• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • älskarlivet81

oj då, men hur kan ni ha råd att resa och så då också?
    Vi vill inte ha hjälp med att köpa hus, vill klara oss själva med allt sådant.

baby87 skrev 2009-07-27 23:08:21 följande:
    Nei inte så mycket 17tusen sen jobbar han fre-lördag kväll/natt Vi ska me köpa hus me lite hjälp såklart
  • quilla

O kommer att börja dagis till hösten, då hon är 1,5 år. Jag och min partner har delat föräldraledigheten rakt av och vi skulle båda vilja vara hemma längre samtidigt som vi tror att det kommer att bli otroligt utvecklande för O att gå på förskolan, där hon får träffa andra barn på regelbunden basis och delta i pedagogisk verksamhet. Det är knappast så att jag inte VILL vara hemma med mitt barn. Det har jag velat hela tiden (så även min kille), men eftersom jag anser att partnern är lika viktig som mig för vårat barn, har vi som sagt delat föräldraledigheten, vilket lett till att det är lämpligare att skola in O nu till hösten än att vänta.  Nästa barn kommer han ta första ledigeheten och jag andra halvan, så du kommer jag att gå tillbaka direkt amningen kommit igång och såren läkt.
    Är det bara "svenska" mammor som går tillbaka till jobbet? Tar inte "mammor med utländs bakgrund" män ut någon föräldraledighet? Jag tycker att det låter lite väl genaraliserande... Vem är svensk i dina ögon?
    Sedan så är det ju som jag tidigare skrivit en pedagogisk verksamhet som barnet går till. Det är ju inte en helt främmande männsika utan utbildning som tar hand om barnen. Det må hända att du har mycket erfarenheter men en "dagisfröken"  kanske också har det? En sak som en "dagisfröken" har är ju faktiskt en utbildning som rör barnet och dess utveckling. Jag vet inte vad din master innebär, det kanske är inom pedagogik eller didaktik och i så fall så vet du ju att förskolan knappast är skadligt för barnet.

• parvati
    TessaS skrev 2009-07-27 23:07:18 följande:
    Jag hade bråttom tillbaka till jobbet för att jag kände mig "färdig" med att gå hemma. Min man ville vara hemma också, så det passade oss rätt bra att byta av efter nio månader.Jag tycker inte ett skit synd om mammor som är hemma med sina barn, så länge de själva har valt det... precis som jag valde att börja jobba efter nio månader.Jag känner mig helt trygg med de "främmande" (inte nu längre) människor som tar hand om min son. De har ju erfarenhet och utbildning för det... jag har bara klämt ut ungen och han kom inte med en instruktionsbok... Jag tror inte varken mitt barn eller ditt barn far illa av att vara hemma/på dagis. Det finns inte ETT rätt sätt.
    Så sant så, det finns flera sätt att leva. Barn är olika, föräldrar är olika och dagis är olika.
    Jag tycker det är kul att det är just svenska mammor som det är fel på när vi ligger så bra till med vär förälrarförsäkring jämfört med övriga västvärlden.
  • ejenny
    baby87 skrev 2009-07-27 22:51:41 följande:
    PMS Princess skrev 2009-07-27 22:13:53 följande: PRecis min man kobbar bara o han får inte värst mycket men vi klrarar oss endå (jag har inget jobb) dessutom sparar vi hans barnbidrag o vi klarar oss gott o väl så varför skriver alla om ekonomi om vi klarar oss klarar ALLA sig tro mig
    Om alla skulle stanna hemma låt säga 4-7 år med sina barn och man får 2-3 barn.

Tänk all skatt som alla kvinnor betalar via sin lön som inte skulle tillfalla skattekassan. Det skulle betyda ett och annat för bidragsstorlek som tex bostadsbidrag, barnbidrag etc. Mindre pengar till samhället helt enkelt.

Jag tycker att det är fult att inte ta sitt ansvar som potentiell skattebetalare. Barnen i första hand givetvis, men sen har alla ett ansvar att bidra till samhället för att andra människor och kommande generationer ska kunna få vara hemma med sina barn och kunna utnyttja kommunal service etc. Om man är villig att ta emot bidrag och samhällets tjänster ska man väl även i den mån man är kapabel även bidra med att fylla på där man förut har varit en konsument bara?
  • Mylla

Att ha barnen hemma krävde för oss en hel del uppoffringar och konstiga lösningar som de flesta säkert inte vill göra. Vi har bl.a flyttat till billigare boende, varit utan bil, köpt kläder väldigt sällan, köpt begagnat, inte ätit ute på ungefär ett år, gjort storkok, bakat m.m. Kändes faktiskt roligt ibland att se hur effektiv man kunde vara ekonomiskt och jag är mallig över att vi klarade det. Resor är ju bara att glömma men det prioriterade vi inte heller. Utan det stora priot var just att kunna ha barnen hemma. När vi båda jobbade gick det jättebra, jag jobbade 42 % och deras pappa 100% men vi jobbade aldrig samtidigt och på konstiga tider men det gav ju bra betalt. Jag hade ob-ersättning jämt.

• grön banan
    baby87 skrev 2009-07-27 23:03:40 följande:
    Jasså jamen vem älskar inte o resa? vi reser också vi me fast jag inte jobbar vi sparar nån slant me varje månad sparar barnbidraget så jag man klarar sig om man vill
    Vi har varken råd att resa eller spara under föräldraledighet.
  • grön banan
    Hemmaföräldern skrev 2009-07-27 23:04:53 följande:
    Du tänker helt rätt. Som du märker i många av svaren så tror många föräldrar att dagis är ett måste för den lilla 1-åringen "för han behöver ju sina kompisar och så ääälskar han sitt dagis" . Ett barn älskar inte sitt dagis, det älskar sin mamma och pappa och behöver sin mamma och pappa för att tillsammans med dem upptäcka världen.Jag måste ändå säga att det finns en ökad medvetenhet hos många föräldrar idag. De förstår att de är viktiga för sina barn och att det är viktigt att ge barnen tid. De förstår att det inte finns något barn som behöver dagis innan 3 års ålder. Men från 3-4 år kan det vara roligt för barnet att gå i deltidsförskola några timmar i veckan. Deltidsförskola är något helt annat än dagis och erbjuder en helt annan verksamhet. Här "bor" (tillbringar hela dagarna), äter och sover inte barnen utan de får den biten hemma och sedan får de träffa kompisar och lära sig nya saker på lekis (deltidsförskolan). De får pedagogiken men omsorgen sköter föräldrarna så att säga.Det du ser i hätska inlägg handlar ofta om föräldrar som går i försvarsposition. Deras magkänsla säger de nog en hel del men de kan av en mängd olika orsaker inte ta till sig det. Skulle de göra det så skulle hela deras världsbild ifrågasättas. Tänk att inse att det är du som förälder som är viktigast för ditt barn och ändå finns du inte där under den största delen av barnets vakna tid. Det är klart att det är bekvämt att hugga då och gömma sig bakom en massa myter och sådana finns det gott om i Sverige.
    Många barn älskar både dagis o föräldrarna. Finns barn som behöver dagis från 1.5 år. Alla barn är inte lika vet du.
  • F A M E

Får en känsla att du har lite skygglappar på dig i denna diskussion. ALLA har faktiskt inte möjlighet att spara innan man får barn. ALLA kan inte låta ena partnen vara hemma i förmån för den andra i flera år. ALLA har inte samma förutsättningar som du kanske har haft.

Jag har varit hemma med mina barn tills dem har blivit ca 18 mån. Och valt att börja jobba, dels för att vi faktiskt inte har råd att bo i vårat hus annars. Jag jobbar deltid och är bort ca 3 dagar/veckan och vi klara oss på de. Jag ser inte att mina barn har farit illa pga av detta heller. Vi har inga stora barngrupper heller på vårat dagis för småbarnen. Och våra barn älskar dagis.

När syskon kom så var våran äldsta så arg att h*n inte fick gå mer på dagis än de 15 timmar vi hade då. Kan du förklara de för mig? Alla denns kompisar var ju där och hade massa skoj. Och jag som mamma kan omöjligt kompensera mitt barn de när jag var hemma med lillsyskonet. Och då satt vi inte hemma och lata oss, utan jag hittade på massa skoj med mina barn.

Nu har vi en åldersskillnad på ca 3 år mellan mina.

Vi bor inte flott med snygga bilar osv. Utan helt enkel vanligt svensson med uppenbarligen dålig lön.

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:58:04 följande:

Baby 87, Precis! Det är det jag vill säga. Alla klarar sig om dom VILL. Men dom flesta väljer att jobba. Varför? Jo, för att det är viktigare att kunna köpa lite mer prylar och att samhället ser snett på en förälder som vill ta hand om sitt eget barn. Det är ett val helt enkelt. Dom flesta kan inte get sitt barn några år men dom kan ge massa saker i stället...
  • Hemmaföräldern

En hemmaförälders arbete är värt 380 000 kr per år enligt en engelsk undersökning. Jag hoppas verkligen att det en dag blir så att vi också i Sverige (som i USA t ex) kan få skriva in hemmatiden i en cv och se det som en merit. Kampanjen mot hemmaföräldrarna har varit mycket hätsk under alla år av socialdemokratiskt styre men nu blåser nya vindar. Vill att du ska veta att det finns många mammor (och en del pappor) som väljer att stanna hemma länge med barnen. Alla tror inte att barn behöver dagis från ett år. Besök en svensk skola och tillbringa en dag med eleverna där så förstår man varför...... Resultatet av för tidig dagisstart i för stora barngrupper med för lite personal visar sig ganska tydligt sen i skolan.....

• grön banan
    Ariella skrev 2009-07-27 23:05:30 följande:
    PMS Princess skrev 2009-07-27 22:58:04 följande:
    Ja, eller så väljer man att jobba för att man tycker om att jobba och för att man under tiden man jobbar har sina barn på en fantastisk förskola med underbar personal där barnen stormtrivs. Och sen ger man sina barn den tiden då man inte jobbar, vilket ju faktiskt är ganska mycket tid om man räknar efter. Framför allt om man har gått ner i tid, vilket många som har små barn gör.
    Fast tycker man mer om jobbet än att va med sitt barn är det nåt fel.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?