Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag hade gärna varit hemma mycket längre, men hade inte råd. Om de flesta barn är på dagis har hemmabarn inte mycket kompisar. Undrar också varför du bara frågar om mammor.

• grön banan

Dagis lär minst lika bra om livet som mamman.

• grön banan

Barn lär även otroligt mycket på förskolan.

• grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:11:02 följande:

Det var väl väntad.... jag pratar om att nästan alla barn i Sverige är i dagis senaste i 2 års åldern. Spelar väl ingen roll vem tar ansvaret... i Sverige tar ingen ansvaret, varken mamma eller pappa. Annars hadde väl inte så många barn hamnat på dagis så tidigt. Det verkar som det är viktigare att bråka om jämnställhet än att ta ansvaret för barnen.
    Du har fått allt om bakfoten. Hur ska man kunna va hemma utan pengar? Alla tjänar inte lika bra som din man. Och de flesta låter barn va på dagis när de är hemma med syskon. Då går barnen ca 15 tim för att få egen tid,
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:13:53 följande:

Och nej man behöver inte vara rik... vi har planerat innan vi fick barn och sparat pengar så att vi klarar oss på min mans inkomst. Så vill man vara hemma är det faktiskt möjligt.
    Inte med vår ekonomi. Vissa blir oplanerat gravida o har kort tid att spara. Skulle inte vilja leva supersnålt bara för att få va hemma. Vill inte heller leva på min man, om han inte lever på mig sen. Får jag fråga vilket land du kommer ifrån? Du verkar ha en stor del av synen på föräldraskap med därifrån.
  • grön banan

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:25:33 följande:

För din och barnen skull, hoppas inte ni kommer på att skilja er. Eftersom din SGI antagligen är nollad så står du där utan pengar om ni sambo inte är snäll nog att fortsätta försörja dig. Att lägga hela sin ekonomiska situation i sin sambos händer, de är egoistiskt.
    Vissa skiljer sig inte trots att de mår skit.
  • grön banan
    lovecats skrev 2009-07-27 22:27:19 följande:
    Jag är svensk och kan hålla med TS. Men själv så skulle jag ALDRIG låta jobb, skola gå före föräldraledigheten och skulle aldrig kunna dela lika med min kille när barnet bara är 6månader som många gör idag. Minst 1 år hemma och gärna mer om man har möjlighet.
    Det är inte fel att dela lika. Vi är många som inte har möjlighet att låta föräldraledigheten gå först.
  • grön banan

Lina 1987 skrev 2009-07-27 22:29:11 följande:

grön banan skrev 2009-07-27 22:26:17 följande:
    Så sant ,så sant! de är ju mest sorgligt egentligen.
    Vilket är vanligt särskilt i katolska o muslimska länder.
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    Man kan inte pracka på andra sitt hemlands syn på föräldraskap. Om du läser inläggen, ser du att de flesta INTE HAR RÅD. Gällande sociala biten har du helt uppåt väggarna fel. Beror mycket på barnets personlighet, men oftast behöver de kompisar från 2 år.
  • grön banan

PMS Princess skrev 2009-07-27 22:29:21 följande:

2 ska bli 3, har ditt barn ngt val än att trivas? Hur vet du om hon är rädd eller ledsen när ni lämnar henne? Och den sociala biten, ja, den är inte viktig före ungefär 4 års ålder. Barn behöver sina förälder och inte andra barn. Mycket bra bok att läsa www.amazon.com/Hold-Your-Kids-Parents-Matter/...Hur kan en mammas magkänsla vara att lämna sitt barn hos främmande människor???
    De allra flesta barn är trygga på dagis. Tycker snarare man är en sämre förälder om man är så emot dagis att man inte kan tänka sig det öht.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?