Samtliga saker behandlas med droger här i Sverige. Exempelvis Cipramil används mot depression och klassas i högsta grad som en drog, precis som Sobril klassas som en drog och används mot akut panikångest och så vidare i var och var enda farmakologisk aktiv substans i hela världen - allt sådant klassas som droger och faller inom samlingsnamnet "droger".
Förstå att "medicin" enbart handlar om en annan benämning av gruppordet droger, droger har alltså både "narkotika" och "medicin" inom sitt spann (även låtsasskällsordet "knark" faller under spannet för samlingsnamnet droger).
Flertalet av våra olagliga droger här i Sverige - från amfetamin till morfin - "förvandlas" till "medicin" (läs: benämningen ändras för exakt samma substans) så fort drogerna hamnar inom vad som definieras som "medicinskt bruk".
Kortfattat så har vi olika benämningar inom vilket område drogerna berör, men alla dessa klassas som droger.
Jag vet att tråden inte handlar om sjukdomar, men om du läser diskussionsutvecklingen så ser du väldigt tydligt att X frågade vad jag menade när jag skrev att man inte bör använda droger vid graviditet om man inte har goda själ till det. Därifrån svarade jag med sammanhanget att "goda själ" för att inta droger även under graviditet innebär i mina ögon droger som behandlar sjukdomar som annars försämrar den gravides livskvalité till den grad att man inte får som mest positiv utdelning om droganvändningen uteblir - jag pratar alltså om "mediciner".
Sedan så talade jag generellt om droger och inte specifikt om cannabis i det sammanhanget.
Jag har inte påstått någon stans att cannabis och kaffe skulle vara exakt samma, det säger liksom sig självt. Vad ja sa var att man utan problem kan påstå att kaffe ter sig lika "sinnespåverkande" som cannabis, dess effekter skiljer sig såklart avsevärt då kaffets effekt ligger "uppåt" och cannabis "nedåt", det vill säga varandras motpoler.
Vad skulle ett spädbarn reagera på menar du, cannabisintag genom bröstmjölken eller på eventuella cannabisberusade föräldrar?
Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:
Vadå medicin=droger? Denna tråd handlar inte om sjukdomar att vänninan är under behandling för någon sjukdom. Vi behandlar inte sjukdomar i Sverige med cannabis. Så det resonemanget går bort. Att föräldrar röker i sitt barns närvaro tycker jag är illa nog MEN att göra det när man ammar är tamejfan orimligt. Du får jättegärna ha 11 års erfarenhet av drogen du säkerligen brukat, det är inte min sak. Men för många brukare gloriofierar den, det är inte som kaffe..kaffe är inte olagligt, du kan inte få samma reaktioner på kaffe som cannabis. Och tänk dig ett spädbarn, hur de reagerar.