Inlägg från: Igelkotten |Visa alla inlägg
  • Igelkotten

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    Nu har jag inte hunnit läsa alla inlägg för nu blev jag så upprörd!

Min dotter som är 3 år går på dagis - hon älskar att vara på dagis!
    När dagis är stängt ber hon mig ringa till de andra barnens föräldrar så vi kan mötas
    och leka i parken tillsammans!!!

Att säga att hon inte har behov av att träffa sina vänner är helt galet!!!
    Ni som påstår detta kan ha hur många års erfarenhet ni vill och forska i ämnet helt underbart länge, det gör det samma för jag känner mitt barn!

Mitt barn (en egen individ inte statistik) har ett enormt behov av att leka med andra barn och har en bästis som hon älskar.

När hon började inskolninen på dagis blev hon överlycklig! Hon blev jätteledsen när jag kom och hämtade henne från dagis och frågade varför hon inte fick vara kvar och leka med sina nya vänner! Jag förklarade att dagis stänger på kvällen men att hon skulle få leka med dem igen imorgon. Då var det ok att gå hem till oss.

När vi är lediga med henne vill hon ut i parken och "leta" efter sina vänner.

Det finns ingen i världen som kan övertyga mig om att hon har det bättre hemma med mig än på dagis!!! Även om vi målar och bygger, klättrar och simmar så blir det roligare med dagis. De är massor med olika vuxna att leka med och massor av olika barn som hittar på massa nytt varje dag.

Jag är gravid igen och min dotter ska få vara hemma med mig och nya bebisen så länge hon själv vill men jag tror att hon kommer sakna dagis och vilja gå tillbaka.
  • Igelkotten
    Hemmaföräldern skrev 2009-07-27 23:04:53 följande:
    Du tänker helt rätt. Som du märker i många av svaren så tror många föräldrar att dagis är ett måste för den lilla 1-åringen "för han behöver ju sina kompisar och så ääälskar han sitt dagis" . Ett barn älskar inte sitt dagis, det älskar sin mamma och pappa och behöver sin mamma och pappa för att tillsammans med dem upptäcka världen.Jag måste ändå säga att det finns en ökad medvetenhet hos många föräldrar idag. De förstår att de är viktiga för sina barn och att det är viktigt att ge barnen tid. De förstår att det inte finns något barn som behöver dagis innan 3 års ålder. Men från 3-4 år kan det vara roligt för barnet att gå i deltidsförskola några timmar i veckan. Deltidsförskola är något helt annat än dagis och erbjuder en helt annan verksamhet. Här "bor" (tillbringar hela dagarna), äter och sover inte barnen utan de får den biten hemma och sedan får de träffa kompisar och lära sig nya saker på lekis (deltidsförskolan). De får pedagogiken men omsorgen sköter föräldrarna så att säga.Det du ser i hätska inlägg handlar ofta om föräldrar som går i försvarsposition. Deras magkänsla säger de nog en hel del men de kan av en mängd olika orsaker inte ta till sig det. Skulle de göra det så skulle hela deras världsbild ifrågasättas. Tänk att inse att det är du som förälder som är viktigast för ditt barn och ändå finns du inte där under den största delen av barnets vakna tid. Det är klart att det är bekvämt att hugga då och gömma sig bakom en massa myter och sådana finns det gott om i Sverige.
    Ja, visst jag gick i försvarsposition utav ilska, kan jag gott erkänna!!!

Men njae, jag tror faktiskt att just min dotter gillar dagis!
    Visst om öppna förskolan var öppen hela dagen (9 - 16) så skulle hon nog föredra
    att jag också var med hela dagarna (för att hon gillar mig) men jag tror inte att hon mår dåligt av att jag går och jobbar några timmar! (Det är det bara jag som gör)

Jag skulle gärna vara hemma med min dotter hela dagarna men det blir lite tajt med pengar och jag skulle inte ha rätt att ha henne på dagis om jag var hemma, enligt svensk lag. Och när hon inte får vara på dagis blir hon faktiskt mycket ledsen.

vi jobbar skift både min man och jag och är offta lediga på vardagar istället för helgen men om vi säger att hon kan vara hemma idag för det är pappa eller mamma så frågar hon bara varför hon inte får gå och leka med sina vänner.

Jag har varit med henne på dagis några gånger (hela dagarna) som man har rätt att göra när man har en ledig dag. Men det var inte offta hon kom till mig. Hon var mest intresserad av de andra barnen.
  • Igelkotten

rex 76 skrev 2009-07-29 16:19:12 följande:

Jag jobbar som förskolelärare och vet att barnen INTE har nåt behov av dagis när dom är 1år, då har dom behov av föräldrarna. Jag vet att det finns föräldrar som inte har något val, men i de flesta fall är det faktiskt så att det handlar om prioritering. Man kan välja bort den fina bilen, det stora huset mm. Och nu menar jag inte att det bara är mamman som behöver vara hemma, min man har varit hemma med bägge barnen tills att dom var 4år och dom har trots det fått den sociala kontakten med andra barn dagligen.
    Vad trevligt för er! Hur har de fått social kontakt med andra barn?
    Där vi bor går alla barn på dagis och när man är hemma med ett barn är det
    liksom omöjligt att hitta ett till som det kan leka med...

De enda som går på öppna förskolorna/ parkerna på dagarna är de som är just under ett år gamla!
  • Igelkotten

Vill bara tillägga att vi känner en dagmamma där vi bor som har sina barn hemma tillsammans med sina dag-barn. Hon är också invandrare och tycker otroligt synd om alla sina dag-barn som inte får vara hemma med sina mammor, stackars barn.

Men hennes barn får inte vara med barn i sin egen ålder alls.
    De tvingas vara hemma med henne hela dagarna.

Den största tjejen går på 6 års (som mamman nog egentligen är emot)
    men så fort den fasta delen av dagen är slut ska hon hem.

Glöm att hon får gå på fritids eller leka med barnen på skolgården hon ska hem
    och vara med mamma!!!

Jag tycker faktiskt synd om hennes barn!

Se'n kan vi ju börja snacka hemskolning också!
    Åsikter?

• Igelkotten

Där jag bor lämnas alla barnen mellan 7 och 9

Och alla barnen är hämtade vid 4!

När jag hämtar min dotter vid 4.30 är hon ensam eller med EN annan unge!
    Vad jobbar folk med?!?

Hur kan det vara så olika på olika platser?
    Hos oss måste vi anmäla i förväg om vi vill hämta vid 18.00 för då måste
    dagispersonalen lägga om sina schema för inga barn är kvar så länge???

• Igelkotten

Ja, det är ju det jag undrar?!

Vi jobbar i skift så för oss går det, nästan alltid.
    Men är det så att ALLA här jobbar deltid?!?

Jag har frågat några av dem (en är hemma med annat barn och någon jobbar hemmifrån) men det är så konstigt att de är så många?!?

• Igelkotten

Men jag kan medge att det finns en del mammor (och pappor) som faktiskt har brottom tillbaka.

En del föräldrar "står inte ut" med att "bara" vara hemma med sina barn.
    Om man går till jobbet och se´n kommer tillbaka och är förälder har man liksom
    fått en liten paus från allt barn-relaterat.

En liten del av vuxenlivet, arbetskompisar, "riktiga problem" och en känsla av att men är direkt produktiv.

Det kanske är ovanligare i säg... Italien?
    Där über-mamman ska ha minst 4 barn och gärna ha sina barn boende hemma tills de gifter sig? Så visst finns det kultur-skillnader?

Men jag tror inte att våra barn mår sämre!
    De blir nog annorlunda som vuxna än barn som växer upp så men det är inte heller något direkt dåligt. Kanske till och med bra?

I Frankrike är många hemma med sina barn men de får inte så mycket uppmärksamhet hemma. Det ska städas och tvättas och strykas och fejas och barnen får sitta ensamma i ett hörn och leka själva...

Jag tror inte att de barnen är lyckligare än mitt!

• Igelkotten

Vilda musen skrev 2009-07-29 22:07:37 följande:

......Jag kan avslöja att jag är både välutbildad och högavlönad, dessutom har jag gift mig med en extremt välavlönad man. Vi skulle ha råd att ha mig som hemmafru och samtidigt ha barnflicka om vi ville. Det är dock inte något alternativ för oss eftersom jag vill arbeta. Ibland kan jag fundera över om jag är en dålig förälder som kommer att arbeta när jag är så priviligierad att jag egentligen inte måste. Har jag då mina barns bästa för ögonen eller är det egentligen så att jag sätter min egoistiska strävan efter inre utveckling och tillfredsställelese främst? ...
    Men om du nu är så högavlönad OCH vill jobba kan ju din man vara hemma?

: )
  • Igelkotten

Ja, ja hela sommaren, men jag menar varför är din man inte hemma-man tills de alla börjat skolan?

: )

• Igelkotten
    MissTess skrev 2009-07-30 00:58:01 följande:
    En Tjej skrev 2009-07-28 17:55:09 följande:
    jag kan förstå att dina barn behöver hjälp med språket, du borde med gå och lära dig det för stava det kan du faktiskt inte! rättare sagt du kan inte formulera dina meningar! jag hade inte varit stolt om jag gått hemma sen efter 9 an med fyra barn och tycka att min man betalar skatt för er båda!Jag har jobbat och slitat hela mitt liv och haft en mycket hög inkomst, men det finns inget som säger att min sambo ska glida på mig för det!Ärligt det är bara pinsamt!
    Oj, ok, lugn nu.

Det var lite onödigt att hoppa på andras stavning och formulering när du inte direkt briljerar själv men jag fattar poängen.

Hon borde ha tid att gå i skolan menar du om barnen ändå inte är hemma hela dagen.

Point well taken.

Men tar för givet att hon inte kan få jobb då det är problem med hennes "minoritetsgrupp"...?

Frågan var ju inte om man är hemmafru för att man är arbetslös
    eller går tillbaka till jobbet för att man måste för att få det att gå ihop.

Den stora frågan är ju varför man VILL vara hemmafru eller VILL jobba.

Varför tycker kvinnor i olika kulturer olika?
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?