Inlägg från: SläppHästarnaFria |Visa alla inlägg
  • SläppHästarnaFria

det här med cannabis.....

Barnen har inget med droger att göra om det skulle vara föräldern som använder drogen. Hur får du ihop den ekvationen egentligen, genom att automatiskt lägga ihop att föräldrarna beter sig olämpligt under deras intag?

Du kan få ihop vilket resultat som helst och om vad som helst på det viset, då du lägger ihop pusslet för dig själv och utan hänsyn till vad som händer i verkligheten och i vardera specifikt fall.

I övrigt så ska man självklart inte inta några droger överhuvudtaget vid graviditet om man inte har goda själ för det.

Anonym (idioti) skrev 2009-01-18 21:05:06 följande:

jag har själv varit medberoende men tagit mig ur detta. Jag ser många trådar här som skrivs av folk som har lyckats fått det till att det är ok att annhöriga röker på osv när barn är inblandade.. jag blir spyfärdig. barn o droger har INGET att göra med varandra alls!!!!!
  • SläppHästarnaFria

Du har aldrig tänkt så långt att medicin = droger? Skulle även se det som helt ok om någon med exempelvis multipel skleros (MS), skelletcanser eller parkinsons sjukdom intog cannabis som medicin under sin graviditet (inte minst då den traditionella medicinen i dessa fall påverkar kroppen väldigt mycket svårare än vad cannabis gör).
    Cannabis toxiska effekt brukar jämföras med att gå en lite längre promenad vid sidan av en traffikerad väg, vilket man exempelvis utsätter sig för konstant i ett storstadsleverne. Ett värre gift än så har cannabis aldrig varit och kommer aldrig att bli.

Jag kommenterade "Jag ser många trådar här som skrivs av folk som har lyckats fått det till att det är ok att annhöriga röker på osv när barn är inblandade.." och inte trådämnet då jag undrade hur folk får ihop dessa ekvationer.

Cannabis kan jag inte se annat än lika sinnespåverkande än kaffe och precis som med kaffe så finns det inte någon "osynlig kraft" som "tvingar" folk att dricka flera liter av det på en gång eller "tvingar" en att ta en holk laddad för 4 helt själv - utan det går naturligtvis att ta en liten kaffekopp precis som att det går att ta bara några bloss på en joint eller några ur en pipa eller för den delen helt enkelt från början blanda efter önskvärt mått och efter vad som passar bäst just då.
    Varken en liten kopp kaffe eller några bloss på en joint gör en människa ens i närheten av inkapabel för att ta vardagligt ansvar, eller försätter denna ur sina sinnens fulla bruk, vare sig människan har barn eller inte.
    Det enda som händer är att människan blir lite piggare av den lilla koppen kaffe och motsvarande lugnare av den lilla dosen cannabis.

Jag förstår verkligen inte hysterin kring den aktuella drogen.

Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande:

Men hallå!! Det tråden handlar om är ju att mamman i fråga AMMAR fast hon tar droger. Självfallet har inlägg 10 rätt! Barn och droger hör inte ihop. Vad är det för pussel du lägger egentligen? Och vadå "I övrigt så ska man självklart inte inta några droger överhuvudtaget vid graviditet om man inte har goda själ för det."  GE MIG 1 SKÄL???? Snälla nån!!
  • SläppHästarnaFria

1. Precis som fenomenet "fjortisfylla" finns bland folk med för lite erfarenheter kring alkohol så finns det "fjortisbängor" bland folk med för lite erfarenheter kring cannabis.
    Om du spyr så har du helt enkelt tagit på tok för mycket och borde ha tagit betydligt mindre dom gångerna. Om du inte visste vad du gjorde när du intog cannabis så hade du troligen för lite erfarenhet och kunskap om drogen vid tillfället samtidigt som du tog på tok för mycket.

2. Cannabis bör inte användas av alla - precis som kaffe eller socker inte bör användas av alla - och om du faktiskt blir aggressiv av enbart cannabis så ska du verkligen inte inta den drogen.

Personligen så har jag över 11 års erfarenhet av den här drogen, så det ser ju bra mycket annorlunda ut när jag intar cannabis än för dig.
    Vidare så har jag inte heller mått illa av cannabis, fast jag vet absolut att somliga kan göra det vid för höga doser. Jag har dock haft både mycket kunskap om drogen och väldigt erfarna människor omkring mig när jag faktiskt började med den.
    Sedan så hade jag tvärslutat direkt med cannabis om det hade visat sig att jag blev aggressiv av det. Det förstör ju själva "poängen" med den drogen som majoriteten intar för att finna "lugn" och "ro" mentalt.

Jag förstår att du inte alls tycker att drogen känns trevlig med dom erfarenheterna. Dina erfarenheter med drogen kan dock inte stå för alla andras, inte minst då din situation med cannabis ses som ett undantag överallt i världen. Väldigt få blir ju våldsamma av cannabis vars effekter förknippas med ett "lugn", en "mjukhet" och så vidare mentalt.
    Undantag finns dock, precis som folk med ADHD ses som ett undantag när det kommer till effekten av exempelvis amfetamin (dom blir "neråt" istället för "uppåt").

Anonym skrev 2009-01-19 14:17:11 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    jag kan säga att jag blir helt från mina sinnens fulla bruk när jag har testat CB, jag vet inte vad jag gör, spyr, och blir våldsam i flera timmar efteråt. Trevlig drog.
  • SläppHästarnaFria

Var inte heller tråden i sig som jag kommenterade.

Spädbarn ber inte om något alls, varken om vår dåliga luft i stadsmiljöer eller om vårt dåliga vatten i kranarna. Det tillhör tyvärr livet att föräldrars leverne och barnet hör ihop, sedan kan man tycka vad man vill om det. Personligen så ser jag inte varför man nödvändigtvis skulle behöva amma när man intar droger då det finns flaskor och mjölkersättning som alternativ.

Restämnena från cannabis anses inte vara skadligare än luften i centrum av större orter. Dock onödigt att överhuvudtaget tänka på det när det som sagt finns alternativ för dom som vill fortsätta med cannabis efter att barnet blivit fött.

juluu skrev 2009-01-19 14:19:20 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    Tråden handlar inte om det är ok att röka eller inte, utan om det är ok att göra det när man ammar. Spädbarnet har inte bett att bli matad med cannabis genom mammans mjölk, och det är det som denna tråden handlar om. Om man som vuxen väljer att inte diverse substanser är en sak, men att tvinga i ett spädbarn det genom dess kost, är INTE ok. Vare sig spädbarnet blir påverkat eller inte. Det kommer trots allt restprodukter ut genom mjölken, och rakt in i det lilla barnets kropp.
  • SläppHästarnaFria

Har aldrig rökt på fyllan utan har vid fåtal tillfällen tagit en starköl eller två snarare till "bängan". Alkohol har dock aldrig legat högt på min lista så jag håller mig mest undan både förtäringen och den våldsamma och knäppa kulturen som inte går att förneka ligger som en halsduk kring den drogen.
    Alkohol fungerar dock förträffligt för vissa men jag kan inte se hur det varken samhällesmässigt eller individmässigt skulle vara majoritetens drog med favör.

Anonym skrev 2009-01-19 15:18:41 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:15:42 följande:
    enda ggn jag har spytt av cannabis är när jag har rökt på fyllan. det är inte att rekommendera.
  • SläppHästarnaFria

Du har inte missat något. Mitt svar på TS frågor har redan levererats och underdiskussioner har jag inte varit ensam om att starta - det krävs nämligen 2 för det. Underdiskussioner ser jag inte heller som något dåligt, därför har jag lätt haka på sådant.

juluu skrev 2009-01-19 15:31:32 följande:
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 15:24:09 följande:
    Men har jag missat nåt här? Jag trodde man skulle diskutera TS fråga i tråden, och inte allt runtomkring? Jag förstår din poäng, är själv uppvuxen med rökande föräldrar mm. Men TS väninna ammar och intar cannabis samtidigt. Och det är fel, TS väninna måste välja antingen eller. Och väninnan anser dessutom att det är mer ok att äta spacecake, än att röka, men det är ju same same. Förutom ruset. TS undrar om väninnan har rätt i det hon påstår, och det är det tråden handlar om, och som vi ska hjälpa henne att svara på. Om det är ok att röka eller inte är en fråga för sig, som är helt OT, och bör diskuteras i en egen tråd.
  • SläppHästarnaFria

Samtliga saker behandlas med droger här i Sverige. Exempelvis Cipramil används mot depression och klassas i högsta grad som en drog, precis som Sobril klassas som en drog och används mot akut panikångest och så vidare i var och var enda farmakologisk aktiv substans i hela världen - allt sådant klassas som droger och faller inom samlingsnamnet "droger".
    Förstå att "medicin" enbart handlar om en annan benämning av gruppordet droger, droger har alltså både "narkotika" och "medicin" inom sitt spann (även låtsasskällsordet "knark" faller under spannet för samlingsnamnet droger).
    Flertalet av våra olagliga droger här i Sverige - från amfetamin till morfin - "förvandlas" till "medicin" (läs: benämningen ändras för exakt samma substans) så fort drogerna hamnar inom vad som definieras som "medicinskt bruk".
    Kortfattat så har vi olika benämningar inom vilket område drogerna berör, men alla dessa klassas som droger.

Jag vet att tråden inte handlar om sjukdomar, men om du läser diskussionsutvecklingen så ser du väldigt tydligt att X frågade vad jag menade när jag skrev att man inte bör använda droger vid graviditet om man inte har goda själ till det. Därifrån svarade jag med sammanhanget att "goda själ" för att inta droger även under graviditet innebär i mina ögon droger som behandlar sjukdomar som annars försämrar den gravides livskvalité till den grad att man inte får som mest positiv utdelning om droganvändningen uteblir - jag pratar alltså om "mediciner".
    Sedan så talade jag generellt om droger och inte specifikt om cannabis i det sammanhanget.

Jag har inte påstått någon stans att cannabis och kaffe skulle vara exakt samma, det säger liksom sig självt. Vad ja sa var att man utan problem kan påstå att kaffe ter sig lika "sinnespåverkande" som cannabis, dess effekter skiljer sig såklart avsevärt då kaffets effekt ligger "uppåt" och cannabis "nedåt", det vill säga varandras motpoler.

Vad skulle ett spädbarn reagera på menar du, cannabisintag genom bröstmjölken eller på eventuella cannabisberusade föräldrar?

Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:

Vadå medicin=droger? Denna tråd handlar inte om sjukdomar att vänninan är under behandling för någon sjukdom. Vi behandlar inte sjukdomar i Sverige med cannabis. Så det resonemanget går bort. Att föräldrar röker i sitt barns närvaro tycker jag är illa nog MEN att göra det när man ammar är tamejfan orimligt. Du får jättegärna ha 11 års erfarenhet av drogen du säkerligen brukat, det är inte min sak. Men för många brukare gloriofierar den, det är inte som kaffe..kaffe är inte olagligt, du kan inte få samma reaktioner på kaffe som cannabis. Och tänk dig ett spädbarn, hur de reagerar.
  • SläppHästarnaFria

Ett spädbarn har nog inte verktyg nog för att tolka situationen tillräckligt för att reagera på cannabis genom modersmjölken. Effekten lär infinna sig men inte mer än så, då vi pratar om människor som knappast kan avgöra vad som skulle vara ett faktiskt verklighetstillstånd och ett drogrelaterat sådant.
    Fast även om cannabis inte har tillräckligt med toxiska värden för att faktiskt fysiskt skada ett ammande barn på detta vis genom modersmjölken så ser jag inte varför man inte väljer att använda flaska och mjölkersättning i dessa lägen, då det med facit i hand iallfall utger onödiga påverkningar.

Förklaringen kan ju dock vara att den ammande har hakat upp sig på att förtäring av cannabis skulle förhindra att ämnena når barnet genom modersmjölken.

Vi får hoppas på att TS levererar fram det här till vederbörande mamma, så hon iallafall besitter korrekt kunskap i situationen.

Anonym (29) skrev 2009-01-19 22:30:07 följande:

Menar såklart att den reagerar på det genom bröstmjölken. Att folk röker i sitt barns närvaro (mer eller mindre) tycker JAG är illa. Det gör nog det flesta. Men röker man ett par bloss för "att fungera" sure.. men inte så länge man ammar. Fortfarande är det olagligt med cannabis i Sverige. Vad de gör i andra länder är deras sak.   Jag tycker inte man kastar i sig en brownie och sen ammar sin 5 månaders... det var ju trots det tråden handlade om.
  • SläppHästarnaFria

Så känslan av att eventuellt ha "rätt" övergår förnuftet som utgör att du eventuellt har "fel"? När det kommer till att moralförklara dig själv i goda dager så verkar du tämligen girig och verkar inte bry dig om hur många tår du trampar på för att stilla denna girighet.

vad du anser har inget med verkligheten att göra. Verkligheten överträffar dig - precis som alla andra - och därmed råder jag dig till att inte kasta grodor innan du har haft en chans att betrakta verkligheten kring dessa grodor.

Anonym skrev 2009-01-19 23:32:11 följande:
    Jag hade anmält, det är narkotika du talar om ts inte några jäkla drostepastiller! Och ja jag hade faktiskt anmält dem, anser att knarkande föräldrar är inga bra föräldrar.
  • SläppHästarnaFria

Jag skulle påstå att kaffe bör ses som en värre drog för barn som ammar än cannabis (även för folk i allmänhet, även om dom ses som vuxna, barn eller gamla). I mina ögon även långt mycket värre.

Anonym (29) skrev 2009-01-20 09:58:30 följande:

Ingen har sagt nånting annat! Droger finns det gott om.. lagligt som olagligt. Men cannabis är inte bara en drog, det är narkotika, därav skillnaden. Kaffe, cigg, mm köper du i affären helt lagligt. Och kaffe påverkar inte barn på samma sätt. Inte en myndighet skulle reagera på att en ammande kvinna dricker en kanna kaffe, men skulle däremot göra det om hon rökte en pipa. Så att man ska undvika droger under en graviditet är väl självklart, andra mer, vissa mindre. Och det svar du själv gav TS är det vi vill ha fram. Inte HUR vida cannabis är en farlig drog eller inte.
Svar på tråden det här med cannabis.....