• Skehamn09

Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......

Du kan bara rädda en....Hunden har du haft länge och älskar innerligt...

Barnet känner du inte...du vet inte vems barn det är...Men det ser ut att vara runt 6 mån gammalt och det är en flicka.

Vem räddar du....??

Den du väljer bort brinner inne....Finns inga möjligheter att rädda båda...EN DÖR!
    Inga hjälteinsatser i världen hindrar det...

Jag hade räddat barnet utan att tveka...Skulle aldrig kunna leva med mig själv efter att ha bidragit till en bebis död.

• Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......
  • Stiiiiina

Man väljer instinktivt den man har närmast relation med...

Håller abolut INTE med.. helt sjukt.. ALLDRIG att jag skulle lämna ett barn att dö.........

enlitenbitkaka skrev 2009-01-01 14:06:22 följande:
    Omläget stod mellan mitt "barn" och en okänd bebis så hade jag valt att rädda min hund. Punkt. Man väljer instinktivt den man har närmast relation med.
  • castillo
    Nuttans Mamma skrev 2009-01-01 13:55:42 följande:
    Nej.. jag har inte barn.. och kanske kommer jag aldrig få några.. så därför blir svaret lätt för mig. Har jag inte mina älskade djur. Som jag älskar mer än allt annat, min sambo och famlij givetvis också. Ja, vad har jag då? När det sista skulle ryckas ifrån mig också. För det andra är det så idiotiskt fråga. Mamman räddar barnet själv.. så behöver man inte tänka på det.Sen beror det helt på hur situation är också.. 
    försåt inte ditt tankesätt. skulle till och med låta mitt syskon eller nån av mina föräldrar vara kvar framför ett spädbarn.
    skulle aldrig kunna tänka att min egen lycak ska komma föra ett barns liv.
    däremot skulle jag rädda min egen son först.
    ett djur är också ett liv men ett barn är försvarslöst skulle inte kunna leva med mig själv om jag lätt ett barn dö för att rädda ett husdjur även om det betyde mycket för mig bara för att jag ite ska känna mig ensam. helre lever jag ensam hela livet med ett gott sammvete en ett liv fullt av nära och kära i plågan avmitt samvete.
  • Minas

Men varför moralisera över andras val? Om man väljer den ena och står för det har väl andra ingen rätt att klanka ner på det?! Frågan är väl vad poängen med en sån här tråd är egentligen... Provocera?!

• SaramedM
    Omläget stod mellan mitt "barn" och en okänd bebis så hade jag valt att rädda min hund. Punkt. Man väljer instinktivt den man har närmast relation med.
    Nej det gör man inte
    Jag hade inte lämnat ett barn att dö
  • Leoella
    Man väljer instinktivt den man har närmast relation med.
    Nej, inte när det gäller djur kontra människa. Jag tror att de allra _flesta_ människor faktiskt känner mer empati och samhörighet med människor i FÖRSTA hand. De flesta av oss har ju åtminstone vuxit upp bland människor och känner en tillhörighet till just arten människa. Hur mycket vi än kan älska och känna för ett djur så är t ex kommunikationen begränsad jämfört med kommunikation med en artfrände. Precis som en hund säkerligen har en bättre kommunikation med en annan hund än med människor.

Därför kan du inte säga att "man" väljer egen hund före främmande människa.
  • Lindispindis84

Kan man inte bli glad och känna att man har gjort en hjälteinsats för två föräldrar som får fortsätta leva med sitt barn.
    Om man säger så här då, de kanske har haft enormt svårt att få barn. Har försökt i flera år och så till slut gick det. De fick sin älskade lilla dotter och var överlyckliga. Och så ska hon få brinna inne bara för att några väljer sitt husdjur främst.
    Jag förstår inte.
    Och bara för att jag älskar mina barn mer än alla andra så betyder det väl för sjutton inte att jag skiter i att rädda någon annans barn.
    Är folk så fruktansvärt oempatiska???
    Hur kan man ens resonera så? "Men bebisen är okänd för mig"
    So what??

Usch, det är tragiskt att det faktiskt finns folk som resonerar så här.

Missförstå mig inte, jag är djurälskare och har alltid varit, och har förlorat många djur genom åren. Det är jobbigt, men jag skulle aldrig någonsin vilja tänka tanken på att förlora min son.

Det är väl klart att man försöker rädda båda. Och jag tycker för övrigt frågan är så idiotiskt formulerad att det är pinsamt. En hund har ben och kan springa ut själv, eller hoppa ut genom ett fönster om det inte är för högt upp. Eller hoppa över elden där den inte brinner så mycket och ta sig ut genom dörren. Det går alltid, om den inte råkar vara förlamad men det står inget om det i trådstarten så då utgår jag från att det är en helt frisk och kry hund.
    Men en 6-månaders bebis kan troligtvis inte gå. Hur sjutton kan man låta den ligga kvar i ett brinnande hus????

Nej usch, jag mår illa alltså.
    Och hoppas innerligt att ingen utav er som valt hunden kommer i närheten av mina barn i en liknande situation.
    Jag skulle aldrig aldrig förlåtit er!

• Fru O Mamma Kokkonen

I verkliga livet så fungerar det inte ens så... då hade jag tagit barnet i famnen och hunden hade kutat med mig ut i samma veva.. Hade han inte följt med själv, hade jag grabbat tag i kopplet och släpat ut hunden. För frågan är så jävla sjuk så det finns inte..

Vart finns ens föräldrarna till barnet?

Men jag har gjort mitt val.. min hund..

Jag är din älsklingsförlovade smultronduva.
  • enlitenbitkaka

Jag känner ömhet och empati inför individer - om de är fyrfota eller går upprätt betyder mindre för mig. Att se människan som en superkraft med ensam bestämmanderätt över rätt och fel känns....fel.

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • castillo

Lindispindis84 skrev 2009-01-01 14:21:16 följande:

Kan man inte bli glad och känna att man har gjort en hjälteinsats för två föräldrar som får fortsätta leva med sitt barn. Om man säger så här då, de kanske har haft enormt svårt att få barn. Har försökt i flera år och så till slut gick det. De fick sin älskade lilla dotter och var överlyckliga. Och så ska hon få brinna inne bara för att några väljer sitt husdjur främst. Jag förstår inte.Och bara för att jag älskar mina barn mer än alla andra så betyder det väl för sjutton inte att jag skiter i att rädda någon annans barn. Är folk så fruktansvärt oempatiska??? Hur kan man ens resonera så? "Men bebisen är okänd för mig"So what?? Usch, det är tragiskt att det faktiskt finns folk som resonerar så här.Missförstå mig inte, jag är djurälskare och har alltid varit, och har förlorat många djur genom åren. Det är jobbigt, men jag skulle aldrig någonsin vilja tänka tanken på att förlora min son.Det är väl klart att man försöker rädda båda. Och jag tycker för övrigt frågan är så idiotiskt formulerad att det är pinsamt. En hund har ben och kan springa ut själv, eller hoppa ut genom ett fönster om det inte är för högt upp. Eller hoppa över elden där den inte brinner så mycket och ta sig ut genom dörren. Det går alltid, om den inte råkar vara förlamad men det står inget om det i trådstarten så då utgår jag från att det är en helt frisk och kry hund.Men en 6-månaders bebis kan troligtvis inte gå. Hur sjutton kan man låta den ligga kvar i ett brinnande hus???? Nej usch, jag mår illa alltså. Och hoppas innerligt att ingen utav er som valt hunden kommer i närheten av mina barn i en liknande situation. Jag skulle aldrig aldrig förlåtit er!
    jag förstå inte heller ens såna männsikor. kan nästan garanter att om dem satt fast i ett hus som bran och deras hund dem ofrar allt för komm in och ska försäka rädda dem hade struntat i dem och räddat barnet då hunder är otroligt kloka dem hade till och med ofrat sitt liv för ett barn.

men att en människa ska låtta ett spädbarn brinna till döds för att inte behöva gå genom sorgen av att förlora ett husdjur även om det är allt dem har.
    ush, försåt itne ens att någon kan tänka så.
Svar på tråden Din älskade hund är instängd i ett brinnande hus tillsammans med en för dig okänd 6 mån flicka......