• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • Danitra
    grön banan skrev 2009-07-27 23:55:10 följande:
    Bäst för barnet den tiden.
    Varför då?
    Amning? Några biologiska band som pappan inte har?
  • TessaS

hur länge ska man vilja vara hemma för att vara redo för barn i dina ögon?

vittra skrev 2009-07-27 23:51:32 följande:
    Om man resonerar som så att man hellre dumpar av ungen på dagis för att det är såååå tråkigt att umgås med sitt egna barn, ja då anser jag faktiskt ärligt att man inte varit redo för familj. Tycker man det är tråkigt kan man kompromissa och pappan kan vara hemma ett tag, barn har två föräldrar, det är upp till dem att också ta det ansvar som följer!
  • grön banan

F A M E skrev 2009-07-27 23:55:52 följande:

Nej de behöver vi inte, men vem säger att detta är extremfall. Flera sådan saker har ju faktiskt kommit fram på senare år.grön banan skrev 2009-07-27 23:47:01 följande:
    De jag saknar i denna värld är medkänsla för sina medmänniskor omkring sig. Men vi är å väg åt helt fel håll tyvärr.
    Så länge det är sällsynt är det extremt.
  • grön banan
    Danitrass skrev 2009-07-27 23:55:57 följande:
    Varför då?

Amning? Några biologiska band som pappan inte har?
    För att man fött barnet.
  • älskarlivet81

So?? Varför ska man vara hemma för man fött barnet?

grön banan skrev 2009-07-27 23:57:22 följande:

För att man fött barnet.
  • vittra
    TessaS skrev 2009-07-27 23:56:09 följande:
    hur länge ska man vilja vara hemma för att vara redo för barn i dina ögon?
    Givetvis ska man vilja vara med sitt eget barn, under hela livet
    Tycker man livet som förälder är så jäkla tråkigt och hemskt så varför skaffar man då barn?
  • quilla

och varför skulle det vara bättre för barnet att jag som mamma är hemma i stället för pappa, för att jag har fött det?

• älskarlivet81

FAst varför ska allt vara svart och vitt? Så som förälder får man aldrig vara utan sina barn en enda stund?

vittra skrev 2009-07-27 23:58:45 följande:
    Givetvis ska man vilja vara med sitt eget barn, under hela livet Tycker man livet som förälder är så jäkla tråkigt och hemskt så varför skaffar man då barn?
  • grön banan
    quilla skrev 2009-07-27 23:59:23 följande:
    och varför skulle det vara bättre för barnet att jag som mamma är hemma i stället för pappa, för att jag har fött det?
    Säger sig väl självt.
  • LindaB78
    vittra skrev 2009-07-27 23:51:32 följande:
    Om man resonerar som så att man hellre dumpar av ungen på dagis för att det är såååå tråkigt att umgås med sitt egna barn, ja då anser jag faktiskt ärligt att man inte varit redo för familj. Tycker man det är tråkigt kan man kompromissa och pappan kan vara hemma ett tag, barn har två föräldrar, det är upp till dem att också ta det ansvar som följer!
    Vad då dumpa?!
    Min son är otroligt social och jag ser fram emot att han ska börjat på dagis vid 1,5 år. Jag och min man känner inte att vi kan ge honom den sociala stimulans som han behöver. Dessutom är inte dagis av idag en barnförvaring som det var när jag var liten på 80-talet utan en utvecklande pedagogisk miljö.
    Dessutom anser jag att jag blir en bättre mamma om jag får göra saker som jag tycker är riktigt roligt en del av dygnet, dvs jobba. Att jag inte skulle vara mogen att skaffa barn bara därför att jag gillar mitt jobb, det förstår jag inte.
    Jag vantrivdes otrolig med att vara hemma under min föräldrarledighet. Missförstå mig inte. Jag älskar min son och att leka med honom är något jag gör med glädje. Men jag behöver helt enkelt interlektuella utmanigar för att må bra. Jag upplever att jag är en bättre mamma nu när jag jobbar. Jag orkar ge mer till min son när vi är tillsamman än när jag var hemma på heltid.
    Sen är det en ekonomisk fråga hur länge man kan stanna hemma.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?