• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:36
    Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 21:40
    Eftersom 9 kommer efter 8 så är detta självklart del 9. Inte del 8 som det står i rubriken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 10:26
    Ny behandlingstråd!
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8
  • Idun 78

Finesssan, visst är det dags för en date snart. Jag skriver i din GB.

LondonFredrika, Jag har också "bara" haft två mf/ma, men har hängt väldigt länge i den här tråden ändå. Jag hade turen att få komma till Lucinakliniken i Sthlm, som tyvärr har stängt ner nu, där "bara" två mf inte var ngn hinder för utredning. Annars heter det oftast att man ska ha minst tre mf för utredning. Själv var jag helt bombis på att det skulle bli många fler mf om jag inte fick medicinering, eftersom jag trodde att mina mf berodde på immunologiska problem och detta var också mkt riktigt vad Lucinakliniken fann. Nu är jag gravid i v.24. Att det däremot skulle finnas en åldersregel har jag aldrig hört talas om. Sjukt

• Poppy Lee

jag menar såklart att det INTE betyder att mf-risken är mindre - eller större för den delen, bara ett tecken på att man har immunologiska orsaker till sina fertilitetsproblem.

Kan uppenbarligen inte skriva idag!

• lucki

Jag tror jag bryter ihop nu. Jag har precis talat med läkaren från avdelnngen där jag låg inne.
    Hade telefontid med henne idag.

När jag låg inne så disskuterade vi om ett par utslag jag får på armen så fort jag blir gravid nu. Jag har fått det de sista fem gångerna, som slutat i mf.
    Läkareen sa då att det verkar ju vara immunologiskt. Hon skulle prata vidare med en "reumatolog"? Nu sa hon att vi ska boka in ett nytt besök där, men att det verkar som om vi inte borde försöka bli gravida igen. VA HJÄLP!!!! BARA SÅDÄR? Vet inte om jag fixar det här nu.

Hon menade på att OM vi på något sätt lyckas komma förbi att jag alltid får tidiga missfall. Så blir det säkert problem längre fram i graviditeten.
    Nu mår jag nog sämst.
    Ska jag efter allt det här nu få dommen att vi inte kan få fler?

• Idun 78

Poppy, precis! Det var därför jag var bombis på att mina mf berodde på immunologiska problem, och inte var "naturens" sätt att göra sig av med dåliga foster vilket alla hävdade.

• Idun 78

Lucki, uff. Men du, försök vända på det och se det positiva i att du kanske får en förklaring till dina tidiga mf. När du väl har fått klarhet till orsakerna så sök dig vidare till en läkare som är duktig på mf-problematiken (för det är väl inte din nuvarande läkare eller hur?). Jag är HELT övertygad om att med de rätta medicinerna så kommer du att kunna få en fullgången graviditet. Knepigheten är ju att ta reda på varför man får alla dessa mf, och sedan så klart få ngn att ordinera rätt medicinering, men om din läkare kan hjälpa dig att bena i anledningarna till dina mf så är ju det super. kram

• Poppy Lee

lucki: det är jättebra att du ska få komma till en reumatolog! De kan ju ofta mycket mer om immunologi, och kan också kanske behandla dig med IVIg som DrBeer rekommenderar för upprepade mf i många fall. Reumatologer brukar också kolla på TNF-alfa vilket inte många gyn gör.

Menade inte läkaren snarare att du ska vänta med att försöka bli gravid tills du fått träffa reumatologen och fått adekvat behandling? För det finns ju behandling att få. Jag är precis som Idun övertygad om att man kan fullfölja en graviditet med de rätta medicinerna.

• lucki

Poppy Lee skrev 2009-01-09 10:21:46 följande:

lucki: det är jättebra att du ska få komma till en reumatolog! De kan ju ofta mycket mer om immunologi, och kan också kanske behandla dig med IVIg som DrBeer rekommenderar för upprepade mf i många fall. Reumatologer brukar också kolla på TNF-alfa vilket inte många gyn gör. Menade inte läkaren snarare att du ska vänta med att försöka bli gravid tills du fått träffa reumatologen och fått adekvat behandling? För det finns ju behandling att få. Jag är precis som Idun övertygad om att man kan fullfölja en graviditet med de rätta medicinerna.
    Nej hon menade verkligen inte det... Jag frågade igen vad hon menade.
    Jag ska inte ens få komma till reumatologen, utan hon skulle prata med en för att se vad man kunde ta för med prover för att se OM det är de som orsakar det här hela tiden.

Så sa hon OM det är det som orsakar missfallen, då är det bättre att bestämma sig för att sluta försöka. För även om vi lyckas komma förbi de tidiga missfallen, så blir det problem senare i graviditeten.

Jag fattar alls ingenting nu.
    Ska jag nu helt plötsligt ställa in mig på att ge upp.
    Just nu är jag så ledsen
  • mamarazzi

lucki: nej för fasen! Nu ska du se till att du får dig en tid till en reumatolog! Hur kan de säga något sånt utan att ens tagit tester på dig? Herre gud man blir galen!!!!
    Kramar till dig. Deppa en stund men ta nya tag sen och få hjälp!

• Idun 78

Lucki, du ska INTE ställa in dig på att ge upp. Tvärtom. Nu är det fight som gäller! J-la puckade läkare. Om hon inte remitterar dig till en reumatolog, så kan du fixa en remiss på annat håll? Eller kan du tjata dig till en remiss av henne?

• lucki

mamarazzi skrev 2009-01-09 10:43:51 följande:

lucki: nej för fasen! Nu ska du se till att du får dig en tid till en reumatolog! Hur kan de säga något sånt utan att ens tagit tester på dig? Herre gud man blir galen!!!! Kramar till dig. Deppa en stund men ta nya tag sen och få hjälp!
    [/citat]

Idun 78 skrev 2009-01-09 10:44:28 följande:
    [citat]
    Lucki, du ska INTE ställa in dig på att ge upp. Tvärtom. Nu är det fight som gäller! J-la puckade läkare. Om hon inte remitterar dig till en reumatolog, så kan du fixa en remiss på annat håll? Eller kan du tjata dig till en remiss av henne?
    Nu ska jag gråta klart, för det här blev jobbigt.
    Sedan får helgen gå.
    Men nästa vecka får jag lägga i en annan växel.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8