• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • lovecats

Jag är svensk och kan hålla med TS. Men själv så skulle jag ALDRIG låta jobb, skola gå före föräldraledigheten och skulle aldrig kunna dela lika med min kille när barnet bara är 6månader som många gör idag. Minst 1 år hemma och gärna mer om man har möjlighet.

• grön banan
    lovecats skrev 2009-07-27 22:27:19 följande:
    Jag är svensk och kan hålla med TS. Men själv så skulle jag ALDRIG låta jobb, skola gå före föräldraledigheten och skulle aldrig kunna dela lika med min kille när barnet bara är 6månader som många gör idag. Minst 1 år hemma och gärna mer om man har möjlighet.
    Det är inte fel att dela lika. Vi är många som inte har möjlighet att låta föräldraledigheten gå först.
  • Lena
    lovecats skrev 2009-07-27 22:27:19 följande:
    Då får jag hoppas att din kille tycker samma som dig för ni har ju faktiskt lika stor rätt att bestämma vem av er som ska vara hemma och hur länge.
  • gbgmamma

Instämmer med andra som påpekar pappans viktiga roll för sitt barn , att han är och ska vara lika delaktig som mamman. Dessutom trivs jag med mitt jobb och vill inte vara hemmamamma på heltid.

• Lina 1987

grön banan skrev 2009-07-27 22:26:17 följande:

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:25:33 följande: Vissa skiljer sig inte trots att de mår skit.
    Så sant ,så sant! de är ju mest sorgligt egentligen.
  • Lena

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:25:33 följande: Vissa skiljer sig inte trots att de mår skit.
    Vilket är den sämsta lösningen för alla, speciellt för barnen.
  • ejenny

Andra länder har andra förutsättningar vad det gäller arbete, ledighet, tjänstledighet, pengar från staten osv osv. Jag tycker inte att det handlar om brist på ansvarskänsla utan att kunna ge barnet mat och husrum och en säker plats att växa upp på och inte i ett betonghus vid en motorväg liksom.

Jag skulle vilja vara hemma länge - men jag vill kunna bo kvar i vårt hus också - hence jag måste börja arbeta. Har tagit lån och tagit ut få dagar för att pappan ska kunna vara hemma länge. Och jag vill verkligen att pappan ska kunna vara hemma för att få samma kontakt med vårt barn som jag fick första året. Att mamman ska lalla hemma under lång tid är i min egen högst privata mening väldigt snedvridet och könsinriktat. Ett barn behöver båda sina föräldrar och det vore väl konstigt om jag skulle sno alla dagar för mig själv. En annan sak är det om pappan inte vill vara hemma. Då tar man väl gladeligen emot alla dagarna och är hemma så långt det går innan man för börja vända på kronorna och slutligen måste börja jobba.

Jag tycker att frågan är konstig. Tex amerikaner har väl bara betalt upp till 3 månader och sen börjar de jobba om de inte har undanstoppade pengar eller annan rikedom/familj. Svenska samhällssystemet är uppbyggt för att man ska vara hemma cirka 1-1,5 år - dagis är format för att ta emot barn från den åldern osv. Jag tycker i allmänhet att sverige har ett väldigt sunt förhållande till barn och deras behov.
    Dessutom så skulle jag inte klappa mig på bröstet bara för att jag har läst mig till en master i barnvård eller dyl som inte framgår riktigt. Dagispersonal i sverige har en gedigen utbildning och säkerligen år av erfarenhet. Det är svårt att lämna vidare sitt barn till någon annan som ska sköta uppfostran vardagar mellan 8-17 men jag känner mig tillfreds att de som jobbar på dagis har valt det jobbet och tycker om barn och är rättvis och gör ett bra jobb.
    Hur har du råd att vara hemma i flera år då?

• PMS Princess

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne?

Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn.

Mycket bra bok att läsa
    www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/dp/037550821X

Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???

• grön banan

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:29:11 följande:

Så sant ,så sant! de är ju mest sorgligt egentligen.
    Vilket är vanligt särskilt i katolska o muslimska länder.
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    Man kan inte pracka på andra sitt hemlands syn på föräldraskap. Om du läser inläggen, ser du att de flesta INTE HAR RÅD. Gällande sociala biten har du helt uppåt väggarna fel. Beror mycket på barnets personlighet, men oftast behöver de kompisar från 2 år.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?