Inlägg från: Björkeli |Visa alla inlägg
  • Björkeli

Varför är kommunism så fel?

Jag skulle vilja påstå att OM fler människor visste vad kommunism var i teorin, skulle den vara mindre hatad. som det är nu hatar de flesta kommunismen för alla massmord... Tråkigt då Karl Marx kommunism aldrig gjort det.

Det finns inga länder som varit rent kommunistiska. Kommunism är slutfasen av den process som flera länder startat...men ingen har kommit i mål!

Det finns något vackert över det klasslösa samhället, där inge far illa för att någon annan vill sko sig på dem. DET är kommunism, inte det Stalin, Lenin o CO haft för sig. Det är ren diktatur som är käpprätt åt helvete!

Karl Marx hade en tro om att en människa i grund o botten vill arbeta, att den måste få vara delaktig att den ska kunna utvecklas o förverkligas på sin arbetsplats. Om inte blir människan alienerad. Den känner sig främmande inför sitt arbete, o vill därför inte lägga ner kraft på det... Jag tror att om man på flera arbetsplatser skulle inför detta tänkandet skulle vi får ett bättre arbetsklimat, en större arbetsglädje, arbetsmoral o mindre sjukskrivningar t ex. Sen är jag mkt medveten om att detta inte skulle fungera till 100% i dagens samhälle. Men jag ser inget fel i att människan ibland skulle behöva tänka lite mer som Marx gjorde...

• Björkeli

Mentat: Ja, även jag motsätter mig detta då jag inte gillar våld. Men sen tror jag inte heller på en kommunism i praktiken. Skulle inte vilja dra ihop några vänner för att störta Göran t ex.

MEN jag känner mig ledsen över att så många människor runt om i världen, i vårt land o här på FL känner ett starkt hat mot en ideologi som har så mkt att säga i teorin. Jag tror vi skulle kunna lära oss mkt av Karl Marx o i små doser inför detta i vårt samhälle, på vår arbetsmarknad o våra hem.

• Björkeli

Cotton: Nu fattar jag inte varför du frågar, men jag svarar rakt av!

Marx menar att när arbetaren inte får komma när sin produkt, alltså inte får vara delaktig i hur produkten ska tillverkas, utan bara tillverka den hamnar vi i utanförskap... Vi blir mer främmande för hela arbetat o företaget då vi troligtvis känner oss ganska betydelselösa... Människan hamnar i ett utanförskap.

Det kan jag se i vårat samhälle vi har idag. Arbetar som inte får något av sitt arbete, utan bara ger o ger o ger... Se bara vilken utanförskap som arbetslösa hamnar i.

Det gick ett reportage på Tv härromdagen som handlade om ett företag som under 3års tid, (tror jag det var), satsade på sin personal för att få dem att känna mer närhet, delaktighet o få utveckling i sitt arbete. Vinsten för både arbetaren o företaget var STOR!

• Björkeli

Attans att jag är sååå värdelös på¨engelska... Mentat: Du råkar möjligtvis inte sitta på din info på svenska? Skulle gärna vilja läsa det o förstå ordentligt.

Jag tycker uppriktigt sagt att det är skit tråkigt o ledsamt att flera av er här har egna/näras dåliga erfarenheter. Det finns absolut inga ursäkter för hur Stalin o CO betet sig...

Men jag är inte inne i denna tråden för att försvara kommunismen. Absolut inte. Har otroligt svårt att se hur kommunismen skulle kunna fungera i praktiken. Det finns saker som jag är emot med kommunismen, absolut.... När jag läste Filosofi på gymnasiet fanns kommunismen, Karl Marx, med i den studieplanen. O jag är ledsen, trots vad historien i praktiken lärt mig så finns det vackra tankar från Marx. Men det finns en anledning till varför just kommunismen dök upp på Filosofin...

Cotton:
    Jag är för demokrati, tro inget annat! Men mitt hjärta skulle gärna se att våra politiker som idag sitter på maktpositioner skulle tänka lite mer som Marx när det gäller arbetsmarkanden t ex...

Svar på tråden Varför är kommunism så fel?