• Anonym (undrande)

det här med cannabis.....

har en bekant (det är min sambos kompis) som har en liten bebis, tror hon är ca 5 månader, de är jättebra föräldrar och har inget missbruksproblem på det sättet (vad jag vet) men iaf så har dom väl alltid rökt ibland, innan hon blev gravid vill säga..nu har hon ju fött och ammar sitt barn och pratade med min sambo om att hon ska inte röka det utan äta det! (bara för att hon vill och inte för att hon "måste") alltså göra nåt slag brownie eller nåt! hon gör det fast att hon ammar...om man nu utgår från att det självklart inte är bra att ta nåt dyligt alls överhuvudtaget..hon menar på att om hon ska göra det så är det mindre farligt att äta det?? har hon rätt?

• Svar på tråden det här med cannabis.....
  • Anonym

Ts:
    Det finns alltid de som försvarar droger när såna här frågor kommer upp på familjeliv.
    Självklart är varken alkohol eller cannabis bra när man ammar. Fråga en barnmorska el läkare så ska du se vilka svar du får.

• Anonym (no clue)
    Svar på #91
    Det finns för det mesta folk som är bättre informerade. Och tur är väl det.
    Var skulle världen vara om alla insisterade att jorden var platt?
    Det fanns en tid för det också, folk som påstod motsatsen klassades som heretiker och brändes på bål. Men idag lever vi i informationseran. Det är fritt fram för dom som vill ta reda på vad som är sant och vad ?folk säger?.
  • Anonym
    Svar på #90
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-21 19:58:56 följande:
    Om hon brukar cannabis hur kan du påstå att det inte är ett missbruksproblem”Det var bara det dummaste jag har hört idag.Har du samma inställning mot socker, sex, kaffe, alkohol, spel och allt annat ”skit” vi kan vara utan?
    Alltså det finns ju fler saker man får höra att man inte för bruka under graviditet o amning o nog låter de flesta bli. Kan man inte låta bli under den perioden trots man hört det inte är bra för barnet skulle jag också ifrågasätta om man inte är beroende?
    Jag tycker om att dricka alkohol säkert 1- 2 ggr per vecka i alla fall i vanliga fall men det var ju inga problem att låta bli när jag är gravid nu. varför ta risken?
  • Anonym (no clue)
    Svar på #93
    När det kommer till alkohol så är det en enorm skillnad på att vara gravid och amma.

Samma sak med cannabis. Bara det att barnet påverkas INTE i magen och inga negativa effekter har blivit funna vid amning.

Vad man sedan får ?höra? i noll tolerans landet där folk är så panikslagna att dom undra om dom FÅR lov att äta en macka med ost på är en annan sak.
    Jag har blivit upplärd att inte lita på rykten.

Om det inte finns några risker man ?tar? så är en bättre fråga vad anledningen till att låta bli är.
  • yousef

Anonym skrev 2009-01-21 20:37:06 följande:

Ts: Det finns alltid de som försvarar droger när såna här frågor kommer upp på familjeliv. Självklart är varken alkohol eller cannabis bra när man ammar. Fråga en barnmorska el läkare så ska du se vilka svar du får.
    I läkarrollen brukar ingå att inte uppmuntra patienter till rusmedelskonsumtion, oavsett läkarens kunnande och personliga värderingar.

Både vad gäller alkohol och cannabis kan man hitta ett stort spektrum av "kunniga" som säger allt från att det inte påverkar alls till att det är jättedödsfarligt. I den s k verkligheten leder enstaka måttlig konsumtion av någotdera inte till påvisbara skador annat än i mikroskopiska risker. Här är det liksom inget gift vi pratar om. Men säkrast är förstås att avstå, om inte annat slipper man eventuell orosfaktor och kanske sover bättre om nätterna.
  • Anonym

Det finns ett bevisat fall med ett barn som är skadat pga cannabisrökning under graviditeten.

• Anonym

Anonym (no clue) skrev 2009-01-21 19:58:56 följande:

Svar på #89Ju ju, det med att det ?lagras i hjärnan? har vi alla hört. Testa igen Barnens kropp metaboliserar inte dom aktiva ämnen i cannabis därmed så påverkas inte barnet i magen. Med tanke på att känslorna STÄRKS av cannabis så påverkas banden mellan mamman och barnet, det har du så rätt i. ? Om hon brukar cannabis hur kan du påstå att det inte är ett missbruksproblem? Det var bara det dummaste jag har hört idag. Har du samma inställning mot socker, sex, kaffe, alkohol, spel och allt annat ?skit? vi kan vara utan?
    Såklart det är ett problem om man inte KAN avstå från alkohol, kaffe, socker, läsk eller droger.
  • Anonym (hej)

Cannabis är en drog som försämrar ens kognitiva förmågor, dvs själva tankeförmågan. Den ger effekt vare sig du äter eller röker den, klart du måste ta mer om du äter den, men resultatet är detsamma. Om en förälder använder narkotika medans de har sina barn, framförallt om de fortfarande ammar - så tycker jag de är så pass oansvariga att man bör påtala de för någon som kan göra något åt situationen.
    Cannabis är verkligen en drog som gör att man får svårt att fatta relevanta och kloka beslut, om ni vill läsa mer om cannabis kan ni gå in på droginfo.com och kolla. Den informationen är mkt faktabaserad och stämmer väl överens med verkligheten.

• SläppHästarnaFria

Vilken drog (med en berusande effekt) menar du då inte gör det svårare att fatta relevanta och kloka beslut, eller hör det kanske till drogers natur och knappast utmärkande för cannabis?

I övrigt så överdriver du det hela och cannabis representerar verkligen inga svårigheter i att fatta relevanta eller kloka beslut. Jag har arbetat som säljare berusad av cannabis (blev ditringd en ledig dag) och den arbetsdagen var som vilken annan som helst. Hur förklarar du det? Jag förklarar det med vana och med kunskap om drogen. Att nybörjare riskerar "fjortisbängor" (samma fenomen som "fjortisfyllor") på grund av just brist av vana och kunskap om drogen och har inget med drogen i sig att göra.

Vill folk faktiskt skaffa sig objektiv information kring droger så föreslår jag att dessa kollar upp kurshandböckerna inom biokemi från universiteten. Själv har jag den femte utgåvan från Churchill Livingstone som heter Pharmacologi i min bokhylla som jag starkt rekommenderar, även om man med fördel bör ta en nyare utgåva om dessa finns tillgängliga.
    Då får ni kunskap i ämnet som man kan räkna med även överallt i världen. Samma utgåvor utbildar man biokemister med i Indien, Japan, Storbritannien, Frankrike och så vidare.
    Sverige har nämligen en lite speciell syn på droger som i allmänhet inte alls stämmer överens med resten av världen och framförallt inte med universitetsorganen världen över.

Gör det mest korrekta från början, för det förlorar ni knappast något på. Kanske lite steril läsning för vissa i boken jag har och rekommenderar, men ingen kan sedan påstå att ni har fel i sak utan att dessa vänder sig emot en informationskälla sammanställd med hänsyn till all känd forskning i substansen som diskuteras.

Dessa böcker får inte heller vinklas av författaren eller på något vis innehålla otydligheter kring faktapresentationen som lämnar läsaren med möjlighet att bilda sig en egen uppfattning (det vill säga att saker som exempelvis "kanske har" eller "kan vara" och andra vaga presentationer). Sådant straffas författaren för med både akademisk titel och forskarlicens.

Anonym (hej) skrev 2009-01-22 13:36:16 följande:

Cannabis är en drog som försämrar ens kognitiva förmågor, dvs själva tankeförmågan. Den ger effekt vare sig du äter eller röker den, klart du måste ta mer om du äter den, men resultatet är detsamma. Om en förälder använder narkotika medans de har sina barn, framförallt om de fortfarande ammar - så tycker jag de är så pass oansvariga att man bör påtala de för någon som kan göra något åt situationen. Cannabis är verkligen en drog som gör att man får svårt att fatta relevanta och kloka beslut, om ni vill läsa mer om cannabis kan ni gå in på droginfo.com och kolla. Den informationen är mkt faktabaserad och stämmer väl överens med verkligheten.
  • Anonym (no clue)
    Svar på #98
    Anonym (hej) skrev 2009-01-22 13:36:16 följande:
    Cannabis är en drog som försämrar ens kognitiva förmågor, dvs själva tankeförmågan. Den ger effekt vare sig du äter eller röker den, klart du måste ta mer om du äter den, men resultatet är detsamma. Om en förälder använder narkotika medans de har sina barn, framförallt om de fortfarande ammar - så tycker jag de är så pass oansvariga att man bör påtala de för någon som kan göra något åt situationen. Cannabis är verkligen en drog som gör att man får svårt att fatta relevanta och kloka beslut, om ni vill läsa mer om cannabis kan ni gå in på droginfo.com och kolla. Den informationen är mkt faktabaserad och stämmer väl överens med verkligheten.
    Jag vill inte göra dig besviken men sverige är det enda landet där folk får hasch-psykos (som diagnos i alla fal) och det enda landet där hasch leder till andra droger.
    Sverige är också det enda landet på jorden som genom (statligt bekostad) ?forskning? har ?bevisat? sina idéer, slutsatser kan du dra själv.
    Så det mesta som kommer från .se sidor kan man ta med en nypa salt.
Svar på tråden det här med cannabis.....