Har JAG fått det här om bakfoten? Det var ju ett intressant påstående. Mina inlägg här bygger på vad jag har läst i kommunismens ideologiska grundskrift, Kommunistiska manifestet. Faktum är att påståendet är SÅ uppseendeväckande att jag måste fråga dig, Mandy, om du ens har läst manifestet som jag gav en länk till?
Fast det har du kanske trots allt med tanke på den självmotsägande meningen "Kommunismen som ideologi tar inte sin utgångspunkt i våld, däremot är det ganska uppenbart i alla de länder där man försökt förändra samhället i grunden har det krävts våld". Quod erat demonstradum.
Men för all del, även om den ursprungliga grunden bygger på våld kan en rörelse utvecklas och Marx' skrifter skrev för länge sedan. Vem har utvecklat och omdanat kommunistisk ideologi efter honom? Lenin? Jag har inte läst hans skrifter, men enligt den här siten www.geocities.com/CapitolHill/Lobby/8982/politik.htm (som rekommenderas ett besök i vilket fall som helst, den är rolig!) ryggade han inte tillbaka för våld:
""I vår kamp om makten får vi inte hejdas av några principer. Vi bör vara beredda till vilka trick, olagliga metoder och lögner som helst... Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, får vi inte vika tillbaka för detta offer." (Lenin, kommunistisk chefsideolog. Valda verk, del 2, sid 701.)"
Det senare citatet kan jag dock inte gå i god för själv.