• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:11:02 följande:

Det var väl väntad.... jag pratar om att nästan alla barn i Sverige är i dagis senaste i 2 års åldern. Spelar väl ingen roll vem tar ansvaret... i Sverige tar ingen ansvaret, varken mamma eller pappa. Annars hadde väl inte så många barn hamnat på dagis så tidigt. Det verkar som det är viktigare att bråka om jämnställhet än att ta ansvaret för barnen.
    Du har fått allt om bakfoten. Hur ska man kunna va hemma utan pengar? Alla tjänar inte lika bra som din man. Och de flesta låter barn va på dagis när de är hemma med syskon. Då går barnen ca 15 tim för att få egen tid,
  • PMS Princess

Och nej man behöver inte vara rik... vi har planerat innan vi fick barn och sparat pengar så att vi klarar oss på min mans inkomst. Så vill man vara hemma är det faktiskt möjligt.

• grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:13:53 följande:

Och nej man behöver inte vara rik... vi har planerat innan vi fick barn och sparat pengar så att vi klarar oss på min mans inkomst. Så vill man vara hemma är det faktiskt möjligt.
    Inte med vår ekonomi. Vissa blir oplanerat gravida o har kort tid att spara. Skulle inte vilja leva supersnålt bara för att få va hemma. Vill inte heller leva på min man, om han inte lever på mig sen. Får jag fråga vilket land du kommer ifrån? Du verkar ha en stor del av synen på föräldraskap med därifrån.
  • humma

Men det skrämmer mig något att vara beroende av min man. Inte alls för att han inte är schysst, utan för att ge mig en ekonomisk säkerhet och för att visa våra döttrar att man kan klara sig på egen hand.

Vore jag ekonomiskt oberoende själv, skulle jag kunna överväga och troligen välja att vara hemma med barnen men inte annars.
  • Lena

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:13:53 följande:

Alla har faktiskt inte den möjligheten om de samtidigt vill leva över existensminumum och inte att förglömma inte nolla sin SGI.

Jag har oxå en MSc (så även min man) men för den sakens skull tror jag inte jag vet mer om hur man tar hand om barn för bästa resultat än någon som har 3-5års utbildning på att ta hand om barn på ett pedagogiskt sätt.

Jag är uppväxt med en hemmamamma, visst fanns det bra saker med det men jag fick inte den sociala kontakten som mina jämnåriga som gick på dagis hade. Det är något jag saknar till och från än idag.
  • 2 ska bli 3 är nu 4

Du får mig att bli arg & ledsen.
    Anl till att JAG va tillbaka på jobbet "tidigt" (efter 11 månader) va att Dotterns pappa oxå ville va föräldraledig såklart. Sen hade vi helt enkelt inte råd att vara hemma längre så vår dotter började på Familjedaghem när hon va 16 månader. Och hon har älskat det från start!! Har vänner vars barn börjat vid 12 mån och det har passat dom barnen utmärkt. ALLA BARN ÄR OLIKA OCH HAR OLIKA KRAV & BEHOV!! Och det är det man som förälder ska utgå ifrån.

Hjälp mig förstå varför man ALLTID ska ifrågasättas som förälder vad man än gör?? Speciellt är det mammorna som sitter och fnyser och kollar snett på varann hela tiden (väääldigt mycket sånt här på FL). Varför är det så?? Inte undra på att många föräldrar (även jag & säkert du oxå!!) känner sig osäkra och stressade över vad som är rätt & fel för ens barn!? Och att ens "föräldra-självförtroende" är på botten ibland.
    hemmamamma/dagis, sjal/vagn, hemlagat/burk pure, amma/ammar inte, snittad/vaginal förlossning?? SPELAR ROLL!!? Huvudsaken är väl att barnet mår bra och det märker man som förälder bara man vågar lita på sin magkänsla och instinkt..
    Trivs du och ditt barn (huvudpersonen) med att va hemma? fine.. va härligt!! Vi och vår dotter trivs med att hon går på dagis!! Så kom inte och säg att VI inte orkar ta ansvar för vårt barn det är bara elakt!!

• vittra

Idag är det ju för kvinnor oerhört viktigt att kunna vara oberoende, de allra flesta kan inte för ett ögonblick tänka sig att gå hemma utan pengar eftersom de då är beroende av sin man istället. Ändå bidrar ju kvinnan med sin del, men den räknas ju inte.....

Det är en sak att inte har råd, men jag håller med TS på så sätt att många kvinnor uppenbart väljer att hellre arbeta för sin egen skull och samtidigt då försumma barnet. För pappor är det fortfarande naturligt att ganska snabbt återgå till sitt arbete om de ens är föräldralediga alls, plötsligt uppstår alltså situationen där ingen tar ansvar över barnen.

• Lina 1987

För din och barnen skull, hoppas inte ni kommer på att skilja er. Eftersom din SGI antagligen är nollad så står du där utan pengar om ni sambo inte är snäll nog att fortsätta försörja dig.

Att lägga hela sin ekonomiska situation i sin sambos händer, de är egoistiskt.

• grön banan

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:25:33 följande:

För din och barnen skull, hoppas inte ni kommer på att skilja er. Eftersom din SGI antagligen är nollad så står du där utan pengar om ni sambo inte är snäll nog att fortsätta försörja dig. Att lägga hela sin ekonomiska situation i sin sambos händer, de är egoistiskt.
    Vissa skiljer sig inte trots att de mår skit.
  • Lena
    vittra skrev 2009-07-27 22:24:05 följande:
    Idag är det ju för kvinnor oerhört viktigt att kunna vara oberoende, de allra flesta kan inte för ett ögonblick tänka sig att gå hemma utan pengar eftersom de då är beroende av sin man istället. Ändå bidrar ju kvinnan med sin del, men den räknas ju inte..... Det är en sak att inte har råd, men jag håller med TS på så sätt att många kvinnor uppenbart väljer att hellre arbeta för sin egen skull och samtidigt då försumma barnet. För pappor är det fortfarande naturligt att ganska snabbt återgå till sitt arbete om de ens är föräldralediga alls, plötsligt uppstår alltså situationen där ingen tar ansvar över barnen.
    Man kan ta ansvar för sitt barn OCH jobba.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?