• Anonym (29)

det här med cannabis.....

SläppHästarnaFria skrev 2009-01-18 22:47:34 följande:
    Barnen har inget med droger att göra om det skulle vara föräldern som använder drogen. Hur får du ihop den ekvationen egentligen, genom att automatiskt lägga ihop att föräldrarna beter sig olämpligt under deras intag?Du kan få ihop vilket resultat som helst och om vad som helst på det viset, då du lägger ihop pusslet för dig själv och utan hänsyn till vad som händer i verkligheten och i vardera specifikt fall.I övrigt så ska man självklart inte inta några droger överhuvudtaget vid graviditet om man inte har goda själ för det.Anonym (idioti) skrev 2009-01-18 21:05:06 följande:
    Men hallå!!
    Det tråden handlar om är ju att mamman i fråga AMMAR fast hon tar droger. Självfallet har inlägg 10 rätt! Barn och droger hör inte ihop. Vad är det för pussel du lägger egentligen?

Och vadå "I övrigt så ska man självklart inte inta några droger överhuvudtaget vid graviditet om man inte har goda själ för det."  GE MIG 1 SKÄL????

Snälla nån!!
  • Anonym (29)
    Walk on by skrev 2009-01-19 11:40:41 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande: Depression, kronisk värk, sjukdom?
    Sen när behandlrar vi dessa sjukdomar med droger i Sverige!? Och desstuom har jag väldigt svårt och tro att en läkare under en graviditet skulle reommendera det även om det hade vart lagligt. Jisses.
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 13:56:10 följande:
    Du har aldrig tänkt så långt att medicin = droger? Skulle även se det som helt ok om någon med exempelvis multipel skleros (MS), skelletcanser eller parkinsons sjukdom intog cannabis som medicin under sin graviditet (inte minst då den traditionella medicinen i dessa fall påverkar kroppen väldigt mycket svårare än vad cannabis gör).Cannabis toxiska effekt brukar jämföras med att gå en lite längre promenad vid sidan av en traffikerad väg, vilket man exempelvis utsätter sig för konstant i ett storstadsleverne. Ett värre gift än så har cannabis aldrig varit och kommer aldrig att bli.Jag kommenterade "Jag ser många trådar här som skrivs av folk som har lyckats fått det till att det är ok att annhöriga röker på osv när barn är inblandade.." och inte trådämnet då jag undrade hur folk får ihop dessa ekvationer.Cannabis kan jag inte se annat än lika sinnespåverkande än kaffe och precis som med kaffe så finns det inte någon "osynlig kraft" som "tvingar" folk att dricka flera liter av det på en gång eller "tvingar" en att ta en holk laddad för 4 helt själv - utan det går naturligtvis att ta en liten kaffekopp precis som att det går att ta bara några bloss på en joint eller några ur en pipa eller för den delen helt enkelt från början blanda efter önskvärt mått och efter vad som passar bäst just då.Varken en liten kopp kaffe eller några bloss på en joint gör en människa ens i närheten av inkapabel för att ta vardagligt ansvar, eller försätter denna ur sina sinnens fulla bruk, vare sig människan har barn eller inte.Det enda som händer är att människan blir lite piggare av den lilla koppen kaffe och motsvarande lugnare av den lilla dosen cannabis.Jag förstår verkligen inte hysterin kring den aktuella drogen.Anonym (29) skrev 2009-01-19 09:40:14 följande:
    Vadå medicin=droger? Denna tråd handlar inte om sjukdomar att vänninan är under behandling för någon sjukdom. Vi behandlar inte sjukdomar i Sverige med cannabis. Så det resonemanget går bort. Att föräldrar röker i sitt barns närvaro tycker jag är illa nog MEN att göra det när man ammar är tamejfan orimligt. Du får jättegärna ha 11 års erfarenhet av drogen du säkerligen brukat, det är inte min sak. Men för många brukare gloriofierar den, det är inte som kaffe..kaffe är inte olagligt, du kan inte få samma reaktioner på kaffe som cannabis.

Och tänk dig ett spädbarn, hur de reagerar.
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-19 19:18:55 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande: Jag vet inte vad du har fått för dig men vad tror du ”medicin” är?I länder där cannabis inte är ”dödsknark” så skrivs det ut till gravida ex för att dämpa morgonsjukan.Testa igen.
    Ja men VI och TS vännina bor i SVERIGE! Här gör vi det inte. INGEN läkare skriver ut det för behandling här (och skulle inte göra det till en gravid kvinna heller).. vad är det som e svårt och förstå??? Medicin är sånt du får på recept på apoteket.. och så vitt jag vet kan man inte köpa cannabis där.

Och fortfarande är inte TS vännina sjuk ..hon röker ändå.
  • Anonym (29)
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-19 19:54:21 följande:
    Samtliga saker behandlas med droger här i Sverige. Exempelvis Cipramil används mot depression och klassas i högsta grad som en drog, precis som Sobril klassas som en drog och används mot akut panikångest och så vidare i var och var enda farmakologisk aktiv substans i hela världen - allt sådant klassas som droger och faller inom samlingsnamnet "droger". Förstå att "medicin" enbart handlar om en annan benämning av gruppordet droger, droger har alltså både "narkotika" och "medicin" inom sitt spann (även låtsasskällsordet "knark" faller under spannet för samlingsnamnet droger).Flertalet av våra olagliga droger här i Sverige - från amfetamin till morfin - "förvandlas" till "medicin" (läs: benämningen ändras för exakt samma substans) så fort drogerna hamnar inom vad som definieras som "medicinskt bruk".Kortfattat så har vi olika benämningar inom vilket område drogerna berör, men alla dessa klassas som droger.Jag vet att tråden inte handlar om sjukdomar, men om du läser diskussionsutvecklingen så ser du väldigt tydligt att X frågade vad jag menade när jag skrev att man inte bör använda droger vid graviditet om man inte har goda själ till det. Därifrån svarade jag med sammanhanget att "goda själ" för att inta droger även under graviditet innebär i mina ögon droger som behandlar sjukdomar som annars försämrar den gravides livskvalité till den grad att man inte får som mest positiv utdelning om droganvändningen uteblir - jag pratar alltså om "mediciner".Sedan så talade jag generellt om droger och inte specifikt om cannabis i det sammanhanget.Jag har inte påstått någon stans att cannabis och kaffe skulle vara exakt samma, det säger liksom sig självt. Vad ja sa var att man utan problem kan påstå att kaffe ter sig lika "sinnespåverkande" som cannabis, dess effekter skiljer sig såklart avsevärt då kaffets effekt ligger "uppåt" och cannabis "nedåt", det vill säga varandras motpoler.Vad skulle ett spädbarn reagera på menar du, cannabisintag genom bröstmjölken eller på eventuella cannabisberusade föräldrar?Anonym (29) skrev 2009-01-19 19:14:33 följande:
    Menar såklart att den reagerar på det genom bröstmjölken.
    Att folk röker i sitt barns närvaro (mer eller mindre) tycker JAG är illa. Det gör nog det flesta. Men röker man ett par bloss för "att fungera" sure.. men inte så länge man ammar.
    Fortfarande är det olagligt med cannabis i Sverige. Vad de gör i andra länder är deras sak.

Jag tycker inte man kastar i sig en brownie och sen ammar sin 5 månaders... det var ju trots det tråden handlade om.
  • Anonym (29)
    Anonym (Jag Jag) skrev 2009-01-19 23:20:54 följande:
    Haha, jag uppfattar det som att det finns en del vettiga i denna tråden.Tyvärr kommer jag skriva som anonym då det finns alltför många från min stad på FL.Men vill iaf säga att släpphästarnafria (tror jag det var) Verkar vara en mycket vettig person.Det är fel att inta cannabis under tiden man ammar eller är gravid för att svara TSDock ska folk veta att under sammlingsnamnet "droger" så ingår nikotin, koffein, alkohol mm lagliga saker i detta. Så kaffe är en drog. punkt slut.Dock räknas dessa inte som narkotika, vilket Cannabis gör.Kan meddela att det finns ett ytterst fåtal personer i sverige som fått/får cannabis utskrivet på recept, faktiskt.Min syster känner EN. Sdan vad gäller missbruk..Man kan bruka alkohol.Man kan bruka Cannabis.Man kan oxå missbruka dem båda.Precis som med allt annat.Min BM sa till mig att under graviditeten så är intag av alkohol farligare än intag av cannabis för embryot/fostret.Men självklart att man BÖR UNDVIKA både och.Folk vett tycker jag att man ska undvika allt vad droger heter under graviditet och ammning.Kaffe cigg, akohol, cannabis osv osv..
    Ingen har sagt nånting annat!
    Droger finns det gott om.. lagligt som olagligt.
    Men cannabis är inte bara en drog, det är narkotika, därav skillnaden. Kaffe, cigg, mm köper du i affären helt lagligt. Och kaffe påverkar inte barn på samma sätt.

Inte en myndighet skulle reagera på att en ammande kvinna dricker en kanna kaffe, men skulle däremot göra det om hon rökte en pipa. Så att man ska undvika droger under en graviditet är väl självklart, andra mer, vissa mindre.

Och det svar du själv gav TS är det vi vill ha fram. Inte HUR vida cannabis är en farlig drog eller inte.
  • Anonym (29)
    SläppHästarnaFria skrev 2009-01-20 12:55:05 följande:
    Jag skulle påstå att kaffe bör ses som en värre drog för barn som ammar än cannabis (även för folk i allmänhet, även om dom ses som vuxna, barn eller gamla). I mina ögon även långt mycket värre.Anonym (29) skrev 2009-01-20 09:58:30 följande:
    Ge mig förklaring till varför?
    Om kaffe bör ses som en värre drog än cannabis. Varför är inte kaffe narkotikaklassat?
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 17:42:54 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-20 17:08:14 följande: Du kan på fullaste alvar inte ha fått för dig att det är det som avgör vad som är lagligt och inte.Våra tre lagliga droger skördar fler liv på planeten än alla andra droger, tillsammans, genom historien.Ju folk dör av kaffe också, centralstimulanta är inte bra för en även om dom är så pass svaga som koffein.Men varför vi har droger som inte har ett liv på sitt samvete illegala. Svara du på det för du verkar ju veta.
    Varför vi har droger som inte har ett liv på sitt samvete är illegalt? Vilken då om jag får fråga?

Så du menar då att kaffe, tobak och alkohol dödar fler än vad tex amfetamin, heroin mm gör?
  • Anonym (29)

Ja det är jag fullt medveten om! Och jag har svarat på TS fråga för länge sen, det är ju ni som kommer in och propagerar för att cannabis inte är farligt. Nej inte för er kanske, men för en nyfödd bebis är det inte lämpligt.

Det var NI som drog upp de "andra drogerna" som kaffe mm.

Okej, ge mig info, länka till statistik eller vart du fått underlag för den infon?

• Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 18:37:22 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-20 18:15:55 följande: ”lämpligt” ja, för en stund sen så skulle det vara ”farligt”pediatrics.aappublications.org/cgi/content/fu...pediatrics.aappublications.org/cgi/content/ab...Så var kanske det temat avklarat.Länkar till siffror har jag inte och dom är hämtade från ett flertal dokumentärer, orkar inte googla nu.I alla fal.Med omkring 430 000 döda om året toppar tobak listan. Hoppar vi över fetma och allt annat skräpmat relaterat så har vi alkohol på en andra placering med 85 000 dödaKoffein 1-10 000 döda om året.Receptfria mediciner står för omkring 7500 dödacannabis noll.dom andra droger? Kommer inte ens i närheten.Siffror är från usa men det återspeglar västvärlden ganska bra.
    Då får du ta fram det från tillförlitlig sida när du orkar då. För din egen statistik har jag inte intresse av. Ja.. sorry ordval vill säga det är farligt, precis som att dricka alkohol och amma, eller någon annan drog eller medicin som inte ska intas när man ammar.
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 18:58:08 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-20 18:53:49 följande: Eller så kan du kolla på ” The Union: The Business Behind Getting high” så sparar vi alla lite tid.Sen när är det ”farligt” att dricka och amma? Herre gud, jag viste att jag var lite skämtsam när jag valde mitt anonyma nick men den var verkligen träffsäker för du har då … (se nick)
    Alltså.. jag förutsätter att du inte är seriös nu.
    Du skriver bara för och driva och få igång jävligt orimliga diskussioner.

Är det någon här som har no clue så är det väl iallfall du.

Sidan du hänvisar till visar alltså statistik på att fler dör av tex kaffe än heroin?
  • Anonym (29)
    Anonym (no clue) skrev 2009-01-20 19:26:23 följande:
    Anonym (29) skrev 2009-01-20 19:21:08 följande: Sidan jag länkade till visar ”farligheten” i amning och thc.Jag skriver inte för att driva och jag antar du åsyftade amningsdelen, så vad är det som är så ”farligt” med att amma efter man har druckit?Om nått så skulle man tycka att du driver, det finns inget av det som du skrev som kan tillämpas ts situation, du har kommit med standard innehållslösa fraser. Inget mer.Jag skrev inte att kaffe dödar fler än heroin, jag skrev att dom tre lagliga droger som är alla dödliga på sitt sätt tar fler liv än alla andra droger kombinerade.
    Barn som ammas under alkoholpåverkan skulle inte få några som helst skador/eller sviter av det då?
Svar på tråden det här med cannabis.....