• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    De allra flesta barn är trygga på dagis. Tycker snarare man är en sämre förälder om man är så emot dagis att man inte kan tänka sig det öht.
  • Lo lo

Hehe... När jag pluggade till civilingenjör lärde jag mig typ ingenting om barn eller barns utveckling. Jag blev en jävel på projektledning, lean production och problemlösning, det har man iofs nytta av som mamma, men annars har min MSc knappast gjort något för min son ännu. Förutom att han redan vid två års ålder har bra koll på hur en "riktig" robot ser ut och hur en verkstadsindustri ser ut på insidan.

Min son har det bra på dagis och jag och min man tycker att vi gör nytta och behövs på våra jobb. Däremot tillbringar vi i princip all fritid tillsammans med sonen.

• lovecats
    Lena skrev 2009-07-27 22:28:47 följande:
    Då får jag hoppas att din kille tycker samma som dig för ni har ju faktiskt lika stor rätt att bestämma vem av er som ska vara hemma och hur länge.
    Är ganska udda som min kille brukar säga och sa till honom redan innan vårt första barn komma att jag skulle vara hemma första året oavsett vad han ville, där hade han inget att säga till om. och samtidigt så anser iaf jag att pappan inte får ut så mycket av just första året utan det är bast att vara pappa när barnet är runt 2-3 år vilket min kille nu i efterhand oxå har märkt.
  • grön banan
    lovecats skrev 2009-07-27 22:37:29 följande:
    Är ganska udda som min kille brukar säga och sa till honom redan innan vårt första barn komma att jag skulle vara hemma första året oavsett vad han ville, där hade han inget att säga till om. och samtidigt så anser iaf jag att pappan inte får ut så mycket av just första året utan det är bast att vara pappa när barnet är runt 2-3 år vilket min kille nu i efterhand oxå har märkt.
    Varför skulle inte pappan ha ut nåt av första året?
  • Lina 1987

Jag tycker du är väldigt egoistisk som missunnar dina barn dagis tiden i sånt fall. Jag tvivlar starkt på att du dessutom har samma ork och energi som barnen på dagis har. Varför inte låta barnen få vara på dagis och träffa andra barn?

• Mylla

Att ha råd att ha barnen hemma handlar ju en hel del om vilka utgifter man väljer. Vi har levt på 12000 i månaden hela familjen ett tag. Det var jävligt tråkigt och snålt men en tillfällig lösning i ett par månader. I ett år jobbade jag tre dagar i veckan och pappan 4. Det var betydligt bättre. Vi har fortfarande hälften av föräldrapenningdagarna kvar nu när de är 4 och 2 år. Men man måste ju vara två föräldrar.

• parvati

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    Det där är ju ingen absolut vetenskap. Boken du har läst kan man ana att författaren redan hade sin åsikt klar innan den skrevs..

I Sverige har vi världens generösaste föräldrarförsäkring men det är bara några få som har råd att vara hemmafru i 4 år(för ja det är ju bara kvinnor som ska vara hemma i 4 år enligt din ts)
  • PMS Princess

Interresant att ni diskuterar mamma vs. pappa.... som sagt jag tycker inte att det spelar ingen roll vem tar ansvaret. Men när barnet hamnar i dagis vid 1 års ålder är det ju varken mamma eller pappa som gör det.

• jamis

Alla föräldrar ska få göra som de vill, alltså VALFRIHET. I sverige idag "måste" barnen börja på dagis vid 1-1,5 års ålder pga olika omständigheter. Dagis i sverige är INTE utformat för så små barn. Små barn i grupper med ca 15-17 barn och 2-3 pedagoger är inte bra kvalitet och gynnar inte barnets anknytning.

Och angående pappans delaktighet så är det inte fel att mamman är viktigast den första tiden. Båda föräldrarna är såklart viktiga men på olika sätt.

Det är min åsikt och jag är väldigt för att vara hemma länge och tänker vara det med mina barn. Men barnen mår bäst av att föräldrarna får välja, mår föräldrarna bra mår barnen bra.

• Lina 1987

Det är uppenbart att du inte förstår dig på de svenska föräldrasystemet. Alltså tycker jag de är lite tokigt att du kan sitta här och berätta hur de ska vara när du verkligen inte har en aning.

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?