• Marsipan

Varför är kommunism så fel?

Ja, varför är den det?

Jag tycker att själva grundidén är bra - "lika för alla" - fast den har utövats på fel sätt (som alla andra ideologier och -ismer).

Men jag vill ändå veta vad det är med kommunism som gör att alla hatar den.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Varför är kommunism så fel?
  • RadixLecti

"Min drivkraft har inte legat i att plugga för att tjäna pengar utan snarare för att lära mig saker jag tycker är intressanta"

Själv läser jag för att lära mig. På egen hand. Jag pluggar för att få ett kvitto på att jag kan det jag ska.

• Molnet

Ta inte saker ur sitt sammanhang. Citera hela meningen tack!

• RadixLecti

Molnet...

Om nu drivkraften är att ha ett intressant jobb och inte lönen, varför önskar du då att du hade högre lön?
    Pengarna borde ju enligt vad du har sagt inte spela någon roll? Du får så du klarar dig och ditt jobb är intressant?

Lite självmotsägande där, om du ska argumentera mot det jag sa.

• Themis

Säger som andra-kommunismen är en vacker tanke men jag tror att den är ogenomförbar.

Jag tror inte på att det går att få till ett samhälle där alla vill dela allt och ingen vill vara bättre än någon annan, när vi av evolutionen på en primitiv och basal nivå är programmerade till att försöka göra det så bra som möjligt för våra egna gener och främja oss själva, vår familj, vår grupp, vår art, vår planet etc i den ordningen.

Om det fanns en ras aliens som var så mycket godare, fredligare och bättre på att leva i samklang med livsmiljön än vi skräpiga våldsamma människor, hade kommunisterna varit beredda att begå kollektivt självmord då för att det vore bättre för helheten?

Bättre då att erkänna att det är normalt att försöka skaffa sig fördelar och begränsa möjligheterna att göra det på andras bekostnad. T ex genom lagar, moralundervisning, utbyte mellan grupper och annat som gör att man förstår att det är bra att samarbeta och följa spelregler. Men som inte gör att man känner sig abnorm för att man ibland faktiskt tycker att man är bättre på något än någon annan är, eller kämpar hårdare.

• bjden

Molnet: Det är nog sant.

Jag har en kompis som gick 4 år på högskola medans jag började jobba efter gymnasiet. Först för 3 år sedan fick han en lön som är högre än min. Troligen kommer han att ha en högre lön än jag i 20 år ytterligare.....Behöver jag säga mer.....? Hans drivkraft är knappast att bara få lära sig mer.

• Molnet

Därför att jag inte gör saker i välgörande syfte. Min kunskap är minst lika mycket värd som någon som gör samma sak fast i ett privat företag. Problemet ligger snarare i att mitt yrke är kvinnodominerat och därmed lågprioriterat i löneökningssammanhang. Tyvärr.

Om lönerna vore mer jämlika så skulle jag inte önska mer pengar. Eftersom jag klarar mig, (knappt).

• sukkubus

Hatar vet jag ej, konstigt ord att använda i sammanhanghet.

Men jag tror det är för att kommunismen helt uppenbart är ogenomförbar och totalt orealistisk. Plus hur mycket vidriga handlingar som gjorts i kommunismens namn genom historien.
    Såg att någon skyllde på USA och nynazism... jämför då hur utbredd kommunism är jämfört med nynazism och hur många som plågats eller slaktats i respektive ideologis namn.

• Kanelflicka

jag har fått uppleva kommunismen (är född och uppvuxen i en sovjet republik).
    Kommunismen fungerar inte. En läkare och en städerska tjänade ungefär lika mycket, är det vettigt? Själva iden om att alla ska äga allting gemensamt är riktigt korkad. I praktiken betydde det att ingen ägde något och inte tog ansvar för någonting.

Alla är lika principen förvandlade några generationer av människor till s.k. homo sovieticus, personer som inte utmärker sig på något sätt, som är precis som alla andra som är rädda att vara speciella och unika, som vågar inte säga vad de står för...

• jojjo113

Kanelflicka --- Vad är det för fel på att vara städare och varför ska inte de få tjäna lika mycket som en läkare gör? De är väl inte mindre värda?

• Themis

jojjo113: Vad tror du har störst potential att orsaka problem- att läkaren städar ditt golv eller att städaren opererar din hjärna?

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?