Inlägg från: grön banan |Visa alla inlägg
  • grön banan

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Ariella skrev 2009-07-27 23:30:46 följande:
    grön banan skrev 2009-07-27 23:19:34 följande:
    Jag tycker inte att det är så svart eller vitt. Att ha ett jobb som jag trivs med är en faktor som gör att jag mår bra och trivs med mig själv. Om jag mår bra och trivs med mig själv så är jag en bättre mamma. Självklart är det bara en del i det som gör mig glad och lycklig. Men, som jag skrev, under tiden som jag är på jobbet så vet jag att min dotter har det hur bra som helst. Och min övertygelse är att i vårt fall så mår vi bättre såhär än om jag skulle vara hemma med henne.
    Men det är nåt galet om man hellre vill jobba än ta hand om sitt barn. Halvtid max kan jag köpa.
  • grön banan
    MYCHILD2007 skrev 2009-07-27 23:33:36 följande:
    PMS Princess skrev 2009-07-27 22:11:02 följande:
    Fast nu kommer du med massa fördommar bara... Vadå tar inget ansvar för då hade inte så många barn hamnat på dagis. BARNET MÅSTE VÄLL FÖRHELVETE HA TAK ÖVER HUVUDET OCH MAT I MAGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÄR INTE DET ETT ANSVAR ATT SE TILL ATT BARNET HAR DET GENOM ATT GÅ OCH JOBBA OCH PGA AV DET BEHÖVA LÄMNA SITT BARN PÅ DAGIS??bara för att du inte är självständig och måste leva på din man är väll inte det våra problem?Sluta kasta skit och påpeka att inte vi svenska mamor tar ansvar bara för att vi inte har män som serverar allt på ett silverfat.... eller du kanske föreslår att vi alla ska gå på socialbidrag???Och hur är de med singlamammor?ska vi böja arslet och låta oss bli knullade så vi får mat till barnen så vi slipper gå till jobbet och slipper ha våra barn på dagis, för att DU ska tycka att vi tar ansvar då eller?det här var de värsta jag läst , blev riktigt, riktigt förbannad!!!! uttryck dig bättre nästa gång!!!
    Vet inte om man får skriva riktigt så argt som du gör, men fräckt att du vågar.
  • grön banan
    elektra1 skrev 2009-07-27 23:35:16 följande:
    PMS Princess skrev 2009-07-27 21:55:29 följande:
    Hade inte bråttom tillbaks. Sonen var 1½ år när han började dagis.Men jag jobbar gärna. Inte för att tjäna pengar, utan för att komma hemifrån. Att slippa ha hand om barnen jämt. Tycker det är jobbigt. Har alltid behövt tid för mig själv utan barn.
    Alla behöver lite tid utan barnen, men inte hade jag jobbat utan i så fall träffat kompisar t ex.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:35:10 följande:
    Vem tycker du ska gå ner i tjänst av mannen eller kvinnan? Spelar det någon roll, eller ska båda gå ner i tjänst?grön banan skrev 2009-07-27 23:32:59 följande:
    Om man lämnar barnet på dagis för att man inte VILL va hemma mer, DÅ är det galet. 15 timmar dock ok.
  • grön banan
    Ariella skrev 2009-07-27 23:36:54 följande:
    grön banan skrev 2009-07-27 23:32:59 följande:
    Det står dig fritt att tycka så. Jag håller inte med. Varför är det ok med halvtid i så fall? Är det mindre galet då
    Då är man ju med sitt barn halvtid iaf.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:36:47 följande:
    Man får inte pengar av att träffa kompisar och när ska man träffa kompisar om de jobbar allihopa? Vad ska man göra hela dagarna då?grön banan skrev 2009-07-27 23:36:16 följande:
    Du jobbade ju inte för pengarna, skrev du. Egen tid kan man ha på kvällen, när kompisar är hemma eller på helgen. Gå i affärer kan man göra dagtid.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:37:54 följande:
    Fast om man VILL jobba och träffa vuxna? Om man har ett jobb man trivs med? Är det fel?? Och du har fortfarande inte svarat på frågan om det är lika ok att pappan går ner i tjänst eller det måste vara mamman?grön banan skrev 2009-07-27 23:36:55 följande:
    Bara nån är hemma om man KAN, men mamman bör va hemma 6 mån.
  • grön banan
    NicoleSthlm skrev 2009-07-27 23:37:44 följande:
    Jag tänker bara kommentera TS, orkar inte läsa igenom hela tråden!!Till och börja med: Varför dra alla svenska mammor över en kamm? Skulle jag ha skrivit en tråd och sagt att alla invandrare bla bla bla skulle jag ha blivit bombad med hatord m.m..... LÅGT!Sen så tänker jag inte försvara mig ang att mina barn går på dagis! Min dotter är nu 3 år och började på dagis när hon var 15 mån. Hon ÄLSKAR det. Nu när dagis är stängt så tjatar hon varje dag om att hon vill dit. Hennes lillebror kommer att vara 14 mån när han börjar... han har träffat fröknarna varje dag i 1 års tid och han kommer att älska det precis som sin syster! Jag kan med stolhet säga att mina barn går på dagis och jag skulle inte kunna tänka mig ett bättre ställe för dom att lära sig sociala egenskaper, att utveckla sitt språk och att lära sig saker jag inte kan bistå med... Spelar ingen roll hur hög utbildning du har... att vara hemma med sin mamma kommer inte ens i närheten av den stimulansen barn får på dagis...Det enda du vill med den här tråden är att provocera (vilket du lyckats med) och "skryta" om vilken ooootroligt bra mamma du är som minsann tar hand om ditt barn själv....Men du vet du va?? Jag är en sån där hemsk mamma för jag har mina barn på dagis, jag lämnar bort dom ibland över natten, jag går ut nån gång ibland och dansar med mina vänninor och det värsta av allt... jag röker... *ryser* fyyy vilken hemsk uppväxt mina barn kommer att få.....
    Finns utländska kvinnor som har det som ts, men får betala med våld.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:39:32 följande:
    Jag jobbar både för pengarnas skull och för stimulansens skull! Utan att jag hade jobbat så hade vi inte kunnat leva som vi gör idag, då hade vi fått snåla in på det mesta.. Ett sådant liv vill vi inte ha heller..Skulle bli så vansinnigt uttråkad av att gå hemma!grön banan skrev 2009-07-27 23:38:18 följande:
    Att jobba mer än halvtid om man inte måste, innebär att man inte är mogen för barn.
  • grön banan
    älskarlivet81 skrev 2009-07-27 23:39:45 följande:
    Varför just mamman?grön banan skrev 2009-07-27 23:38:47 följande:
    Den första tiden bör hon va hemma.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?