• Aprilin

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

DrKejs skrev 2009-08-12 11:04:54 följande:
    Jaså? Läs vad du själv skriver: "Givetvis är det viktigt att båda föräldrarna är hemma. Och ja, jag tror att det är viktigare än att barnet får vara hemma länge" Förklara nu för mig om hur detta hänger ihop med anknytning. Förklara varför det är viktigare att föräldrarna delar tiden lika det första året för att sedan lämna över barnet till dagis istället för att vara hemma längre med barnet. Du har koll på anknytning säger du, då borde du vara medveten om vad som händer i den prototypiska anknytningen.
    Behöver vi bli av med lite negativ energi i dag?
  • Aprilin
    DrKejs skrev 2009-08-12 13:24:38 följande:
    Haha! Nix, absolut inte. Däremot kvarstår frågan, du får gärna besvara den eftersom jag misstänker att du sällar dig till likhetsivrarna: "Givetvis är det viktigt att båda föräldrarna är hemma. Och ja, jag tror att det är viktigare än att barnet får vara hemma länge" Förklara nu för mig om hur detta hänger ihop med anknytning. Förklara varför det är viktigare att föräldrarna delar tiden lika det första året för att sedan lämna över barnet till dagis istället för att vara hemma längre med barnet. Du har koll på anknytning säger du, då borde du vara medveten om vad som händer i den prototypiska anknytningen.
    Men hallå menar du mig, angående likhetsivrarna? Nej, för första gången är vi väl på gränsen till överens, jag tycker också det är bra att vara hemma så länge det går,mamma, pappa eller som vi skall börja med om cirka 20 dagar växelvis!

Sedan har du ju en viss ton, som om du skulle befinna dig i armén och marschera i otakt så anar man ju att du skulle anse att alla andra marscherade fel, men, men jag försöker vara positiv nu och säger därför att det är alltid bra att tänka utanför den så kallade lådan! ;)
  • Aprilin
    mimspims skrev 2009-08-12 15:50:24 följande:
    pms anyone?
    Min tanke med!
  • Aprilin

Fast jag tycker ändå att det finns alternativ. Det finns ganska många "kyrkliga" dagis i min närhet och de tar bara blöjfria barn som är tre år. I och för sig kanske det inte kryllar av 2-3 åringar på öppna förskolan, men några brukar ju vara där eftersom inte alla föräldrar jobbar heltid. Slutligen är min erfarenhet att det kan vara rätt roligt och uppskattat av barnet att börja på dagis vid 3-4 år för då exploderade i varje fall min dotter i ett hejdlöst socialt intresse som fortfarande får mig att häpna. Vet inte om ni håller med, kanske är det jag som är tvångsmässigt positiv i dag?

• Aprilin
    Igelkotten skrev 2009-08-17 12:38:18 följande:
    För det första är alla barn individer och min dotter var plågsamt social redan från start, det var omöjligt att ha henne hemma, hon flirtade med alla på bussen och ville umgås med alla hon mötte och såg. Nu när hon är 3-4 år har hon däremot blivit mammig och vill mest vara med mig nu. OT: För det andra är jag näst intill fobisk när det gäller "kyrkliga" aktiviteter. Jag har lite fobi mot andliga ledare på det stor hela. Tycker att man ska ha ett privat förhållande till gud eller andlighet. "Ledare" luktar sekt och hjärntvätt för mig.
    Tycker inte alls att barnen skall in på så kallade "kyrkliga" dagis om det inte ligger för en personligen. Jag försöker bara peka på att jag kan i bland uppleva en annan syn på att vara hemma länge än den du gav exempel på där folk säger att "du blir tokig" eller "hur skall ni klara er ekonomiskt" eller att barnen blir isolerade om man inte sätter dem på dagis. Jag menar alltså att i och med att de "kyrkliga" dagisen finns borde det i alla fall vara några till som är hemma ett tag!

Sedan är det väl min personliga uppfattning om att man från tre eller fyra års åldern kan vara mogen, ha nytta eller glädje av dagis. Vill inte du ha din dotter alls på dagis?

Sedan angående TS frågeställning uppfattar jag att det som om de flesta som börjar jobba heltid efter ett år, både mamma och pappa, gör det på grund av ekonomiska skäl eller för att de uppfattar att deras arbete kräver det av dem. Man kan ju inte bara leva på luft, tyvärr.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?