• Anonym (undrande)

det här med cannabis.....

har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

• Svar på tråden det här med cannabis.....
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 19:26:23 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-20 19:21:08 följande: Sidan jag länkade till visar ”farligheten” i amning och thc.Jag skriver inte för att driva och jag antar du åsyftade amningsdelen, så vad är det som är så ”farligt” med att amma efter man har druckit?Om nått så skulle man tycka att du driver, det finns inget av det som du skrev som kan tillämpas ts situation, du har kommit med standard innehållslösa fraser. Inget mer.Jag skrev inte att kaffe dödar fler än heroin, jag skrev att dom tre lagliga droger som är alla dödliga på sitt sätt tar fler liv än alla andra droger kombinerade.
    Barn som ammas under alkoholpåverkan skulle inte få några som helst skador/eller sviter av det då?
  • Anonym (no clue)

Anonym (29) skrev 2009-01-20 20:00:48 följande:

Barn som ammas under alkoholpåverkan skulle inte få några som helst skador/eller sviter av det då?
    Men VAD skulle det vara?
    Jag är trött på folk som bara slänger tramsiga fraser omkring sig eller påstår saker som helst enkelt inte har någon grund att stå på.

Om du insisterar på att amning under påverkan HAR negativa konsekvenser för barnet så fram med dom.
    Om du har planer att skriva att berusade föräldrar ska inte ens närma sig sina barn så kan du bara lägga ner.
  • SläppHästarnaFria

Kaffe har ett högre toxisk värde än cannabis, man kan rent utav dö av en överdos vilken inte ens existerar i fallet cannabis, även om man då går in på löjliga mängder koffein för att en direkt dödlig dos skulle mätas upp (men för ett spädbarn behövs det inte sådana mängder, men även där talar vi om ganska löjliga mängder vilket som).
    Koffein sätter hur som helst kroppen i ett stresstillstånd (vilket jag just ser som det mest allvarliga, en stressad kropp dör snabbare då kroppen "lever" snabbare), får hjärtat att arbeta snabbare utan en "naturlig" orsak (som att varva motorn utan inlagd växel), det rubbar sömncyklar och skapar sömnproblem, rubbar vätskebalansen och kan skapa hjärtproblem och så vidare.

Anonym (29) skrev 2009-01-20 17:08:14 följande:

Ge mig förklaring till varför? Om kaffe bör ses som en värre drog än cannabis. Varför är inte kaffe narkotikaklassat?
  • SläppHästarnaFria

Just det, glömde. Kaffe har inte blivit illegalt av kulturella skäl (läs: accepterat i kulturen, precis som alkohol) och cannabis har blivit illegalt först på grund av sysselsättningsbehovet i USA efter att alkoholen blev legal igen och senare i Europa genom framförallt stormaktens inflytande men även då cannabis inte ingick i kulturen för flertalet länder i Europa.

Anonym (29) skrev 2009-01-20 17:08:14 följande:

Ge mig förklaring till varför? Om kaffe bör ses som en värre drog än cannabis. Varför är inte kaffe narkotikaklassat?
  • Anonym

Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 18:37:22 följande:

Anonym (29) skrev 2009-01-20 18:15:55 följande: ?lämpligt? ja, för en stund sen så skulle det vara ?farligt? pediatrics.aappublications.org/cgi/content/fu... pediatrics.aappublications.org/cgi/content/ab... Så var kanske det temat avklarat. Länkar till siffror har jag inte och dom är hämtade från ett flertal dokumentärer, orkar inte googla nu. I alla fal. Med omkring 430 000 döda om året toppar tobak listan. Hoppar vi över fetma och allt annat skräpmat relaterat så har vi alkohol på en andra placering med 85 000 döda Koffein 1-10 000 döda om året. Receptfria mediciner står för omkring 7500 döda cannabis noll. dom andra droger? Kommer inte ens i närheten. Siffror är från usa men det återspeglar västvärlden ganska bra.
    cannabis har ca 1 dödsfall om året i UK, koffein har ju också 1 (till 10 000 ...???)
  • SläppHästarnaFria

Vart har du fått den siffran ifrån?
    Det verkar nämligen högst otroligt då en dödlig dos THC innebär 42 mg/kg kroppsvikt, vilket i praktiken innebär att en 75kg människa behöver röka 630kg cannabis (i marijuanaform och med en 15%:ig THC-halt) på 15 minuter för att dö av förgiftning.

Dom flesta dödsfallen relaterade till cannabis brukar innebära att individen har kvävts av sina egna spyor eller något annat lika vidrigt eller puckat (puckat som i att överhuvudtaget röka så mycket att den risken kan bli verklig).

Asperin dödar fler människor och lättare än cannabis. Lika så med alvedon, kaffe, hemmet du bor i och för att inte tala om vikten cannabis som krävs för en dödlig dos (vilket kan krossa dig).

Anonym skrev 2009-01-20 22:47:06 följande:
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 18:37:22 följande: cannabis har ca 1 dödsfall om året i UK, koffein har ju också 1 (till 10 000 ...???)
  • Anonym

SläppHästarnaFria skrev 2009-01-20 23:28:01 följande:

Vart har du fått den siffran ifrån? Det verkar nämligen högst otroligt då en dödlig dos THC innebär 42 mg/kg kroppsvikt, vilket i praktiken innebär att en 75kg människa behöver röka 630kg cannabis (i marijuanaform och med en 15%:ig THC-halt) på 15 minuter för att dö av förgiftning. Dom flesta dödsfallen relaterade till cannabis brukar innebära att individen har kvävts av sina egna spyor eller något annat lika vidrigt eller puckat (puckat som i att överhuvudtaget röka så mycket att den risken kan bli verklig). Asperin dödar fler människor och lättare än cannabis. Lika så med alvedon, kaffe, hemmet du bor i och för att inte tala om vikten cannabis som krävs för en dödlig dos (vilket kan krossa dig).
    puckat? ja det är puckat att dricka så mycket att levern kan ta stryk, eller att dricka så mycket att man kvävs i sina egna spyor. Så då är cannabis inte så ofarligt då eller hur? EFtersom man kan bli så jävla bporta att man inte kan göra något åt att man kvävs av sina egna spyor.

Även om cannabis inte dödar med sin giftighet i enöverdos om nman inte försöker riktigt hårt, så kan man alltså precis som med alkohol dö av att man blir dum i hela huvudet och gör puckade saker.

Då var det utrett, och bör man verkligen amma ett barn med en drog i kroppen som gör dig jävligt dum även i "normala" mängder? För inte sjutton blir höga personer speciellt smarta.
  • Anonym (hmm...)

Anonym skrev 2009-01-21 09:51:18 följande:

...Då var det utrett, och bör man verkligen amma ett barn med en drog i kroppen som gör dig jävligt dum även i "normala" mängder? För inte sjutton blir höga personer speciellt smarta.
    Oj, du skulle bli förvånad!
  • Anonym

Anonym (hmm...) skrev 2009-01-21 11:23:39 följande:

Oj, du skulle bli förvånad!
    ja jag skulle bli förvånad om jag mötte någon som är smart när den är hög.
  • SläppHästarnaFria

Har inte pratat om "normala" mängder. Jag har karskt nog inget till övers med att försvara cannabisanvändning från folk som har fått för sig att röka ett hekto hash i vattenpipan själva och gjort det helt ensamma och hjälplösa därtill. Precis som säkerhetsansvarig i möbelfabriken inte har så mycket till övers med att försvara kvalitén på jobb när en kollega har lagt sig för en tupplur i fanerpressen för att det var varmt och skönt där inne och råkat bli krossad på köpet.
    Vi kan tyvärr inte göra idioter illegala hur önskvärt det än vore. Jag tänker hur som helst varken bära ansvar för folk som leker med livet eller känna att jag har något med dessa att göra för att drogen vi båda använde var den samma. Precis lika självklart som att jag varken förknippar eller menar att ni regelrätta bilförare har något att göra med idioter i trafiken eller har något att med dess att göra, på grunder som att ni båda har valt att köra bil - för det vore ju lite tokigt, inte sant?

Dumheten börjar inte först efter man har intagit cannabis då ingenting i cannabis gör någon dum i huvudet. Kroppen producerar egna cannabinoider och att bli dum i huvudet av att stimulera upp signalsubstanser som dopamin, serotonin och noradrenalin vore det samma som att bli dum i huvudet när dessa utan drogpåverkan når samma nivåer.
    Ska man bli dum i huvudet på cannabis så får man jobba aktivt på saken och lägga till dumheten som redan fanns där och hoppas på att utgångspunkten man hade från start var tillräcklig som språngbräda.
    Antingen det eller så tillhör man den lilla skaran som råkar ha cannabisintolerans, en skara man kan jämföra med antalet alkoholintoleranta och detta lika självklart som att samma mediciner inte heller fungerar likadant för alla individer.

Man blir varken smart eller dum av en psykoaktiv drog som cannabis, utan man får ett alternativt verklighetsperspektiv som även går att få och nå i ett nyktert tillstånd.
    Cannabis gör inget annat än att stimulera helt naturliga funktioner som redan finns och som redan används i kroppen.

Finns det verkligen ingen här med tillräckliga kunskaper om era egna kroppar att ni själva kan räkna ut att ni kan besitta exakt samma kemiska tillstånd som en människa påverkad av cannabis - i samma stund som ni läser detta, eller senare idag, kanske imorgon, kanske igår eller kanske har haft det större delen av era liv?

Att drogen har en toxisk effekt som påverkar medvetandet (läs: ger ett rus) råder det inga tvivel om, men när den toxiska halten i cannabis motsvarar en promenad längsmed en trafikerad väg så ser det mer än lovligt knasigt ut när folk börjar vifta med varningsskyltar som om ett par bloss vore en medvetenhetsresa förbi månen och rakt ut i världsrymden och tack och adjö med allt vad verklighetsuppfattning och medvetande heter i ett par timmar.

Cannabis som drog fungerar inte heller, och då inte ens i närheten, som alkohol, vars faktiska rus mer eller mindre innebär ett gradvis utslocknande av medvetandet på grund av höga toxidhalter. Höga toxidhalter har substanser som man kan lösa upp målarfärg med och det säger sig självt att lösningsmedel överlag knappast kan klassas till droger man intar för att det skulle innebära något kul att ha kvar medvetandet i funktionsdugligt skick.
    Du riskerar att dö efter 2 flaskor sprit samt ett intensivt förtärande av dessa och du riskerar att dö om du lyckas röka 630kg cannabis på 15 minuter - och ni kan själva komma fram till hur rimligt mycket medvetande dessa två gifter lämnar kvar efter sig, relaterat till varandra.
    Sedan kan ni börja fundera på hur mycket medvetande som sätts ur spel när man då röker 0,5g cannabis.

Med det senaste stycket skrivet så menar jag inte att jämföra dessa droger med varandra för att vinna argumentgrund, utan för att helt enkelt ge folket här, som inte har några större kunskaper och/eller erfarenhet kring drogen cannabis, något att överhuvudtaget relatera till.

SläppHästarnaFria skrev 2009-01-20 23:28:01 följande:
    puckat? ja det är puckat att dricka så mycket att levern kan ta stryk, eller att dricka så mycket att man kvävs i sina egna spyor. Så då är cannabis inte så ofarligt då eller hur? EFtersom man kan bli så jävla bporta att man inte kan göra något åt att man kvävs av sina egna spyor. Även om cannabis inte dödar med sin giftighet i enöverdos om nman inte försöker riktigt hårt, så kan man alltså precis som med alkohol dö av att man blir dum i hela huvudet och gör puckade saker. Då var det utrett, och bör man verkligen amma ett barn med en drog i kroppen som gör dig jävligt dum även i "normala" mängder? För inte sjutton blir höga personer speciellt smarta.
Svar på tråden det här med cannabis.....