SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
Du har aldrig tänkt så långt att medicin = droger? Skulle även se det som helt ok om någon med exempelvis multipel skleros (MS), skelletcanser eller parkinsons sjukdom intog cannabis som medicin under sin graviditet (inte minst då den traditionella medicinen i dessa fall påverkar kroppen väldigt mycket svårare än vad cannabis gör).Cannabis toxiska effekt brukar jämföras med att gå en lite längre promenad vid sidan av en traffikerad väg, vilket man exempelvis utsätter sig för konstant i ett storstadsleverne. Ett värre gift än så har cannabis aldrig varit och kommer aldrig att bli.Jag kommenterade "Jag ser många trådar här som skrivs av folk som har lyckats fått det till att det är ok att annhöriga röker på osv när barn är inblandade.." och inte trådämnet då jag undrade hur folk får ihop dessa ekvationer.Cannabis kan jag inte se annat än lika sinnespåverkande än kaffe och precis som med kaffe så finns det inte någon "osynlig kraft" som "tvingar" folk att dricka flera liter av det på en gång eller "tvingar" en att ta en holk laddad för 4 helt själv - utan det går naturligtvis att ta en liten kaffekopp precis som att det går att ta bara några bloss på en joint eller några ur en pipa eller för den delen helt enkelt från början blanda efter önskvärt mått och efter vad som passar bäst just då.Varken en liten kopp kaffe eller några bloss på en joint gör en människa ens i närheten av inkapabel för att ta vardagligt ansvar, eller försätter denna ur sina sinnens fulla bruk, vare sig människan har barn eller inte.Det enda som händer är att människan blir lite piggare av den lilla koppen kaffe och motsvarande lugnare av den lilla dosen cannabis.Jag förstår verkligen inte hysterin kring den aktuella drogen.Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande:
Tråden handlar inte om det är ok att röka eller inte, utan om det är ok att göra det när man ammar.
Spädbarnet har inte bett att bli matad med cannabis genom mammans mjölk, och det är det som denna tråden handlar om.
Om man som vuxen väljer att inte diverse substanser är en sak, men att tvinga i ett spädbarn det genom dess kost, är INTE ok.
Vare sig spädbarnet blir påverkat eller inte. Det kommer trots allt restprodukter ut genom mjölken, och rakt in i det lilla barnets kropp.