Inlägg från: Kanelflicka |Visa alla inlägg
  • Kanelflicka

Varför är kommunism så fel?

jag har fått uppleva kommunismen (är född och uppvuxen i en sovjet republik).
    Kommunismen fungerar inte. En läkare och en städerska tjänade ungefär lika mycket, är det vettigt? Själva iden om att alla ska äga allting gemensamt är riktigt korkad. I praktiken betydde det att ingen ägde något och inte tog ansvar för någonting.

Alla är lika principen förvandlade några generationer av människor till s.k. homo sovieticus, personer som inte utmärker sig på något sätt, som är precis som alla andra som är rädda att vara speciella och unika, som vågar inte säga vad de står för...

• Kanelflicka

Jojj113, var har jag sagt att det är fel att vara städare? men jag anser att en städare ska inte tjäna mer en läkare för att :
    1.läkare har utbildat sig, lagt in mer kraft och tid för att bli läkare
    2.läkare räddar liv.

• Kanelflicka

Jag fattar inte att det finns folk som ägnar sin tid årt att försvara kommunismen. För mig är det ofattbart och skrämmande. Ni har aldrig upplevt hur det var att genomleva processen under vilken man försökte göra alla lika rika (snarare fattiga), ni har aldrig upplevt proletariatets diktatur och aldrig tvingats att gå och vifta med flaggor och tacka kommunismen för "den ljusa framtiden".
    Varför vill man hitta något bra i en sak som är riktig ond? Varför försöker ni inte hitta något bra i Hitlers ideer?

• Kanelflicka

De som levde under kommunistisk styre och inte tycker illa om det är huvudsakligen de som "byggde upp" kommunismen - människor som har hjäntvättats under hela sitt liv, äldre människor som tycker att "det var bättre förr" och människor som inte har haft förmåga att anpassa sig till förändringen och som anser att det var truggare för. Men dessa människor (utom de som var riktiga kommunister och älskade Lenin, Stalin & partiet) anser inte heller att det var bra att andra dödades och deporterades. De som tycker "att det var bättre förr" längtar till den ekonomiska stabiliteten och inte efter kommunistiska ideer.
    Jag väntar förtfarande på svaret till min fråga varför vissa försöker hitta något bra i kommunismen som ideologi och inte gör samma med Hitlers ideer. Kan detta förklaras med att försöka hitta något bra med Hitler inte är rumsrent medan rätt så många fortfarande anser att det är ok att kalla sig själv för kommunist i Sverige 2005?

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?