Inlägg från: sthlmstjejen |Visa alla inlägg
  • sthlmstjejen

Augustibebisar 2008, del 8

Jaså får man jobba under tiden? Men om man tex jobbar hemifrån eller kan ta med barnet till jobbet får man lön+vårdnadsbidrag då? LÅter konstigt...

Vår kommun har inte infört det men det skulle inte vara intressant för oss ändå, 3000 kr! Fattar inte hur man kan klara sig på det? Om man har en man som tjänar storkovan funkar det väl haha.

• sthlmstjejen

heidi: nej jag tycker inte att du är ego som ska lämna F några dagar i veckan, men får man det där du bor om man inte jobbar/pluggar? För hos oss måste man antingen jobba eller plugga eller vara föräldrar ledig med ett yngre syskon annars har du inte rätt till dagis.

VT: Min Mellan började dagis när han var 2 år och det var lite motigt i början men nu ett halvår senare har han vant sig och stortrivs så jag tycker att 2 år känns lagom, mina barn har iaf behövt mer stimulans vid 2år så att dagis har varit bra, för att inte tala om vid 3 år

Då är jag väl en dålig mamma då som skolar in F när hon är 14 mån och hon ska dessutom gå 5 dagar i veckan!! Men jag vill verkligen jobba nu, håller på att starta eget.

• sthlmstjejen

Men ni som tänker har vårdnadsbidrag och inte jobba, jag kan inte för mitt liv förstå hur man klarar sig på 3000 kr i månaden och ändå har vi inga lyxiga saker förutom bilen om den räknas dit. Jag menar, hyra, mat, kläder (som jag oftast köper begagnat till barnen) går på MKT mer i månaden.

• sthlmstjejen

OK då har ni andra nåt annat sätt än vi att inte göra av med pengar Vi får typ 3000 kr kvar då räkningar och mat är betalda och lite pengar till kläder då, med bådas löner! Iaf nu när jag är fl...

carina: håller med dig om att dagis är bra för barnen men väljer man att vara hemma ser jag inte ner på det heller. Alla är olika, jag känner nu att efter så många år hemma att jag vill satsa på något jag tror på som inte har med min roll som mamma att göra, därför startar jag eget!!

• sthlmstjejen

Jag tycker att det är kul med lite debatt i tråden

Melva: ojjj vad billigt ni bor! Hur stort är det? Vi har en trea på 77 kvm som vi betalar drygt 6000 kr för, men helst vill vi ha en fyra och då höjs hyran med minst 1000 kr. Men så är det ju, måste ha större när man har många barn

VT: Det där med att skaffa fler barn för att få mer pengar vet jag ett par stycken som gör. Tyvärr. För barnen är ju inte direkt gratis att ha i det långa loppet. Men iallafall så vet dessa tjejer inte vad de ska göra efter mammaledigheten och de har höga hyror på lgh och då känns det enklast att skaffa en unge till, och männen är inte emot det tydligen. Ja, jag själv tycker att det är helt fel anledning.

• sthlmstjejen

VT och lille: Haha, ja men alltså de här tjejerna har aldrig haft nåt jobb innan de fick barn, ingen utbildning heller. Och hög mammapenning har de fått för att de jobbat lite hos sina släkters företag precis innan det var dags för barn nr 1. Ja och får man barn tätt behåller man ju sgin, så de kör på. Är aldrig förvånad när någon av dem säger att den är gravid igen! 4 barn på 4 år är de uppe i och den ena mannen har sagt att han vill ha ett fotbollslag av ungar (fast de bor i en trea) så vem vet när det slutar?

• sthlmstjejen

jucea: men ger ni honom välling efter måltiden? Vår äldsta petade nämligen bara i maten och då blev vi oproliga att hon skulle gå och vara hungrig så därför gav vi välling i tid och otid, inte konstigt att hon inte åt bra med mat då hon alltid visste att hon skulle få välling. Försök några dagar och skippa vällingen mitt på dagen och ge mat istället, han kommer att äta mat om det inte finns nåt alternativ.

Idag fyller världens bästa lilla Frida 1 år!!!

• sthlmstjejen

Frida tackar för alla grattis Det blir kalas idag istället för igår, men hon fick presenter av oss igår iaf. Alla syskonen pysslade så intensivt med de nya leksakerna på på födelsedagsmorgonen så jag och maken passade på att ta en snabbis Presenter är bra till mycket haha.

VT: De flesta barn gråter som sagt när man lämnar i början, men det viktiga är att visa sig trygg och lämna barnet till en personal för då blir barnet tryggt också än att man står och velar och kramar för då blir barnet osäkert. På vårt dagis får man ringa om man vill och kolla om barnet varit ledset när man lämnat. Har gjort det några ggr och då har det alltid varit jättebra och barnet blivit glad 5 min efter att jag gått. Har ALDRIG hämtat ett barn som är ledset utan de har alltid varit glada och trivts!

Du skulle passa i läpp-piercing förresten!

Melva: det var väl väntat med din mammas reaktion? Du sa ju att hon "höll på" L? Ja, hon smälter det väl så småningom.

• sthlmstjejen

carina: låter som han verkligen vill ha många barn Kul!

Idag skulle vi ha varit på bvc men F är jättesnorig så vi bokar en tid till slutet av veckan istället, ska försöka få en tid på fredag så syskonen också kan vara med. De vill så gärna trösta F när hon fått spruta

• sthlmstjejen

Tycker att 4 verkar lagom, blir de liksom två och två. Eller två barn, men nu har jag ju tre så det är lite sent att tänka på det

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8