• Jenni80

Är det OK att gå naken framför sina barn?

Hur tycker ni och hur gör ni?

Nakenhet är naturlig, men är det så naturligt att gå naken inför sina barn? Isåfall tils när, hur gamla får baranen vara inna man som mama och pappa bör behålla trasorna på och inte går naken i hemmet, eller framför dem?

Är det bekvämt att gå naken framför sin 12 åriga son, eller dotter?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det OK att gå naken framför sina barn?
  • Spicy Women

Mamma 2b skrev 2009-08-06 02:28:48 följande:

Av vilken anledning skulle jag gå naken framför mina barn? Kan inte se en enda situation där det skulle vara nödvändigt faktiskt..
    Ja i simhallens omklädningsrum eller om barnen kommer in när man duschar. Byter om .
  • gamlingen

Men jeeeses
    vilka konstiga frågor som kommer upp här.
    Idag har jag varit och badat vid vår lilla "privata" sjö med barnbarnen, killar 9 och 6 år. Min sambo var med. För barnbarnens skull hade jag bikinibyxorna på, men brösten fick njuta i frihet. Det var ingenting
    märkvärdigt med det, berättar det bara för att det hände just idag när
    denna underliga tråd kom upp.

På 1950-talet fanns det gifta par som aldrig sett varandra nakna. Och
    länge, länge var det folk som måste ha ljuset släckt (och det skulle givetvis
    vara natt) när de älskade.

Jag tror faktiskt inte att det finns något rätt eller fel i den här frågan.
    Varje familj gör som den vill. Det finns aktiva naturister och
    nakenbadare,
    och det finns pryda och ängsliga människor.

Själv är jag rätt fri och går barhudad så mycket som möjligt, känner mig
    bekväm med det. Demonstrerar inte min nakenhet, men om
    någon skulle ana eller se något så är det ingen katastrof.
    Bara bra om barnen får se verkliga människor och inte bara
    retuscherade bilder på sönderopererade kändisar och porrmodeller.

• Zitah

Barn har ingenting att göra med nakna kroppar från midjan o neråt.

• enny signatur

visst går jag omkring naken hemma? för mig är det naturligt oh tja när det blir ett problem? ja om det blir det så är det väl när barnet inte trivs med det och dåkan man väl kommunicera?

• MrsMcC

Klart det är OK att gå naken framför sina barn där det är lämpligt, och jag tycker inte det finns någon ålder när det är dags att sluta eller börja med det. Den mänskliga kroppen är naturlig och bör avmystifieras. Däremot är det naturligt att barn i prepuberteten själva vill dölja sina kroppar och då måste de få känna att det också är OK. Alltså, naken eller klädd, alltefter önskemål.

Kan ju dock kommentera att män av självbevarelsedrift kanske vill sätta på sig byxor när barnen börjar springa. Min far gick naken hemma så fort tillfälle gavs och jag hade inget begrepp om att vissa delar av kroppen var "oberörbara". Morbror hade skaffat hund, och jag gillade att på hålla i kopplet, men med tanke på att jag var tre så hände det inte ofta.

Nå, pappa paraderade naken genom lägenheten och ett ljus gick upp. Jag såg min chans!
    - Hjälp! skrek pappa, när han sekunder senare rusade bakom sin flinka treåring som hade ett fast grepp om snoppen och förtjust ropade
    - Pappa! Nu är du min hund!

• Anouschka
    MrsMcC skrev 2009-08-06 06:35:31 följande:
    Klart det är OK att gå naken framför sina barn där det är lämpligt, och jag tycker inte det finns någon ålder när det är dags att sluta eller börja med det. Den mänskliga kroppen är naturlig och bör avmystifieras. Däremot är det naturligt att barn i prepuberteten själva vill dölja sina kroppar och då måste de få känna att det också är OK. Alltså, naken eller klädd, alltefter önskemål.Kan ju dock kommentera att män av självbevarelsedrift kanske vill sätta på sig byxor när barnen börjar springa. Min far gick naken hemma så fort tillfälle gavs och jag hade inget begrepp om att vissa delar av kroppen var "oberörbara". Morbror hade skaffat hund, och jag gillade att på hålla i kopplet, men med tanke på att jag var tre så hände det inte ofta.Nå, pappa paraderade naken genom lägenheten och ett ljus gick upp. Jag såg min chans!- Hjälp! skrek pappa, när han sekunder senare rusade bakom sin flinka treåring som hade ett fast grepp om snoppen och förtjust ropade- Pappa! Nu är du min hund!
    Underbart !

Var dotter badar med oss, ibland med pappa, ibland med mamma och ibland pressar vi ner oss alla tre i badkaret. Vid ett tillfälle, efter att vi varit och tittat pa ormar och andra reptiler, greppade Siri pappa mellan benen och skrek "Hjälp en orm" och började skratta sig fördärvad Siri var vid tillfället tva ar gammal...
  • LaTjej

Jag är inte så glad för att springa runt naken och tror inte det komer ändras när bebisen är här :). Trivs bäst med kläder på kroppen om jag inte sover eller nåt.

• Anouschka
    LaTjej skrev 2009-08-06 08:54:44 följande:
    Jag är inte så glad för att springa runt naken och tror inte det komer ändras när bebisen är här :). Trivs bäst med kläder på kroppen om jag inte sover eller nåt.
    Vi springer inte heller runt nakna "till vardags", men da nakenheten är naturlig (som vid situationer som den ovan) da har vare sig jag eller min sambo nagra som helst problem att visa oss nakna för var dotter.
  • jagharbyttnick

Christ.
    Det är väl självklart att det är okej att gå naken inför sina barn.
    Varför skulle det vara något fel med det????
    Det är inte som att det skulle vara något sexuellt.
    Jag är vuxen och fortfarande så visar mina föräldrar sig nakna inför mig och det är fullständigt naturligt.
    Våra barn springer ju nakna inför oss och det är inget vi försöker skyla så varför oss själva!?
    Nä, fritt fram för nakenhet.

• jagharbyttnick
    Jenni80 skrev 2009-07-23 12:30:21 följande:
    Jag som startat tråden har inga barn, men två är på väg och kommer snart! Jag grundade denna diskussion på jobbet då vi pratade lite och alla tyckte olika. Jag tycker vissa att nakenhet är naturligt och att det är helt ok att vara nakna hemma tills baren blir medvetna  på ett annat sätt, som runt en ålder då de blir nyfikna på könsorgan osv.Då tycker inte jag att mmama och pappa ska gå runt nakna hemma och definitivt inte i tonåren.Det var de flesta överens om.
    Varför ska man inte kunna vara naken bara för att ens barn blir tonåring?
    Du är medveten om att de redan som två-tre år är medvetna och väldigt intresserade av könsorganen och redan vid tre-års ålder så vet de precis vad som händer om de pillar på snoppen.
    Det finns inget sexuellt, what so ever, att mamma och pappa går nakna.
    Och jag kan lova dig att det inte ens är något som barnet/tonåringen reflekterar över om det har vuxit upp med att nakenhet är fullt naturligt!
Svar på tråden Är det OK att gå naken framför sina barn?