• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • grön banan
    solfrost skrev 2009-07-28 07:17:10 följande:
    Det var det dummaste jag hört!Vaddå dra alla över en kam.Jag känner många svenska kvinnor och utländska kvinnor som valt att vara hemma med sina barn, jag känner nog ingen som med glädje lämnar sina barn tidigt på dagis, utan de har oftast skäl till det. Det kan bero på ekonomi och ändrade familjestrukturer mm.Jag känner bara en kvinna som lämnat sina barn tidigt med vilje och det är faktiskt en utländs kvinna som vill göra karriär.Så slutya klanka på alla mammor som gör så gott de kan för sina barn.Alla är inte födda med silversked i mun!
    Särskilt verkar ts inte känna till det svenska systemet nåt vidare.
  • solfrost

grön banan skrev 2009-07-28 07:18:02 följande:

Särskilt verkar ts inte känna till det svenska systemet nåt vidare.
    Nej tydligen inte trots sin höga utbildning;)
  • grön banan
    Nej tydligen inte trots sin höga utbildning;)
    Den verkar hon ha från hemlandet.
  • Dr Mupp
    grön banan skrev 2009-07-28 07:12:12 följande:
    Handlar inte om vad man vill. Skulle aldrig ha råd att va hemma mer än 1 år.
    Vi valde att leva under socialbidragnormen för att slippa lämna ettåring på dagis. Det mesta går om man kan tänka sig gå ner i levnadsstandard.
  • mandelblomma

Tidigt?
    De flesta barn börjar dagis/dagmamma då de är ca 1½ år om jag inte helt missminner mig och de är långt i från alla som går hela dagar då många försker flexa lite med tider och saxa.
    Och även om barn går på dagis så har man som förälder självklart nsvaret för sina barn...precis som man sen har då de går i skolan :)

• slapback
    solfrost skrev 2009-07-28 07:17:10 följande:
    Det var det dummaste jag hört! Vaddå dra alla över en kam. Jag känner många svenska kvinnor och utländska kvinnor som valt att vara hemma med sina barn, jag känner nog ingen som med glädje lämnar sina barn tidigt på dagis, utan de har oftast skäl till det. Det kan bero på ekonomi och ändrade familjestrukturer mm. Jag känner bara en kvinna som lämnat sina barn tidigt med vilje och det är faktiskt en utländs kvinna som vill göra karriär. Så slutya klanka på alla mammor som gör så gott de kan för sina barn. Alla är inte födda med silversked i mun!
    Min tanke också.
    Ingen av mina (svenska) vänner vill lämna bort sina barn så tidigt som möjligt på dagis el dyl. Hade de (och jag) kunnat hade vi nog stannat hemma med våra barn. Men vi har inte den möjligheten. Jag har dock några vänner och bekanta som haft möjligheten och tagit den direkt. Så att säga att alla svenska kvinnor är på ett sätt är hyfsat magstarkt.
  • Örnie

Längre bak i tråden var det några som ansåg att de gjorde staten en tjänst genom att jobba, betala skatt och ha barnen på dagis, och andra som inte hade råd att vara hemma.

Staten vill visserligen att alla barn ska vara på dagis, eftersom de har infört särbeskattning. I länder med sambeskattning kan många familjer leva på en lön. Så var det i Sverige fram till 70-talet. En dagisplats kostar skattebetalarna ca 12.000 kronor i månaden. Ytterst få småbarnsföräldrar betalar in mer i skatt än de får tillbaka i dagissubventioner och div. bidrag.

Så ekonomin beror på politiken. I länder där dagis inte subventioneras, är det för dyrt för båda föräldrarna att jobba, om de inte har annan barnvakt eller om de inte har en mycket hög lön.

Jag tycker att det är bra att det finns dagis, men mindre bra att valfriheten har naggats i kanten. T ex genom att hemmamammor föraktas och dagmammor har avskaffats på många ställen.

• TheCoopers
    PMS Princess skrev 2009-07-27 21:55:29 följande:
    Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?
    *Försöker samla orden *

1 . Många mammor och pappor i Sverige är hemma bra mycket längre än föräldrar i andra länder . tex USA och Puerto Rico . Visserligen har det kanske en farmor /mormor som ställer upp men det finns de som går tillbaka till arbetet efter 2 månader .

2. Alla har inte råd att vara hemma hur länge som helst . Du och din man kanske har planerat lääänge och sparat . Men för din upplysning så finns det barn som kommer till utan planering .

3. Alla människor tycker och känner olika och gör olika val . Man kan faktiskt ta hand om sitt barn OCH jobba .
    Man är inte en bättre förälder för att man prioriterar bort jobb .
    Att arbeta eller studera och lyckas vara en bra förälder är ett stort jobb OCH en bra förebild för barnet .

Tycker att det är olyckligt att dömma människor utan större eftertanke .
    Att klappa sig själv på ryggen och tycka att man är förbannat mycket bättre för att man är hemma längre än andra med sina barn är sorligt och dessutom tror jag att du behöver ett redigt "wake up call "

I'm the me I choose to be ...
  • Tezzan1981

PMS Princess skrev 2009-07-27 21:55:29 följande:

tror du inte folk kan störa sig lika mycket på dig för att du inte vill amma eller föda vaginalt?
    tänk på det då du skriver ett sånt inlägg. vi är alla olika...
  • BubbelGuppie

FamiljenCooper skrev 2009-07-28 08:00:54
    Håller med dessutom tror jag barn som inte går på dagis eller hos dagmamma eller dylikt missar en massa viktiga sociala aspekter som de bara kan få genom att umgås med jämnåriga utan sina vakande föräldrar.
    obs har inte läst tråden utan bara ts och enstaka inlägg.

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?