• Anonym (undrande)

det här med cannabis.....

har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

• Svar på tråden det här med cannabis.....
  • SläppHästarnaFria

Ett spädbarn har nog inte verktyg nog för att tolka situationen tillräckligt för att reagera på cannabis genom modersmjölken. Effekten lär infinna sig men inte mer än så, då vi pratar om människor som knappast kan avgöra vad som skulle vara ett faktiskt verklighetstillstånd och ett drogrelaterat sådant.
    Fast även om cannabis inte har tillräckligt med toxiska värden för att faktiskt fysiskt skada ett ammande barn på detta vis genom modersmjölken så ser jag inte varför man inte väljer att använda flaska och mjölkersättning i dessa lägen, då det med facit i hand iallfall utger onödiga påverkningar.

Förklaringen kan ju dock vara att den ammande har hakat upp sig på att förtäring av cannabis skulle förhindra att ämnena når barnet genom modersmjölken.

Vi får hoppas på att TS levererar fram det här till vederbörande mamma, så hon iallafall besitter korrekt kunskap i situationen.

Anonym (29) skrev 2009-01-19 22:30:07 följande:

Menar såklart att den reagerar på det genom bröstmjölken. Att folk röker i sitt barns närvaro (mer eller mindre) tycker JAG är illa. Det gör nog det flesta. Men röker man ett par bloss för "att fungera" sure.. men inte så länge man ammar. Fortfarande är det olagligt med cannabis i Sverige. Vad de gör i andra länder är deras sak.   Jag tycker inte man kastar i sig en brownie och sen ammar sin 5 månaders... det var ju trots det tråden handlade om.
  • Anonym (Jag Jag)

Haha, jag uppfattar det som att det finns en del vettiga i denna tråden.
    Tyvärr kommer jag skriva som anonym då det finns alltför många från min stad på FL.
    Men vill iaf säga att släpphästarnafria (tror jag det var) Verkar vara en mycket vettig person.

Det är fel att inta cannabis under tiden man ammar eller är gravid för att svara TS

Dock ska folk veta att under sammlingsnamnet "droger" så ingår nikotin, koffein, alkohol mm lagliga saker i detta.
    Så kaffe är en drog. punkt slut.
    Dock räknas dessa inte som narkotika, vilket Cannabis gör.

Kan meddela att det finns ett ytterst fåtal personer i sverige som fått/får cannabis utskrivet på recept, faktiskt.
    Min syster känner EN.

Sdan vad gäller missbruk..
    Man kan bruka alkohol.
    Man kan bruka Cannabis.
    Man kan oxå missbruka dem båda.
    Precis som med allt annat.

Min BM sa till mig att under graviditeten så är intag av alkohol farligare än intag av cannabis för embryot/fostret.
    Men självklart att man BÖR UNDVIKA både och.
    Folk vett tycker jag att man ska undvika allt vad droger heter under graviditet och ammning.
    Kaffe cigg, akohol, cannabis osv osv..

• Anonym

Jag hade anmält, det är narkotika du talar om ts inte några jäkla drostepastiller!

Och ja jag hade faktiskt anmält dem, anser att knarkande föräldrar är inga bra föräldrar.

• SläppHästarnaFria

Så känslan av att eventuellt ha "rätt" övergår förnuftet som utgör att du eventuellt har "fel"? När det kommer till att moralförklara dig själv i goda dager så verkar du tämligen girig och verkar inte bry dig om hur många tår du trampar på för att stilla denna girighet.

vad du anser har inget med verkligheten att göra. Verkligheten överträffar dig - precis som alla andra - och därmed råder jag dig till att inte kasta grodor innan du har haft en chans att betrakta verkligheten kring dessa grodor.

Anonym skrev 2009-01-19 23:32:11 följande:
    Jag hade anmält, det är narkotika du talar om ts inte några jäkla drostepastiller! Och ja jag hade faktiskt anmält dem, anser att knarkande föräldrar är inga bra föräldrar.
  • Anonym (mamma)

det låter precis som min killkompis. han berätta nyligen att hans tjej ska röka då och då. derass dotter är typ 6 månder. blev jätte chockad och arg. varför ska man knarka för när man har barn ?

• Anonym (Jag Jag)

Varför ska man dricka alkohol när man har barn!?
    Allt beror väl på mängd och tillfälle..?

• Anonym (mamma)

för det första så är cannabis en drog. det är alkohol också det är farligare för kroppen till coh med. men nu är dte så att cannabis är olagligt i sverige så ajg rekomenderar att inte använda det. om man inte vill förlora sitt barn.

• Anonym (Jag Jag)

Jag tycker inte man ska använda något av alternativen när barnen är i hemmet..
    vare sig det är en joppe eller ett glas vin.
    i mina ögon så är inte drogen frågan, utan föräldrarnas närvaro.
    En cannabis påverkad förälder är inte sämre än en alkoholpåverkad förälder, (Snarare tvärtom men det är inte det frågan gäller).
    Jag anser att när man har barnen runt sig så bör man inte vara påverkad av vare sig det ena eller det andra.
    Sedan vad som är lagligt eller ej struntar jag i.
    En alkoholpåverkad förälder är ingen bra förälder heller.
    Och nu pratar jag om vanligt Bruk.
    Missbruk är ALDRIG bra och det är en självklarhet för alla.
    Men gällande det jag skrev så skilljer sig åsikterna åt.

• yousef

Anonym (mamma) skrev 2009-01-19 23:56:38 följande:

det låter precis som min killkompis. han berätta nyligen att hans tjej ska röka då och då. derass dotter är typ 6 månder. blev jätte chockad och arg. varför ska man knarka för när man har barn ?
    Det är väl ganska lagom att amma i 6 månader. Inget att bli chockad över.
  • Anonym (29)
    Anonym (Jag Jag) skrev 2009-01-19 23:20:54 följande:
    Haha, jag uppfattar det som att det finns en del vettiga i denna tråden.Tyvärr kommer jag skriva som anonym då det finns alltför många från min stad på FL.Men vill iaf säga att släpphästarnafria (tror jag det var) Verkar vara en mycket vettig person.Det är fel att inta cannabis under tiden man ammar eller är gravid för att svara TSDock ska folk veta att under sammlingsnamnet "droger" så ingår nikotin, koffein, alkohol mm lagliga saker i detta. Så kaffe är en drog. punkt slut.Dock räknas dessa inte som narkotika, vilket Cannabis gör.Kan meddela att det finns ett ytterst fåtal personer i sverige som fått/får cannabis utskrivet på recept, faktiskt.Min syster känner EN. Sdan vad gäller missbruk..Man kan bruka alkohol.Man kan bruka Cannabis.Man kan oxå missbruka dem båda.Precis som med allt annat.Min BM sa till mig att under graviditeten så är intag av alkohol farligare än intag av cannabis för embryot/fostret.Men självklart att man BÖR UNDVIKA både och.Folk vett tycker jag att man ska undvika allt vad droger heter under graviditet och ammning.Kaffe cigg, akohol, cannabis osv osv..
    Ingen har sagt nånting annat!
    Droger finns det gott om.. lagligt som olagligt.
    Men cannabis är inte bara en drog, det är narkotika, därav skillnaden. Kaffe, cigg, mm köper du i affären helt lagligt. Och kaffe påverkar inte barn på samma sätt.

Inte en myndighet skulle reagera på att en ammande kvinna dricker en kanna kaffe, men skulle däremot göra det om hon rökte en pipa. Så att man ska undvika droger under en graviditet är väl självklart, andra mer, vissa mindre.

Och det svar du själv gav TS är det vi vill ha fram. Inte HUR vida cannabis är en farlig drog eller inte.
Svar på tråden det här med cannabis.....