För mig så består mest första året av att knyta an till sina föräldrar och det är klart att pappan ska finnas med i bilden men jag anser att jag som kvinna är mer lämpad att ta hand om ett litet barn. Att jag har lättare att tolka dess signaler mm. och att det är min uppgift som mamma att ha ett starkare band till barnet. och för mig så innebär det att barnet är så mycket som möjligt med mamman, har det sovande hos sig och inte lägger ifrån sig det mer än absolut nödvändigt och då finns inte så mycket tid över till pappan. Men detta är ju bara min åsikt och vad jag tror. Förstår att väldigt många ser det helt annorlunda.
Jo förr i tiden trodde man att små barn bara kunde knyta an till en vårdare men det har visat sig att spädbarn har förmåga att knyta an till flera vårdare. Min man skulle bli ledsen(milt sagt) om han aldrig fick mata, sova med, gosa med vårt bar. Ni får ju såklart göra som ni vill med ert barn.
jamis skrev 2009-07-27 22:43:50 följande:
Alla föräldrar ska få göra som de vill, alltså VALFRIHET. I sverige idag "måste" barnen börja på dagis vid 1-1,5 års ålder pga olika omständigheter. Dagis i sverige är INTE utformat för så små barn. Små barn i grupper med ca 15-17 barn och 2-3 pedagoger är inte bra kvalitet och gynnar inte barnets anknytning. Och angående pappans delaktighet så är det inte fel att mamman är viktigast den första tiden. Båda föräldrarna är såklart viktiga men på olika sätt. Det är min åsikt och jag är väldigt för att vara hemma länge och tänker vara det med mina barn. Men barnen mår bäst av att föräldrarna får välja, mår föräldrarna bra mår barnen bra.
Du får såklart stanna hemma så länge du vill med ditt barn, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna bygga ut föräldrarförsäkringen så mycket att den skulle täcka upp ledighet i flera år. Jag hoppas att era män pensionssparar åt er under tiden.