• parvati

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    Det där är ju ingen absolut vetenskap. Boken du har läst kan man ana att författaren redan hade sin åsikt klar innan den skrevs..

I Sverige har vi världens generösaste föräldrarförsäkring men det är bara några få som har råd att vara hemmafru i 4 år(för ja det är ju bara kvinnor som ska vara hemma i 4 år enligt din ts)
  • parvati

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:41:45 följande:

Interresant att ni diskuterar mamma vs. pappa.... som sagt jag tycker inte att det spelar ingen roll vem tar ansvaret. Men när barnet hamnar i dagis vid 1 års ålder är det ju varken mamma eller pappa som gör det.
    Du kanske ska läsa din ts så att du förstår varför många undrar vilket ansvar män har?

Jag har hittat ett bra dagis och jag längtar efter mitt arbete nu, självklart är jag lite orolig för hur mitt barn ska trivas men det hade jag gjort om han var 4, 5 eller 7 också.

Men förstår du inte att Sverige redan har en generös föräldrarförsäkring men att de flesta ändå inte har råd att stanna hemma i 4 år?
    I Frankrike har mamman rätt till 3 veckor, vad tycker du om franska kvinnor då?
  • parvati
    För mig så består mest första året av att knyta an till sina föräldrar och det är klart att pappan ska finnas med i bilden men jag anser att jag som kvinna är mer lämpad att ta hand om ett litet barn. Att jag har lättare att tolka dess signaler mm. och att det är min uppgift som mamma att ha ett starkare band till barnet. och för mig så innebär det att barnet är så mycket som möjligt med mamman, har det sovande hos sig och inte lägger ifrån sig det mer än absolut nödvändigt och då finns inte så mycket tid över till pappan. Men detta är ju bara min åsikt och vad jag tror. Förstår att väldigt många ser det helt annorlunda.
    Jo förr i tiden trodde man att små barn bara kunde knyta an till en vårdare men det har visat sig att spädbarn har förmåga att knyta an till flera vårdare. Min man skulle bli ledsen(milt sagt) om han aldrig fick mata, sova med, gosa med vårt bar. Ni får ju såklart göra som ni vill med ert barn.
    jamis skrev 2009-07-27 22:43:50 följande:
    Alla föräldrar ska få göra som de vill, alltså VALFRIHET. I sverige idag "måste" barnen börja på dagis vid 1-1,5 års ålder pga olika omständigheter. Dagis i sverige är INTE utformat för så små barn. Små barn i grupper med ca 15-17 barn och 2-3 pedagoger är inte bra kvalitet och gynnar inte barnets anknytning. Och angående pappans delaktighet så är det inte fel att mamman är viktigast den första tiden. Båda föräldrarna är såklart viktiga men på olika sätt. Det är min åsikt och jag är väldigt för att vara hemma länge och tänker vara det med mina barn. Men barnen mår bäst av att föräldrarna får välja, mår föräldrarna bra mår barnen bra.
    Du får såklart stanna hemma så länge du vill med ditt barn, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna bygga ut föräldrarförsäkringen så mycket att den skulle täcka upp ledighet i flera år. Jag hoppas att era män pensionssparar åt er under tiden.
  • parvati
    lovecats skrev 2009-07-27 22:53:41 följande:
    Alla killar jag känner gillar lite action och med ett litet barn blir det inte så mycket action. Men när barnet blir större och mindre ömtåligt så är det lättare för pappor att vara pappor. Min kille förstår nu i efterhand vad jag menade med att han skulle få sin del av kakan och han storm trivs som pappa nu när han verkligen kan leka och busa med dottern mer på sitt sätt än att bara sitta med henne i knät och titta på henne.
    Alla män gillar action, det låter ju som ett gäng tonårspojkar. Det låter ju som om din man kände sig undanskuffad och att det var mer du som inte litade på att han inte kunde hålla ert barn. Vilka cementerade könsfördomar du har. Mammor tröstar och bakar bullar. Pappor brottas och jobbar.
  • parvati

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:58:04 följande:

Baby 87, Precis! Det är det jag vill säga. Alla klarar sig om dom VILL. Men dom flesta väljer att jobba. Varför? Jo, för att det är viktigare att kunna köpa lite mer prylar och att samhället ser snett på en förälder som vill ta hand om sitt eget barn. Det är ett val helt enkelt. Dom flesta kan inte get sitt barn några år men dom kan ge massa saker i stället...
    Ge mig gärna en budget på hur man klarar sig på en normal inkomst i Sverige.

Detta är inte mitt enda skäl till att mitt barn ska börja dagis men det skulle ju vara intresant med en budget..
  • parvati
    TessaS skrev 2009-07-27 23:07:18 följande:
    Jag hade bråttom tillbaka till jobbet för att jag kände mig "färdig" med att gå hemma. Min man ville vara hemma också, så det passade oss rätt bra att byta av efter nio månader.Jag tycker inte ett skit synd om mammor som är hemma med sina barn, så länge de själva har valt det... precis som jag valde att börja jobba efter nio månader.Jag känner mig helt trygg med de "främmande" (inte nu längre) människor som tar hand om min son. De har ju erfarenhet och utbildning för det... jag har bara klämt ut ungen och han kom inte med en instruktionsbok... Jag tror inte varken mitt barn eller ditt barn far illa av att vara hemma/på dagis. Det finns inte ETT rätt sätt.
    Så sant så, det finns flera sätt att leva. Barn är olika, föräldrar är olika och dagis är olika.
    Jag tycker det är kul att det är just svenska mammor som det är fel på när vi ligger så bra till med vär förälrarförsäkring jämfört med övriga västvärlden.
  • parvati
    ejenny skrev 2009-07-27 23:12:26 följande:
    Om alla skulle stanna hemma låt säga 4-7 år med sina barn och man får 2-3 barn. Tänk all skatt som alla kvinnor betalar via sin lön som inte skulle tillfalla skattekassan. Det skulle betyda ett och annat för bidragsstorlek som tex bostadsbidrag, barnbidrag etc. Mindre pengar till samhället helt enkelt. Jag tycker att det är fult att inte ta sitt ansvar som potentiell skattebetalare. Barnen i första hand givetvis, men sen har alla ett ansvar att bidra till samhället för att andra människor och kommande generationer ska kunna få vara hemma med sina barn och kunna utnyttja kommunal service etc. Om man är villig att ta emot bidrag och samhällets tjänster ska man väl även i den mån man är kapabel även bidra med att fylla på där man förut har varit en konsument bara?
    Jag såg ett avsnitt av debatt i våras där en hemmafru var förbannad för att hon inte fick pension av staten för hon hade ju minsann varit hemma i 14 år! Undrar fortfarande hur hon tänker.
  • parvati
    Mylla skrev 2009-07-27 23:20:47 följande:
    Om alla vore hemma sparade samhället miljarder på barnomsorgen som kunde läggas ner. Sen sparade samhället miljarder på de arbetslösa som tog över jobben och inte längre behövde försörjas medan de går hemma utan nytta. Frågan är bara vem som försörjer de föräldrar som gör nytta medan de tar hand om sina barn?? Hoppas det är pappor också.
    Det tror jag inte skulle fungera ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Mýcket färre skatteintäkter. Vad säger du om vårdnadsbidraget det är ju vad regeringen tycker sig ha råd med.
    Förälrar och barn måste ha tid tillsammans men här på FL är allting svart\vitt. Hemmafru eller också är du en skitdålig mamma.
  • parvati

F A M E skrev 2009-07-27 23:36:32 följande:

Rent tekniskt hur skall de lösas med finaseringen om alla skulle vara hemma med sina barn tills dem blev säg 6 år dvs skol starten????Med tanke på att vi redan har så dålig finansekonomi i Sverige idag av olika skäl.Vart skall dessa pengar plockas någonstans och vart skall gränsen gå? Hur gör vi då med "grattis tandvård - sjukvård osv Medicin kostanderna som man får på högkostnads kort osv.Ser inte ner på dem som är hemma föräldrar absolut inte, men är lite huvdbryd över eran syn på oss som väljer att jobba. Vi finasierar ju faktiskt er på olika sätt.
    Skolstart? vågar man det? Det får bli hemundervisnig som i USA får man anta att några tycker i den här tråden..
  • parvati

F A M E skrev 2009-07-27 23:43:15 följande:

Hmm blir de bättre vuxna för de då? Vi har många olika synvinklar på detta självklart.
    Var skrivet med lite humor från min sida.
    Jag tycker trådstarten är konstig redan från början kvinnor ska ha dåligt samvete. Svenska kvinnor? Vi har ju en jättebra föräldrarförsäkring så svenska barn är hemma länge jämfört med andra länder i västvärlden.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?