• lovecats

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag är svensk och kan hålla med TS. Men själv så skulle jag ALDRIG låta jobb, skola gå före föräldraledigheten och skulle aldrig kunna dela lika med min kille när barnet bara är 6månader som många gör idag. Minst 1 år hemma och gärna mer om man har möjlighet.

• lovecats
    Lena skrev 2009-07-27 22:28:47 följande:
    Då får jag hoppas att din kille tycker samma som dig för ni har ju faktiskt lika stor rätt att bestämma vem av er som ska vara hemma och hur länge.
    Är ganska udda som min kille brukar säga och sa till honom redan innan vårt första barn komma att jag skulle vara hemma första året oavsett vad han ville, där hade han inget att säga till om. och samtidigt så anser iaf jag att pappan inte får ut så mycket av just första året utan det är bast att vara pappa när barnet är runt 2-3 år vilket min kille nu i efterhand oxå har märkt.
  • lovecats

grön banan skrev 2009-07-27 22:38:21 följande:

Varför skulle inte pappan ha ut nåt av första året?
    För mig så består mest första året av att knyta an till sina föräldrar och det är klart att pappan ska finnas med i bilden men jag anser att jag som kvinna är mer lämpad att ta hand om ett litet barn. Att jag har lättare att tolka dess signaler mm. och att det är min uppgift som mamma att ha ett starkare band till barnet. och för mig så innebär det att barnet är så mycket som möjligt med mamman, har det sovande hos sig och inte lägger ifrån sig det mer än absolut nödvändigt och då finns inte så mycket tid över till pappan. Men detta är ju bara min åsikt och vad jag tror. Förstår att väldigt många ser det helt annorlunda.
  • lovecats
    Ariella skrev 2009-07-27 22:47:16 följande:
    What? Kan du förklara mer kring det där med att det är bäst att vara pappa när barnet är runt 2-3 år? Bäst för vem och varför?
    Alla killar jag känner gillar lite action och med ett litet barn blir det inte så mycket action. Men när barnet blir större och mindre ömtåligt så är det lättare för pappor att vara pappor. Min kille förstår nu i efterhand vad jag menade med att han skulle få sin del av kakan och han storm trivs som pappa nu när han verkligen kan leka och busa med dottern mer på sitt sätt än att bara sitta med henne i knät och titta på henne.
  • lovecats
    parvati skrev 2009-07-27 22:52:53 följande:
    [citat]
    Jo förr i tiden trodde man att små barn bara kunde knyta an till en vårdare men det har visat sig att spädbarn har förmåga att knyta an till flera vårdare. Min man skulle bli ledsen(milt sagt) om han aldrig fick mata, sova med, gosa med vårt bar. Ni får ju såklart göra som ni vill med ert barn.
    [citat]
    Nu är det ju inte så att min kille inte funnits med i alls utan hon sov hos honom några gånger men övervägande av tiden var hon hos mig. Barnet måste ju samtidigt veta vem som är sin pappa. Så är ju klart att han måste finnas med. Ammade aldrig vår första dotter pga vissa omständigheter och kunde pga detta inte mata henne på flaska så det fick min kille alltid göra. Så han gick inte bet på hela bäbistiden.
  • lovecats
    parvati skrev 2009-07-27 22:59:04 följande:
    Alla män gillar action, det låter ju som ett gäng tonårspojkar. Det låter ju som om din man kände sig undanskuffad och att det var mer du som inte litade på att han inte kunde hålla ert barn. Vilka cementerade könsfördomar du har. Mammor tröstar och bakar bullar. Pappor brottas och jobbar.
    Skrev att alla killar JAG känner gillar action och det innebär inte att de inte kan trösta. min kille är jätte bra på att trösta vår dotter och dessutom kan han baka bröd :) och vet att det skulle gå jätte bra för honom att ta hand om andra dotter på ca 6 mån. på heltid och detta skulle han gladeligen göra men som sagt så gillar han att busa och köra bobbycar med vår äldre dotter och det jag försöker få skrivet är att han får ut mer av det eftersom han får så mycket tillbaka av vår dotter på ett helt annat sätt än nar han matar henne på flaska eller sitter med henne i knät.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?