• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • MYCHILD2007
    vittra skrev 2009-07-28 00:23:11 följande:
    Me and my life skrev 2009-07-28 00:22:32 följande:
    Förklara gärna hur du menar med det eftersom du nu sagt det tre gånger och det enda jag gjort är att bevisat för dig att det finns dem som lämnar barn på dagis innan 1 års ålder.
    Fast tråden handlar inte om det?
    tråden handlar om att vi svenska mammor inte tar vårat ansvar när vi lämnar bort våra barn från ett år och uppåt.. eller i undantags fall äve tidigare...

på vilket sätt tar vi inte ansvar när vi lämnar en nio månaders på dagis för att hyran inte kan betalas på annat sätt än att vi lämnar barnet på dagsi för att sedan gå coh jobba?
  • vittra

MYCHILD2007 börjar bli lite less att du inte läser inläggen. Mitt i natten blir det lätt missförstånd. Men visst.

Jag skrev en liten slutkommentar i ett av mina inlägg, "vissa börjar till och med tidigare än så" alltså tidigare än ett år.

Därefter började "me and my life" en enorm argumentation mot att det visst INTE finns barn som börjar tidigare än ett år. Du har blandat dig i vår diskussion och jag önskar bara att du kunde läsa inläggen så att du ÅTMINSTONE vet vad diskussionen handlar om innan du kommenterar något.

• seglaren

Har mest läst ts. Det låter som om du försöker rättfärdiga din egen livsstil genom att klanka ner på andra. Själv kommer jag att börja jobba när min dotter är ca ett år då pappan tar över. Då kan jag fortsätta på min karriär som också är viktig. Jag tycker definitivt att det är viktigt med jämställdhet och att man delar lika på föräldraledigheten. Varför kan inte du och din man dela på föräldraledigheten?

• vittra

Väntar fortfarande på en förklaring av "me and my life" angående varför jag enligt henne inte har barn (vilket jag har) bara för att jag bevisat för henne att det existerar barn som börjar förskola tidigare än 1 år. Det är nämligen det enda hon ens har argumenterat kring i den här tråden än så länge. Vilket i sig är extremt OT.

• Miracle Cats

Vi delar gärna på föräldraledigheten och sträcker på tiden hemma. Vill inte att vår dotter ska börja dagis förrän tidigast 1½, gärna 2 år eller 3.

Sen måste ju pengarna in och någon måste jobba eller så jobbar båda deltid om det går beroende på boendesituation osv.
    Men ts, hur mycket är din man hemma? Någonstans måste ju pengarna hämtas hem från. Klarar ni er på en lön och är det en medel eller hög lön? 
  • jana69

Alva Myrdahl startade denna trend en gång för länge sedan.

• quilla
    jana69 skrev 2009-07-28 01:02:57 följande:
    Alva Myrdahl startade denna trend en gång för länge sedan.
    Trenden att kritisera den rådande barnomsorgen eller det faktum att det finns en sådan?
  • Dr Mupp
    quilla skrev 2009-07-28 01:25:43 följande:
    Trenden att kritisera den rådande barnomsorgen eller det faktum att det finns en sådan?
    Trenden att alla barn ska fostras på institut istället för hemma.

För mig är det pengar som styr tyvärr. Tur nog går mina inte mer än 15 timmar i veckan. Skulle hellre göra abort än att skaffa barn och låta dem gå 40-50timmar i veckan från 1 års ålder.
  • sweetfia

Bara läst Ts,
    Jag är hemma med min son han blir tre år.
    Skulle gärna vara hemma längre, men nu funkar det inte ekonomiskt sett,
    så han får gå på dagis tre dagar i veckan till hösten..

• quilla
    Dr Mupp skrev 2009-07-28 01:36:38 följande:
    Trenden att alla barn ska fostras på institut istället för hemma. För mig är det pengar som styr tyvärr. Tur nog går mina inte mer än 15 timmar i veckan. Skulle hellre göra abort än att skaffa barn och låta dem gå 40-50timmar i veckan från 1 års ålder.
    Men en trend kan man väll knappast kalla det? Barnomsorgen har ju vuxit fram med urbaniseringen och innan dess vaktades kanske en del barn av äldre kvinnor i närheten, när mammaorna var ute på åkrarna.. I de rika familjerna anställdes ammor... Skulle nog inte kalla det en trend. Visst att man kanske inte kan kalla det jag nämnt nu som intutition. Men om inte denna instutition skulle nog inte kvinnan ha samma självklara plats på arbetsmarknaden...  Skulle du hellre göra abort om barnet gick 30 timmar i veckan också?
    Vad är det som du tycker är så fruktansvärt med dagis så at du väljer at ta bort barnet. Och hur försvarar de 15 fruktansvärda timmar som ditt barn är där? varför ha det där över huvud taget?
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?