Inlägg från: Molnet |Visa alla inlägg
  • Molnet

Varför är kommunism så fel?

"Varför skulle någon tvinga sig igenom högskola, samla på sig studieskulder osv, bara för att få samma lön som en McDonald's-arbetare? Eller skulle samhället stå för utbildningen helt och hållet? Betala kost, logi, studiematerial? Var skulle de pengarna komma ifrån? "

Efter fem år på högskola ligger inte min lön så mycket högre än en mcdonalds-anställd. Vari ligger skillnaden?
    Min drivkraft har inte legat i att plugga för att tjäna pengar utan snarare för att lära mig saker jag tycker är intressanta samt få ett intressant jobb. Fast jag skulle önska att jag hade lika mycket betalt som en motsvarande (manlig) privatanställd..

• Molnet

Ta inte saker ur sitt sammanhang. Citera hela meningen tack!

• Molnet

Därför att jag inte gör saker i välgörande syfte. Min kunskap är minst lika mycket värd som någon som gör samma sak fast i ett privat företag. Problemet ligger snarare i att mitt yrke är kvinnodominerat och därmed lågprioriterat i löneökningssammanhang. Tyvärr.

Om lönerna vore mer jämlika så skulle jag inte önska mer pengar. Eftersom jag klarar mig, (knappt).

• Molnet

Kanelflicka, jag har träffat en del människor som levt under kommunistiskt styre och har inte alls samma åsikt som du.
    Där har du en förklaring till varför du kanske inte förstår varför så många försvarar kommunismen. Olika åsikter och framförallt olika erfarenheter!

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?