Jag skulle vilja påstå att OM fler människor visste vad kommunism var i teorin, skulle den vara mindre hatad. som det är nu hatar de flesta kommunismen för alla massmord... Tråkigt då Karl Marx kommunism aldrig gjort det.
Det finns inga länder som varit rent kommunistiska. Kommunism är slutfasen av den process som flera länder startat...men ingen har kommit i mål!
Det finns något vackert över det klasslösa samhället, där inge far illa för att någon annan vill sko sig på dem. DET är kommunism, inte det Stalin, Lenin o CO haft för sig. Det är ren diktatur som är käpprätt åt helvete!
Karl Marx hade en tro om att en människa i grund o botten vill arbeta, att den måste få vara delaktig att den ska kunna utvecklas o förverkligas på sin arbetsplats. Om inte blir människan alienerad. Den känner sig främmande inför sitt arbete, o vill därför inte lägga ner kraft på det... Jag tror att om man på flera arbetsplatser skulle inför detta tänkandet skulle vi får ett bättre arbetsklimat, en större arbetsglädje, arbetsmoral o mindre sjukskrivningar t ex. Sen är jag mkt medveten om att detta inte skulle fungera till 100% i dagens samhälle. Men jag ser inget fel i att människan ibland skulle behöva tänka lite mer som Marx gjorde...