• PMS Princess

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?

• Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
  • Syrran83
    Dr Mupp skrev 2009-07-28 01:36:38 följande:
    Trenden att alla barn ska fostras på institut istället för hemma. För mig är det pengar som styr tyvärr. Tur nog går mina inte mer än 15 timmar i veckan. Skulle hellre göra abort än att skaffa barn och låta dem gå 40-50timmar i veckan från 1 års ålder.
    Måste ju vara ett helt fruktansvärt dagis. Det finns bättre i så fall, tro mig. Mina erfarenheter av dåliga dagis är som tur är få, men självklart finns dom.
    Tror det är mer föräldrarnas inställning det är fel på än barnomsorgen...
  • Dr Mupp
    Syrran83 skrev 2009-07-28 02:03:35 följande:
    Måste ju vara ett helt fruktansvärt dagis. Det finns bättre i så fall, tro mig. Mina erfarenheter av dåliga dagis är som tur är få, men självklart finns dom. Tror det är mer föräldrarnas inställning det är fel på än barnomsorgen...
    Det är ett kanonbra dagis. Skulle iaf inte vilja ha mina barn större delen av sin vakna tid på dagis. Det är inte därför jag skaffade dem.
  • LyckligtSlut

Skulle gärna vara hemmafru, men det funkar inte ekonomiskt. OM vi skulle få det att funka ekonomiskt så är det ändå lite farligt att bli beroende ekonomiskt av sin make. Tänk om det plötsligt blir skilsmässa! Så står man där 45 år gammal utan arbetslivserfarenhet och man får knappast underhåll som fd fru av sin make i Sverige, vad jag vet. Blir inte mycket till pension heller. Nja, Sverige är inte ett hemmafruvänligt land, även om det är en önskedröm för mig.

• Aramintha

PMS Princess skrev 2009-07-27 21:55:29 följande:

Jag undrar bara varför Svenska mammor har såååå brottom tillbaka till jobbet efter att dom har fått barn? Och varför tycker dom att det är synd om dom som är hemma med barnen? Jag själv kan inte tänka mig att lämna mitt barn med en främmande människa som måste samtidigt ta hand om massa andra barn. Varför skulle någon främmande tjej veta bättre vad mitt barn behöver? Och hur kan mitt barn lära mer i en dagis? Jag är högutbildad (Msc) och har bott i många olika länder och har mycket erfarenhet som en dagis fröken kan inte ens drömma om. Det är klart att min son kan lära mycket mer om livet med mig än på dagis. Förlåt men jag förstar mig inte på svenska kvinnor... Min man är svensk och jätteglad att hans son inte behöver gå på dagis. Hjälp mig att förstå varför man inte orkar ta ansvaret för sitt eget barn?
    Svenska mammor har inte så väldigt bråttom tillbaks till deras arbeten. Det brukar dröja ett år innan mamman i familjen är tillbaka i gamet! Det är väl inte så lite? Jämfört med många andra länder, så är den tiden ganska så lång. Eller har jag fel?

Det här med barn och dagis, tycker jag själv är ganska så komplicerat. Har man många egna barn, eller känner folk som har barn i samma ålder, kan man kosta på sig att inte sätta in barnen på dagis.
    Har man inte det, är det inte lika lätt. Då är man tvungen att sätta in sitt barn på dagis. Annars har barnet ingen annan att leka med!
    Därför går barn på dagis idag.
    Att du har en Msc, är tyvärr av underordnad betydelse i det här fallet. Dagis handlar om att ungarna ska ha andra barn att leka med. Inget annat!
  • Syrran83

Fast varför är det bara mamman hela tiden? I dom flesta fall finns en pappa med i bilden och jag tycker det är konstigt att dom inte är angelägnare att vara med och uppfostra och umgås med dom barn dom tagit till världen. Minst lika oansvarigt om vi ska diskutera på den nivån...

• grön banan
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 04:22:27 följande:
    Skulle gärna vara hemmafru, men det funkar inte ekonomiskt. OM vi skulle få det att funka ekonomiskt så är det ändå lite farligt att bli beroende ekonomiskt av sin make. Tänk om det plötsligt blir skilsmässa! Så står man där 45 år gammal utan arbetslivserfarenhet och man får knappast underhåll som fd fru av sin make i Sverige, vad jag vet. Blir inte mycket till pension heller. Nja, Sverige är inte ett hemmafruvänligt land, även om det är en önskedröm för mig.
    Men i vissa kulturer skiljer man sig inte hur jävligt det än är i relationen. Dock kan ju mannen skilja sig utan större problem, om han försörjt kvinnan.
  • grön banan
    Dr Mupp skrev 2009-07-28 01:36:38 följande:
    Trenden att alla barn ska fostras på institut istället för hemma. För mig är det pengar som styr tyvärr. Tur nog går mina inte mer än 15 timmar i veckan. Skulle hellre göra abort än att skaffa barn och låta dem gå 40-50timmar i veckan från 1 års ålder.
    Då skulle jag aldrig kunna skaffa barn.
  • Dr Mupp

grön banan skrev 2009-07-28 07:00:32 följande:

Då skulle jag aldrig kunna skaffa barn.
    alla gör ju som de vill. Men för mig är heltid på dagis för ettåringar inte ett alternativ som under några omständigheter skulle kunna vara accepabelt.
  • grön banan
    Dr Mupp skrev 2009-07-28 07:11:31 följande:
    alla gör ju som de vill. Men för mig är heltid på dagis för ettåringar inte ett alternativ som under några omständigheter skulle kunna vara accepabelt.
    Handlar inte om vad man vill. Skulle aldrig ha råd att va hemma mer än 1 år.
  • solfrost

Det var det dummaste jag hört!
    Vaddå dra alla över en kam.
    Jag känner många svenska kvinnor och utländska kvinnor som valt att vara hemma med sina barn, jag känner nog ingen som med glädje lämnar sina barn tidigt på dagis, utan de har oftast skäl till det. Det kan bero på ekonomi och ändrade familjestrukturer mm.

Jag känner bara en kvinna som lämnat sina barn tidigt med vilje och det är faktiskt en utländs kvinna som vill göra karriär.

Så slutya klanka på alla mammor som gör så gott de kan för sina barn.
    Alla är inte födda med silversked i mun!

Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?