• Anonym (undrande)

det här med cannabis.....

har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

• Svar på tråden det här med cannabis.....
  • Androgyn

Men seriöst. Är det din anmärkning.

Och nä precis barn kan inte själva välja detta och då är det upp till föräldern att fatta beslutet att inte låta sitt barn inta en drog den inte är stor nog att förstå vad det är och vad ett bruk resp missbruk ev skulle ge för konsekvenser gentemot samhället och en själv.

Eller tolkade du det som att jag ansåg att mamman skulle fråga barnet om den vill ha hasch eller inte?

• Anonym

Androgyn skrev 2009-01-19 16:28:11 följande:

Men seriöst. Är det din anmärkning. Och nä precis barn kan inte själva välja detta och då är det upp till föräldern att fatta beslutet att inte låta sitt barn inta en drog den inte är stor nog att förstå vad det är och vad ett bruk resp missbruk ev skulle ge för konsekvenser gentemot samhället och en själv. Eller tolkade du det som att jag ansåg att mamman skulle fråga barnet om den vill ha hasch eller inte?
    Det var inte just ditt inlägg jag tänkte på, jag har läst flera inlägg angående detta. Jag vet att det var en fånig kommentar från min sida. Men jag kan tycka att hela diskussionen är fånig.

För att svara TS, så ska det inte vara mindre farligt att äta än att röka cannabis, det är lika "farligt" vilket som. Allt mamman stoppar i sig går ut i mjölken. Det vet väl alla?

Angående att vara drogliberal så är det väldigt vanligt här på FL att sätta stämplar på folk pga av EN kommentar av något slag. Bara för att man har kunskap om såna här saker betyder det varken att man förespråkar eller är helt positivt inställd till droger.
  • Androgyn

Ok då e jag med.

Och ja just denna fråga är ganska fånig. Självfallet skall man se till att barn inte får droger i sig.

Men själva debatten kring cannabis och dagens narkotikapolitik tycker jag absolut inte är fånig. Det är en väldigt viktig och skamfylld fråga.

Och ja, jag har märkt att det väldigt lätt sätts stämplar på folk och man klassifierar dem i olika kategorier på FL.

Tycker det kan vara skrämmande svart-vitt ibland.

• Anonym (29)
    Walk on by skrev 2009-01-19 11:40:41 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande: Depression, kronisk värk, sjukdom?
    Sen när behandlrar vi dessa sjukdomar med droger i Sverige!? Och desstuom har jag väldigt svårt och tro att en läkare under en graviditet skulle reommendera det även om det hade vart lagligt. Jisses.
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    Du har aldrig tänkt så långt att medicin = droger? Skulle även se det som helt ok om någon med exempelvis multipel skleros (MS), skelletcanser eller parkinsons sjukdom intog cannabis som medicin under sin graviditet (inte minst då den traditionella medicinen i dessa fall påverkar kroppen väldigt mycket svårare än vad cannabis gör).Cannabis toxiska effekt brukar jämföras med att gå en lite längre promenad vid sidan av en traffikerad väg, vilket man exempelvis utsätter sig för konstant i ett storstadsleverne. Ett värre gift än så har cannabis aldrig varit och kommer aldrig att bli.Jag kommenterade "Jag ser många trådar här som skrivs av folk som har lyckats fått det till att det är ok att annhöriga röker på osv när barn är inblandade.." och inte trådämnet då jag undrade hur folk får ihop dessa ekvationer.Cannabis kan jag inte se annat än lika sinnespåverkande än kaffe och precis som med kaffe så finns det inte någon "osynlig kraft" som "tvingar" folk att dricka flera liter av det på en gång eller "tvingar" en att ta en holk laddad för 4 helt själv - utan det går naturligtvis att ta en liten kaffekopp precis som att det går att ta bara några bloss på en joint eller några ur en pipa eller för den delen helt enkelt från början blanda efter önskvärt mått och efter vad som passar bäst just då.Varken en liten kopp kaffe eller några bloss på en joint gör en människa ens i närheten av inkapabel för att ta vardagligt ansvar, eller försätter denna ur sina sinnens fulla bruk, vare sig människan har barn eller inte.Det enda som händer är att människan blir lite piggare av den lilla koppen kaffe och motsvarande lugnare av den lilla dosen cannabis.Jag förstår verkligen inte hysterin kring den aktuella drogen.Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande:
    Vadå medicin=droger? Denna tråd handlar inte om sjukdomar att vänninan är under behandling för någon sjukdom. Vi behandlar inte sjukdomar i Sverige med cannabis. Så det resonemanget går bort. Att föräldrar röker i sitt barns närvaro tycker jag är illa nog MEN att göra det när man ammar är tamejfan orimligt. Du får jättegärna ha 11 års erfarenhet av drogen du säkerligen brukat, det är inte min sak. Men för många brukare gloriofierar den, det är inte som kaffe..kaffe är inte olagligt, du kan inte få samma reaktioner på kaffe som cannabis.

Och tänk dig ett spädbarn, hur de reagerar.
  • Anonym (no clue)

Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:

Sen när behandlrar vi dessa sjukdomar med droger i Sverige!? Och desstuom har jag väldigt svårt och tro att en läkare under en graviditet skulle reommendera det även om det hade vart lagligt. Jisses.
    Jag vet inte vad du har fått för dig men vad tror du ?medicin? är?

I länder där cannabis inte är ?dödsknark? så skrivs det ut till gravida ex för att dämpa morgonsjukan.

Testa igen.
  • SläppHästarnaFria

Samtliga saker behandlas med droger här i Sverige. Exempelvis Cipramil används mot depression och klassas i högsta grad som en drog, precis som Sobril klassas som en drog och används mot akut panikångest och så vidare i var och var enda farmakologisk aktiv substans i hela världen - allt sådant klassas som droger och faller inom samlingsnamnet "droger".
    Förstå att "medicin" enbart handlar om en annan benämning av gruppordet droger, droger har alltså både "narkotika" och "medicin" inom sitt spann (även låtsasskällsordet "knark" faller under spannet för samlingsnamnet droger).
    Flertalet av våra olagliga droger här i Sverige - från amfetamin till morfin - "förvandlas" till "medicin" (läs: benämningen ändras för exakt samma substans) så fort drogerna hamnar inom vad som definieras som "medicinskt bruk".
    Kortfattat så har vi olika benämningar inom vilket område drogerna berör, men alla dessa klassas som droger.

Jag vet att tråden inte handlar om sjukdomar, men om du läser diskussionsutvecklingen så ser du väldigt tydligt att X frågade vad jag menade när jag skrev att man inte bör använda droger vid graviditet om man inte har goda själ till det. Därifrån svarade jag med sammanhanget att "goda själ" för att inta droger även under graviditet innebär i mina ögon droger som behandlar sjukdomar som annars försämrar den gravides livskvalité till den grad att man inte får som mest positiv utdelning om droganvändningen uteblir - jag pratar alltså om "mediciner".
    Sedan så talade jag generellt om droger och inte specifikt om cannabis i det sammanhanget.

Jag har inte påstått någon stans att cannabis och kaffe skulle vara exakt samma, det säger liksom sig självt. Vad ja sa var att man utan problem kan påstå att kaffe ter sig lika "sinnespåverkande" som cannabis, dess effekter skiljer sig såklart avsevärt då kaffets effekt ligger "uppåt" och cannabis "nedåt", det vill säga varandras motpoler.

Vad skulle ett spädbarn reagera på menar du, cannabisintag genom bröstmjölken eller på eventuella cannabisberusade föräldrar?

Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:

Vadå medicin=droger? Denna tråd handlar inte om sjukdomar att vänninan är under behandling för någon sjukdom. Vi behandlar inte sjukdomar i Sverige med cannabis. Så det resonemanget går bort. Att föräldrar röker i sitt barns närvaro tycker jag är illa nog MEN att göra det när man ammar är tamejfan orimligt. Du får jättegärna ha 11 års erfarenhet av drogen du säkerligen brukat, det är inte min sak. Men för många brukare gloriofierar den, det är inte som kaffe..kaffe är inte olagligt, du kan inte få samma reaktioner på kaffe som cannabis. Och tänk dig ett spädbarn, hur de reagerar.
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-19 19:18:55 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande: Jag vet inte vad du har fått för dig men vad tror du ”medicin” är?I länder där cannabis inte är ”dödsknark” så skrivs det ut till gravida ex för att dämpa morgonsjukan.Testa igen.
    Ja men VI och TS vännina bor i SVERIGE! Här gör vi det inte. INGEN läkare skriver ut det för behandling här (och skulle inte göra det till en gravid kvinna heller).. vad är det som e svårt och förstå??? Medicin är sånt du får på recept på apoteket.. och så vitt jag vet kan man inte köpa cannabis där.

Och fortfarande är inte TS vännina sjuk ..hon röker ändå.
  • Anonym (29)
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 19:54:21 följande:
    Samtliga saker behandlas med droger här i Sverige. Exempelvis Cipramil används mot depression och klassas i högsta grad som en drog, precis som Sobril klassas som en drog och används mot akut panikångest och så vidare i var och var enda farmakologisk aktiv substans i hela världen - allt sådant klassas som droger och faller inom samlingsnamnet "droger". Förstå att "medicin" enbart handlar om en annan benämning av gruppordet droger, droger har alltså både "narkotika" och "medicin" inom sitt spann (även låtsasskällsordet "knark" faller under spannet för samlingsnamnet droger).Flertalet av våra olagliga droger här i Sverige - från amfetamin till morfin - "förvandlas" till "medicin" (läs: benämningen ändras för exakt samma substans) så fort drogerna hamnar inom vad som definieras som "medicinskt bruk".Kortfattat så har vi olika benämningar inom vilket område drogerna berör, men alla dessa klassas som droger.Jag vet att tråden inte handlar om sjukdomar, men om du läser diskussionsutvecklingen så ser du väldigt tydligt att X frågade vad jag menade när jag skrev att man inte bör använda droger vid graviditet om man inte har goda själ till det. Därifrån svarade jag med sammanhanget att "goda själ" för att inta droger även under graviditet innebär i mina ögon droger som behandlar sjukdomar som annars försämrar den gravides livskvalité till den grad att man inte får som mest positiv utdelning om droganvändningen uteblir - jag pratar alltså om "mediciner".Sedan så talade jag generellt om droger och inte specifikt om cannabis i det sammanhanget.Jag har inte påstått någon stans att cannabis och kaffe skulle vara exakt samma, det säger liksom sig självt. Vad ja sa var att man utan problem kan påstå att kaffe ter sig lika "sinnespåverkande" som cannabis, dess effekter skiljer sig såklart avsevärt då kaffets effekt ligger "uppåt" och cannabis "nedåt", det vill säga varandras motpoler.Vad skulle ett spädbarn reagera på menar du, cannabisintag genom bröstmjölken eller på eventuella cannabisberusade föräldrar?Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:
    Menar såklart att den reagerar på det genom bröstmjölken.
    Att folk röker i sitt barns närvaro (mer eller mindre) tycker JAG är illa. Det gör nog det flesta. Men röker man ett par bloss för "att fungera" sure.. men inte så länge man ammar.
    Fortfarande är det olagligt med cannabis i Sverige. Vad de gör i andra länder är deras sak.

Jag tycker inte man kastar i sig en brownie och sen ammar sin 5 månaders... det var ju trots det tråden handlade om.
  • Hybr1d

Äsch, vad är detta att lipa om. Koffein är farligare än cannabis, inte tjuter du om det TS, om modern dricker kaffe?

Inte hade jag smällt i mig cannabis om jag ammade, men hellre det än praktiskt taget alla andra droger som erbjuds i vardagen.

• Anonym (no clue)

Anonym (29) skrev 2009-01-19 22:18:15 följande:

Ja men VI och TS vännina bor i SVERIGE! Här gör vi det inte. INGEN läkare skriver ut det för behandling här (och skulle inte göra det till en gravid kvinna heller).. vad är det som e svårt och förstå??? Medicin är sånt du får på recept på apoteket.. och så vitt jag vet kan man inte köpa cannabis där.Och fortfarande är inte TS vännina sjuk ..hon röker ändå.
    Och ?
    är drogen i sig mer skadlig inom sveriges gränser eller?
Svar på tråden det här med cannabis.....