det är också som "husletare" skrev svårt att hitta andra barn/föräldrar som är hemma, alla andra är ju på dagis/jobbar. Då blir vi helt isolerade istället.
    En annan risk är ju att barnen blir mobbade när de är artiga och snälla. Det uppskattas ju att vara lite tuff nu - speciellt i Stockholm.

Däremot vet jag att det är mycket fler "hemmamammor" i små städer/byar än i Stockholm men jag har bara bott här och utomlands... så för mig känns det inte som jag "får" vara hemma....
  • DrKejs
    Igelkotten skrev 2009-08-17 10:13:34 följande:
    Jag tycker faktiskt att det lät rätt vettigt!!! En av de mest genomtängta och serigösa inläggen i den här tråden!!!!! Jag skulle gärna vara hemma med mina barn men alla jag känner säger att "du skulle bli knäpp" eller "hur ska ni klara det ekonomiskt" eller "stackars barnen" Det är också som "husletare" skrev svårt att hitta andra barn/föräldrar som är hemma, alla andra är ju på dagis/jobbar. Då blir vi helt isolerade istället. En annan risk är ju att barnen blir mobbade när de är artiga och snälla. Det uppskattas ju att vara lite tuff nu - speciellt i Stockholm. Däremot vet jag att det är mycket fler "hemmamammor" i små städer/byar än i Stockholm men jag har bara bott här och utomlands... så för mig känns det inte som jag "får" vara hemma....
    Visst är det så, håller med i analysen som husletare har. Klimatet är tufft och trycket på att lämna barnen på dagis är stort. Vi blir presenterade som ett unikum som har barnen hemma trots att de är tvåochetthalft.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?