Inlägg från: Marsipan |Visa alla inlägg
  • Marsipan

Varför är kommunism så fel?

Ja, varför är den det?

Jag tycker att själva grundidén är bra - "lika för alla" - fast den har utövats på fel sätt (som alla andra ideologier och -ismer).

Men jag vill ändå veta vad det är med kommunism som gör att alla hatar den.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Varför är kommunism så fel?
  • Marsipan

Jojjo,
    ja, jag menar det. Men då borde ju alla ideologier vara lika hatade.

Men jag tror att det mesta av kommunismhaten kommer från nazismen och USA.
    Det är nog de som påverkat folket till att hata kommunism.

Eller?

• Marsipan

Jättekul att se att det blev en diskussion till slut.

Men försök att hålla det till normal diskussionsnivå och undvik påhopp och anklagelser osv, så slipper moderatorerna komma hit och städa upp

Måste bara säga, att bara för att miljontals liv gått till spillo i Kommunismens namn gör ju inte själva Kommunismen till en mördarideologi.

Det är som att säga att Islam är en mördarreligion bara för att terrorister mördar i Islams namn, eller hur? Eller Kristendomen p.g.a. Korståget osv.

Det är alltid människans fel när nåt går snett. Det ironiska är att vi skapar ideologier som låter bra i sin helhet, men när vi ska verkställa den går det åt h***e.

• Marsipan

Sukkubus,

inte alls konstigt att använda ordet "hata", för det är just vad Kommunismen är: hatad.

• Marsipan

Mentat,

bra skrivet.
    Det är just sådana inlägg jag vill ha för att förstå varför kommunismen inte är ett accepterad ideologi.

• Marsipan

Sukkubus,

Okej, dumt missförstånd från mig.

Faktiskt är det rätt många som tror på Kommunism som du skriver, men dem ser inte jag så mycket av för jag tror att de gömmer sig i tron att få mycket smutskastning.
    Tyvärr.

• Marsipan

Vilken härlig diskussion..
    Kul att se vad folk tycker. Jag blir förvånad när jag ser att det faktiskt inte är så många som är emot kommunism.

Men en ny fråga:

Hur kommer det sig att de ledande länderna i världen inte vill tillåta kommunism i andra länder? Är det för att det då blir svårare att samarbeta och dra fördel av dessa länder, eller beror det på annat?

• Marsipan

Tufftomat,

intressant inlägg, men jag beklagar det dina släktingar fick utstå.

Det är ju som nuläget i mitt hemland (Iran). Man är tvungen att följa det konservativa styrets lagar (iallafall offentligt), hur mycket man är emot det.
    De konservativa ledarna kan styra och ställa hur de vill utan att man kan göra ett dyft.

• Marsipan

Mentat,
    ja du, man trodde att man var ganska bra på engelska, men tji fick jag när jag försökte läsa ditt engelska inlägg

Du verkligen brinner för det här ser jag och det tycker jag är skitbra, blir lite mer upplyst.

Och ni andra som har motsatta åsikter, er tar jag oxå till mig.

Jag är faktiskt ganska neutral till kommunism eftersom jag aldrig har tagit reda på fakta och dessutom inte orkat.
    Så det var därför jag startade denna diskussion, för att lättast få åsikter OCH fakta som bygger både på personliga erfarenheter och skrifter.

Så tack för det allihopa!
    Nu tycker jag vi fortsätter...

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?